OPERA NOVA w Bydgoszczy

Archiwum BFO
XIX Bydgoski Festiwal Operowy
XIX Bydgoski Festiwal Operowy
28 kwietnia - 13 maja 2012
Spektakle:
Antonin Dvořák RUSAŁKA opera
28.04. godz.19. - premiera-inauguracja XIX Bydgoskiego Festiwalu Operowego
29.04. godz.19. - II premiera
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne Maciej Figas
Reżyseria Kristine Wuss
Scenografia i kostiumy Mariusz Napierała
Choreografia Iwona Runowska
Przygotowanie chóru Henryk Wierzchoń
Współpraca muzyczna Jerzy Wołosiuk
Wykonawcy: Soliści, Balet, Chór i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy
Opis:
Kristina Wuss, niemiecka reżyserka młodego pokolenia, dramaturg i producent, przyjęła zaproszenie dyrekcji Opery Nova do zrealizowania najbliższej premiery - opery Antonina Dvořáka, która zainauguruje XIX Bydgoski Festiwal Operowy 28 kwietnia.

Bydgoska publiczność miała już okazję poznać kunszt reżyserski Kristiny Wuss (na zdjęciu), oglądając jej utytułowany spektakl, operę "Alcina" w wykonaniu Łotewskiej Opery Narodowej na VI Bydgoskim Festiwalu Operowym w 1999 roku.

W zamyśle Kristiny Wuss i Mariusza Napierały - autora scenografii i kostiumów do "Rusałki", scenografia odwoływać się będzie do realnych obiektów architektonicznych Bydgoszczy. W najbliższym otoczeniu przepływającej przez Bydgoszcz rzeki Brdy - przy starych śluzach, na słynnym moście w sercu miasta - Rusałka rozpoczyna swój subtelny dialog z dalekim księżycem.

W tej lirycznej baśni dla widzów od 8 do 80 roku życia, z podwodnym światem, z miejskim życiem, z balem, podczas którego przewijać się będą rozpoznawalne symbole miasta, na widzów oczekują zaskakujące niespodzianki...

Zdradzimy, że na scenie pojawi się imponujących rozmiarów wierna replika mostu znajdującego się w sąsiedztwie Opery Nova, odtworzonego według dokumentacji konserwatora zabytków.
Elżbieta Sikora MADAME CURIE opera w 3 aktach
01.05. godz.19.
Realizatorzy:
Libretto Agata Miklaszewska
Kierownictwo muzyczne Wojciech Michniewski
Inscenizacja i reżyseria Marek Weiss
Scenografa Hanna Szymczak
Choreografia Izadora Weiss
Światła Piotr Miszkiewicz
Przygotowanie chóru Robert Nakoneczny
Wykonawcy: Soliści, Chór,Orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Opis:
(prapremiera 15.11.2011, Paryż, premiera polska: 25.11.2011 r.)

Mówi kompozytorka: „ Ponad sześć lat temu szukając bohaterki do opery, którą zamierzałam skomponować, w którejś z kawiarni warszawskich moja przyjaciółka naukowiec fizyk rzuciła te trzy słowa : Marie Skłodowska-Curie. Zaiskrzyło. To ona! Szukałam silnej, współczesnej, o zdecydowanym charakterze postaci kobiecej i właśnie ją znalazłam.

W miarę przeczytanych książek, spotkań z jej wnuczką profesor Hélène Langevin-Curie, rozmów z tymi, którzy znali tych, którzy ją znali, zamglony początkowo obraz mojej bohaterski zaczął nabierać coraz wyraźniejszych konturów i barw.

Maria silna ale także Maria targana wątpliwościami, Maria poświecająca się bez granic pracy, ale także Maria kochająca, Maria zdecydowana na wiele by pomóc innym lecz także Maria o zdecydowanie silnym ego, Maria zapewniająca, że kiedy « chcę to chcę » i Maria zrezygnowana; taką w sprzecznościach jawiła mi się coraz wyraźniej moja « Madame Curie ».

Libretto po pokonaniu całej serii zakrętów wchodziło na prostą drogę podczas gdy ja już nanosiłam na papier nutowy maczkiem pisane dźwięki. Rozrzucone fragmenty zaczęły się układać w całość, muzyka wyłaniać z mroku. Nie uciekałam od liryzmu, emocji. Maria, która prawie nie schodzi ze sceny, śpiewa szerokimi frazami często pełnymi napięcia swój ból, swoją miłość, swoją determinację, swoją radość naukowego odkrywania nowych prawd natury”.
Igor Strawiński ŚWIĘTO WIOSNY balet
03.05.godz.19.
Wykonawcy:
Polski Balet Narodowy
Opis:
Wieczór baletowy w trzech częściach

Premiera Polskiego Baletu Narodowego: 11 czerwca 2011 r.

1. Święto wiosny
Choreografia: Wacław Niżyński
Rekonstrukcja i realizacja: Millicent Hodson
Scenografia i kostiumy: Nikołaj Roerich
Rekonstrukcja i nadzór scenograficzny: Kenneth Archer
Światła: Stanisław Zięba
Nagranie: Pierre Boulez, Cleveland Orchestra, Deutsche Grammophone

2. Święto wiosny
Choreografia: Emanuel Gat
Realizacja: Mia Alon, Roy Assaf, Michael Löhr
Światła i kostiumy: Emanuel Gat
Nadzór techniczny: Samson Milcent
Nagranie: Leonard Bernstein, London Symphony Orchestra, Sony Music Entertainment

3. Święto wiosny
Choreografia: Maurice Béjart
Realizacja: Tony Fabre, Kvra Kharkevitch, Domenico Levré
Dekoracje i kostiumy: Pierre Caille
Światła: Dominique Roman / Stanisław Zięba
Nagranie: Pierre Boulez, Cleveland Orchestra, Sony Classic

Teatr Wielki przygotował spektakl baletowy bez precedensu w skali międzynarodowej. Żaden dotąd zespół baletowy nie zmierzył się w jednym wieczorze z trzema różnymi choreografiami Święta wiosny Igora Strawińskiego. To wyjątkowe wyzwanie zakończyło się dla Polskiego Baletu Narodowego pełnym sukcesem, a widzowie otrzymali wyjątkową okazję obcowania z trzema wybitnymi realizacjami bez konieczności poszukiwania ich w różnych teatrach Europy.

Wieczór otwiera rewolucyjna wersja Wacława Niżyńskiego z 1913 roku, ujęta wówczas jako „sceny z życia pogańskiej Rusi” i na trwałe przełamująca zastaną estetykę baletu klasycznego. Zapomnianą choreografię odtworzyła po latach amerykańska specjalistka Millicent Hodson dla zespołu Joffrey Ballet, a potem realizowała ją kilkakrotnie na najważniejszych scenach baletowych świata. Wreszcie i my możemy ocenić talent choreograficzny wielkiego polskiego tancerza Baletów Rosyjskich Diagilewa, którego realizacja - połączona z awangardową muzyką Strawińskiego - wywołała przed stu laty historyczny skandal podczas paryskiej prapremiery.

Po przerwie oglądamy jedną z najświeższych - obrazoburczą wersję izraelskiego choreografa Emanuela Gata. Jego szokujące zestawienie latynoamerykańskiej salsy z muzyką Strawińskiego francuski krytyk „Le Figaro” trafnie określił „salsą na szczycie wulkanu”.

I na koniec wieczoru prezentujemy legendarną interpretację Maurice'a Béjarta. Wielki choreograf nazwał swój balet „hymnem na cześć zbliżenia Mężczyzny i Kobiety, połączenia nieba z ziemią, tańca życia i śmierci”, a jego uniwersalny wydźwięk, genialna prostota kompozycji i niezwykła siła ekspresji porażają do dnia dzisiejszego.
Piotr Czajkowski EUGENIUSZ ONIEGIN opera
06.05.godz.19.
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki
dekoracje: Luigi Scoglio
choreografia: Diana Theocharidis
światło: Bogumił Palewicz
współpraca muzyczna: Agnieszka Nagórka
koprodukcja: Opera Krakowska, ABAO w Bilbao, Teatro Argentino de La Plata
Wykonawcy:
Opera Krakowska i Teatr Wielki w Poznaniu
Opis:
Premiera w Krakowie: 10.12.2010 r., premiera w Poznaniu 28.04.2012 r.

Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego w reż. Michała Znanieckiego otrzymał prestiżową nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor za najlepszą produkcję premierową roku 2011 w Hiszpanii.

17 lutego 2012 r.Królowa Hiszpanii wręczyła nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor dla najlepszej produkcji premierowej w Hiszpanii w 2011 roku. Zwyciężyła inscenizacja opery "Eugeniusz Oniegin", która jest koprodukcją Opery Krakowskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Abao Olbe w Bilbao.

Eugeniusz Oniegin to międzynarodowa i międzykontynentalna koprodukcja Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Opery Krakowskiej, Abao Olbe w Bilbao oraz Teatro Argentino w La Plata w Buenos Aires. Premiera miała miejsce w grudniu 2010 na deskach Opery Krakowskiej, premiera argentyńska odbyła się w marcu 2011, z kolei hiszpańska publiczność zobaczyła Oniegina w kwietniu 2011. Do Polski spektakl powróci w 2012 na deski Teatru Wielkiego w Poznaniu, w którym rok ten będzie tematycznie poświęcony męskim postaciom operowym.

W produkcję „Eugeniusza Oniegina” w reżyserii Michała Znanieckiego zaangażowani zostali między innymi tacy artyści jak dyrygenci Łukasz Borowicz, Miguel Gomez –Martinez, śpiewacy Mariusz Kwiecień, Marcin Bronikowski, Scott Hendricks. Scenografem jest Luigi Scoglio, reżyserem świateł Bogumił Palewicz a choreografie przygotowała Diana Teocharidis. W nagrodzonych spektaklach brał udział balet Opery Krakowskiej.

W Poznańskiej inscenizacji zobaczyć będzie można Mariusza Kwietnia, Marcina Bronikowskiego, orkiestrą zadyryguje Łukasz Borowicz.

Inscenizacja, której motywem przewodnim jest lód stanowiący najważniejszy punkt scenografii i jednocześnie będący symbolicznym odzwierciedleniem serca głównego bohatera wzbudziła wiele kontrowersji. Trzeci akt spektaklu, w tym słynny Polonez , rozgrywa się bowiem w wodzie, kiedy to metaforyczne serce z lodu roztapia się.

Realizacja hiszpańska „Eugeniusza Oniegina” została zarejestrowa

na i obecnie powstaje DVD, które niebawem pojawi się na rynku europejskim.
Recenzje:
„(…) Michał Znaniecki - Chcemy opowiedzieć tę historię poezją i emocjami. Nasza realizacja wychodzi z myślenia klasycznego, ale nie szukamy w niej realizmu. Ta inscenizacja może zaskoczyć. Dekoracje są jak serce Oniegina, z lodu, które wraz z biegiem akcji rozpuszczają się na naszych oczach. Wierzę, że będzie to spektakl, który otworzy serca i wzruszy dzięki naszym współrealizatorom.

Łukasz Borowicz zauważył, że zmierzenie się z dziełem, które każdy zna, jest dla dyrygenta trudną sytuacją. - Chciałbym, aby nasz "Eugeniusz Oniegin" był powrotem do tekstu, który dyktuje emocje, wsparte konkretnymi zapisami w partyturze - mówił Łukasz Borowicz. - Generalnie muzykę z dawnych lat wykonujemy znacznie szybciej niż w latach, kiedy powstała. Z "Eugeniuszem Onieginem" jest odwrotnie; gramy ją coraz wolniej. Mogę przyrzec, że w tej inscenizacji będziemy podążać za partyturą”.

Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, Dziennik Polski, 08-12-2010

„Muzycznie spektakl był bardzo udany. Mariusz Kwiecień (Oniegin) i Ewa Biegas (Tatiana) to dobrana para: ciepły, silny i uwodzicielski baryton i ciemny, dramatyczny sopran. Druga para Adam Zdunikowski (Leński) i Iryna Zhytynska (Olga), też była dobrze dobrana: subtelny chłopięcy tenor i mocny mezzosopran. Gremina świetnie zaśpiewał Aleksander Teliga. Orkiestra pod dyrekcją Łukasza Borowicza zagrała znakomicie”.

Joanna Targoń, Gazeta Wyborcza,13-12-2010
Leonard Bernstein WONDERFUL TOWN musical w 2.aktach
08.05.godz.19.
Realizatorzy:
libretto: JOSEPH FIELDS i JEROME CHODOROV (na motywach sztuki „Moja siostra Eileen " tych samych autorów oraz opowiadań Ruth McKenney)
teksty piosenek:BETTY COMDEN i ADOLPH GREEN
przekład:Janusz Minkiewicz i Antoni Marianowicz
kierownictwo muzyczne: Lesław Sałacki
inscenizacja i reżyseria: Zbigniew Macias
scenografia i kostiumy: Ilona Binarsch
choreografia i ruch sceniczny: Artur Żymełka
kierownictwo chóru: Roman Paniuta
Wykonawcy:
Teatr Muzyczny w Łodzi
Opis:
Premiera 01.10.2011 r.

Leonard Bernstein, jedna z głównych postaci amerykańskiej sceny muzycznej, kompozytor i dyrygent, znany jest w Polsce przede wszystkim jako autor West Side Story. Sukces tego musicalu poprzedziło znakomite przyjęcie na Broadwayu Wonderful Town.

To muzyczna opowieść o perypetiach dwóch sióstr, Ruth i Eileen Sherwood, które w nadziei na karierę (jedna chce zostać aktorką, druga pisarką) przyjeżdżają do Nowego Jorku z prowincjonalnego Columbus w stanie Ohio. Libretto, przypominające klimatem amerykańskie crazy comedies, zawiera absurdalne, pełne gagów sytuacje, znakomicie oddając atmosferę legendarnej Greenwich Village, dzielnicy artystycznej bohemy, zaludnionej też przez różne niebieskie ptaki. Przy Christopher Street, „zwariowanej ulicy” (pod takim właśnie tytułem utwór ten został po raz pierwszy wystawiony w Polsce, w Teatrze Komedia w Warszawie) siostry, w pogoni za marzeniami, przeżywają niecodzienne przygody.

Broadwayowska prapremiera miała miejsce w 1953 roku – inscenizacja została uhonorowana pięcioma Nagrodami Tony, odpowiednikami Oscarów. O sukcesie zdecydowała przede wszystkim różnorodna muzyka, łącząca w efektowny sposób elementy m.in. swingu, bluesa i samby, a także melodyjne, nastrojowe piosenki przeplatane żywiołowymi scenami tanecznymi.
SIMONE KERMES (sopran) i zespół „LA FOLIA” (Niemcy) - gala gwiazd opery barokowej
11.05.godz.19.
Opis:
Simone Kermes

pochodzi z Lipska, gdzie na uniwersytecie muzycznym im. F. Mendelssohna-Bartholdy’ego studiowała na dwóch fakultetach (m.in. w klasie Helgi Forner).

Jest laureatką pierwszej nagrody w konkursie im. F. Mendelssohna-Bartholdy’ego w Berlinie oraz nagrody w konkursie im. J.S. Bacha w Lipsku (1996). Doświadczenie koncertowe i obycie ze sceną zdobywała jeszcze w trakcie studiów. Gościnnie występowała w teatrach operowych na całym świecie (Nowy Jork, Paryż, Moskwa, Lizbona, Kopenhaga), przygotowując role Konstancji, Fiordiligi, Donny Anny, Rosalindy, Łucji, Gildy, Ann Truelove i in. Artystka koncertowała na terenie Europy, w Stanach Zjednoczonych i Japonii, zawsze chętnie podziwiana zarówno przez publiczność festiwalową, zespoły, z którymi miała okazję pracować, jak i mistrzów batuty. Kermes przygotowuje także recitale solowe z repertuarem pieśniowym, występowała m.in. w Carnegie Hall, w konserwatorium i Sali Koncertowej im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Palau de la Musica w Barcelonie. Na jej imponujący dorobek artystyczny składają się ponadto liczne rejestracje płytowe z różnorodnym repertuarem - od dzieł J. Haydna po utwory E. Humperdincka, nagradzane „Echo Prize”, „Midem Award”, „Choc de Le Monde de la Musique” czy „Diapason d’Or”.

Podczas swych koncertów Simone Kermes tworzy galerię postaci barokowych w sposób zachwycający i jednocześnie z pełną naturalnością, ale bez nadmiernego patosu. W roku 2011 specjalne jury „ECHO-Klassik” przyznało jej tytuł Śpiewaczki Roku.

LA FOLIA.

Założona w 2007 roku w Mannheim, Orkiestra Barokowa La Folia (w skrócie LFBO), zalicza się do najbardziej niezwykłych zespołów dawnej sceny muzycznej. Inteligentnie i z instynktem kreatywnym muzycy LFBO udają się w poszukiwania dźwięku oryginalnego. Ich celem jest żywe oddanie muzyki instrumentalnej 17. i 18. wieku, przy czym orkiestra występuje w rozmaitych wariantach obsadowych – od konsorcjum do wielkiej orkiestry. Poprzez wysoki poziom wykonawczy każdego z muzyków, udaje się im nadać muzyce niesłychaną przejrzystość i pełnię wyrazu. Stylistycznie LFBO zapisała się praktyce wykonawczej opartej na informacjach historycznych oraz grze na instrumentach historycznych: autentyczność dzieła pozostaje zawsze w polu widzenia i jest przenoszona w czasy współczesne - w ten sposób muzyka pozostaje ciągle żywa.

Od 2011 roku zespól jest „Orkiestrą w Rezydencji” miasta Schwetzingen i dzięki temu zyskał nową artystyczną ojczyznę na zamku miejskim. Jednym z głównych punktów działalności rezydencji jest odkrywanie na nowo i prezentowanie regionalnej muzyki dworskiej z 18. wieku. Tutaj LFBO współpracuje ściśle z instytutem badawczym południowo-zachodniej muzyki dworskiej w Schwetzingen, który obok szerokich badań nad dziełami muzycznymi, rekonstruuje również materiały do ich prezentacji. Wyniki tej współpracy są regularnie prezentowane publiczności poprzez cykl koncertów „Faszination Hofmusik” w sali Mozartowskiej zamku Schwetzingen.

„Simply Baroque!“ tak nazywa się własny cykl koncertów organizowany na zamku w Schwetzingen. Tutaj orkiestra poświęca się różnorodnemu repertuarowi muzyki barokowej Europy. Podczas każdego koncertu występuje gościnnie renomowany międzynarodowy śpiewak solista. I tak w sezonie 2011/2012 zespół cieszy się na spotkanie z Juliane Banse, Janem Voglerem, Dorothee Berlinger, Julią Schröder, Mauricem Steuerem i Reinholdem Friedrichem.

W lipcu 2011 LFBO zagrała koncert wspólnie z sopranistką Simone Kermes, na zaproszenie Prezydenta Niemiec Christiana Wulffa na zamku Bellevue w Berlinie z okazji mającego corocznie miejsce święta lata.
Aleksander Borodin KNIAŹ IGOR opera w 2.aktach
13.05.godz.19. zakończenie Festiwalu
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Jewgenij Samojłow
Reżyseria Jurij Aleksandrow
Scenografia i kostiumy Wiaczesław Okuniew
Przygotowanie chóru: Natalia Popowicz, Marina Wasilkowa,, Wiktor Kuturajew
Wykonawcy:
Nowaja Opera- Teatr Operowy im.Jewgenija Kołobowa w Moskwie (Rosja)
Opis:
Premiera: 16 kwietnia 2011 r.

Przedstawienie „Kniazia…” w Nowej Operze (Opernyj Teatr im.Jewgenija Kołobowa w Moskwie), w wersji Głazunowa/Rimskiego-Korsakowa w reżyserii Jurija Aleksandrowi odbyło się po 10letniej nieobecności tego tytułu na moskiewskich afiszach : Ostatni raz legendarny spektakl Borysa Pokrowskiego w Teatrze Bolszoj szedł w styczniu 2002

Znakomity reżyser, Jurij Aleksandrow , słynący z innowacyjnego odczytywania rosyjskiej klasyki operowej aktualizuje myśli i idee zawarte w „Słowie o pułku Igora” , w niejakim stopniu ukryte za przepiękną muzyką Borodina .Mówi :” „Praca nad tym zadaniem kazała mi się zastanowić, co dzieje się w Rosji, jaka jest jej historyczna rola, jaka jest dzis i jaka ,będzie jutro.Spektakl w „Nowoj Operze” to rzeczywistość, to to, co widzę wokół siebie. Ważne w moim zamyśle jest pokazanie ludzkiej odwagi, duchowej siły. Postacią, która je utożsamia jest Jarosławna, „moralna kolumna”, kobieta, która niesie na sobie cały ludzki ból a jeśli trzeba, niesie ciężar władzy. Jest symbolem wierności. Jeśli Igor zagubił się w życiu, sprzeniewierzył się obżym prawom, ludzkiej opinii, to wszystkie cenne i rzadkie ludzkie przymioty skupione są w Jarosławnie.Igor cierpi i w cierpieniu odkupia swój grzech. To jedna z ważnych idei przedstawienia.Uważam, że wiara, to jedno z niewielu, które może zatrzymać nas na kraju duchowej przepaści. To opera o świetle, które jest w każdym człowieku i które koniecznie winno się ujawnić. Dlatego cicha i przepiękna muzyka wieńczy finał naszego spektaklu- chór wieśniaków”.
BILETY NA WSZYSTKIE SPEKTAKLE FESTIWALU; 140,- 90,- 60,-

Więcej wiadomości o spektaklach znajdą Państwo w "kalendarium"-pod datą przedstawienia oraz w "Repertuarze bieżącym".


Impresje festiwalowe

"...Tak powstał w Polsce pierwszy i do dziś jedyny festiwal operowy - był solidarnie wspierany i dziś jest jedną z najważniejszych imprez w kraju z jedenastoma teatrami operowymi. 800 miejsc na widowni, a na główne spektakle festiwalowe regularnie sprzedaje się 700 do 800 biletów. Nie jest to zaskakujące przy tak wysokiej jakości spektakli. To, co szczególne dla gościa z zagranicy, nadchodzi z chwilą rozpoczęcia wieczoru. Gromadzi się zarówno młodzież, jak i dorośli. Wszyscy odpowiednio ubrani, ale bez przesadnej elegancji. Panie od 14 do 80 roku życia – łącząc klasykę z nowoczesnością, chłopcy na pół-luzie, ale ze smakiem, panowie często w ciemnych garniturach, ale równie często bez krawatu. Młodzież pojawia się w większości w parach, przy czym od razu widać, kto chciał pójść do opery, a kto robi dobrą minę. Równie chętnie młodzi przychodzą w grupkach sześcio- lub ośmioosobowych. Wszyscy przybyli, aby świętować wielkie wydarzenie. Z tego względu żadne przedstawienie festiwalowe nie odbywa się bez antraktu. W przeciwnym razie foyer – przepiękny ogród zimowy z dwoma barami, a przede wszystkim taras – nie byłyby zagospodarowane. A tego nie chciałby nikt. Jest tutaj czas na pogawędkę i spotkanie ze znajomymi oraz umilenie sobie życia przekąskami i napojami w cywilizowanych cenach. W sposób zupełnie naturalny i demokratyczny, towarzystwo wraca po przerwie na widownię. Tutaj organizatorzy Festiwalu z dyrektorem Opery na czele, stara się zapewnić widzom różnorodne punkty kulminacyjne. Do zainscenizowania sztuki premierowej z zespołami Opery Nova jest zazwyczaj zapraszany wybitny reżyser, a wiele inscenizacji festiwalowych sprowadzanych jest zza granicy. Szerokie spektrum repertuaru festiwalowego obejmuje balet i musicale w wykonaniu utalentowanych zespołów. Pomiędzy punktami kulminacyjnymi mamy imprezy w wykonaniu studentów szkół wyższych z całej Polski i zza granicy – ukrywa się tu niejedna perła, którą można odkryć na sali kameralnej. To podoba się ludziom w Bydgoszczy. I tym sposobem teatr znajduje licznych sponsorów z miasta, którzy z dumą są prezentowani na widowni. I właściwie : dlaczego nie? Dwa banery z logotypami darczyńców umieszczone są po obu stronach sceny do wiadomości publiczności i każdy może zapoznać się z nimi, zanim skoncentruje się na przedstawieniu. Bardziej denerwująca jest zapowiedź z głośnika przypominająca o zakazie fotografowania i nagrywania dźwięku. Ale publiczność z wejściówkami potrzebuje jeszcze czasu, aby zająć miejsca na widowni i znaleźć te najbardziej korzystne."

Fragment artykułu Michaela Zerbana, redaktora naczelnego portalu www.opernnetz.de

Link do oryginału http://www.opernnetz.de/seiten/impressum.htm
Imprezy towarzyszące:
Przegląd DVD z oferty Universal Music Polska

9 maja godz.18. sala kameralna

Gaetano Donizetti: LUCIA DI LAMMERMOOR opera
Występują m.in.: Anna Netrebko,Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, Colin Lee, Ildar Abdrazakov,Michaela Martens. Dyryguje Marco Armiliato.
Realizacja w Metropolitan Opera w Nowym Jorku.


10 maja godz.18. sala kameralna

„SACRIFICIUM – The Art of the Castrati”koncert
CECILIA BARTOLI z zespołem "Il Giardino Armonico"
Wirtuozowskie arie pisane dla kastratów szkoły neapolitańskiej, nagrane i sfilmowane we wspaniałym palacu w Casercie.


12 maja godz.18. sala kameralna

Sergiusz Prokofiew: ROMEO I JULIA balet
Choreografia: sir Kenneth MacMillan
W rolach tytułowych: Carlos Acosta , Tamara Rojo
Royal Ballet Sinfonia. Dyryguje Boris Gruzin.
The Royal Balet, The Royal Opera House Covent Garden


Bilety na projekcje będą wydawane od 10 kwietnia br. w Dziale Obsługi Widzów i kasie biletowej Opery Nova.



Wystawa Czeskiego Centrum pn."Legendy czeskich zamków i pałaców"

XIX Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu towarzyszyć będzie wystawa udostępniona przez Czeskie Centrum w Warszawie.

Ekspozycja podąża śladami historii zamków i pałaców na terenie dzisiejszej Republiki Czeskiej i prezentuje ich ogromne bogactwo kulturowe.Trzydzieści dwa zabytki z różnych zakątków Czech wraz ze swoją historią przedstawione są na oddzielnych planszach. Każdy panel zawiera fotografię danego obiektu historycznego, tekst legendy w języku polskim, ilustrację powiązaną z głównym wątkiem legendy, mapkę Republiki Czeskiej, odnośniki internetowe, odnośniki na temat uroczystości i festiwali, które odbywają się w tym miejscu.

Szczęśliwie znakomicie zachowane , z bogatym wyposażeniem wnętrz, zamki czeskie są przykładami pięknej architektury i wspaniałymi świadectwami historii i bogatego dziedzictwa kulturowego na ziemiach naszych południowych Sąsiadów.

www.czechcentres.cz/warsaw

www.facebook.com/czeskiecentrum


V Operowe Forum Młodych

Organizator: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Zamieszczane informacje pochodzą od Organizatora: kolejna aktuallizacja z dn.25 IV.

Spektakle w sali kameralnej Opery Nova


30 kwietnia godz. godz. 18:00

Akademia Muzyczna im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu

Wolfgang Amadeusz Mozart - Czarodziejski Flet

Kierownictwo muzyczneMarcin Sompoliński
Reżyseria Natalia Babińska
Scenografia i kostiumy Monika Tymicka, Paulina Domaszewska, Daria Kompf
Przygotowanie muzyczne zespołów wokalnych Maciej Wieloch
Koncepcja ruchu scenicznego Małgorzata Kupsik
Korepetytor solistów Katarzyna Kędzierska

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu
Chórzyści Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego
Zespół studentów specjalności rytmika Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki Akademii Muzycznej w Poznaniu
Soliści: studenci Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Poznaniu


2 maja godz. godz. 18:00

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Domenico Cimarosa - Il matrimonio segreto (Potajemne małżeństwo)

Kier.muz. Damian Borowicz
Reżyseria i scenografia Małgorzata Warsicka
Przygotowanie solistów:Artur Pilch,Marzena Frankiewicz
Projekcja i światło Marta Saint Tokarz

Wykonawcy:Orkiestra Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

Soliści:

Karolina - Darina Benčová, Martyna Cymerman, Anna Lubowska
Elisetta - Katarzyna Jaracz, Monika Waluś
Fidalma - Anna Stroynowska, Ewa Banasiak
Geronimo - Leszek Holec
Pawełek - Paweł Krasulak, Wojciech Ziółkowski
Hrabia - Marek Murawa, Jacek Wróbel


4 maja godz. godz. 18:00

Akademia Muzyczna we Wrocławiu

Jan Dawid Holland, - Agatka, czyli przyjazd Pana

libretto: Michał, ks.Radziwiłł
Reżyseria i inscenizacja Ewelina Pietrowiak
Kierownictwo muzyczne Marek Toporowski
Współpraca artystycznaAleksandra Orłukowicz
Konsultacja tekstów staropolskich Jan Peszek
Wykonawcy: Akademicka Orkiestra Kameralna

Soliści:

Agatka – Joanna Zawartko
Antek Całka – Aleksander Dryglas
Antek Gajdak – Paweł Kołodziej
Plociuchowa – Magdalena Wachowska
Dbalski – Andrzej Zborowski
Pijaszko– Jerzy Butryn
Walenty – Stavros Chatzipentidis
Maciek – Andrzej Górniak
Stach – Szymon Rudzki
Pan (rola mówiona) – Maja Słoniowska


5 maja godz. godz. 18:00

Państwowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenko we Lwowie

Mykoła Łysenko - Nokturn

Kierownictwo muzyczne - Jarema Kołessa
Reżyseria - Halina Wołowiecka
Scenografia - Tadej Ryndzak
Kierownik Chóru – Marian Tełiszewski
Kierownik Baletu – Oleksy Bobkiw

Wykonawcy:

Chór i Orkiestra Symfoniczna Studium Operowego Akademii Muzycznej we Lwowie

Soliści:

Pierwszy Świerszcz – Natala Jarmoła, Jań Mej Dzjao - IV rok
Drugi Świerszcz – Jana Jaszczyk - I rok
Panna – Solomeja Śłiwka, Anna Szumarina - V rok
Oficer – Jurij Andruchowicz, Dmyto Kalmuczyn - V rok
Wakchanka – Mirosława Pekar-Swach - V rok
Służąca – Krystyna Zaborska - III rok
Stara Pani – Natalija Witrykusz


7 maja godz. godz. 18:00

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Manuel de Falla - La vida breve (Krótkie życie)

Kierownictwo muzyczne - Michał Szymanowski, Łukasz Wódecki
Reżyseria i inscenizacja - Robert Drobniuch
Scenografia i kostiumy - Karolina Grzeszczuk, Emilia Łapko, Areta Magdalena Puchalska
Choreografia - Anna Pietrykowska
Przygotowanie solistów: Olga Wołkowa, Aleksandr Yankevich

Wykonawcy:

Orkiestra Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

Soliści:

Salud – Ewa Banasiak , Barbara Solecka-Rona
Paco - Szymon Rona, Maciej Musiał
Wujek – Dominik Opaliński,
Babcia – Joanna Śmiałkowska , Magdalena Król
Manuel - Mateusz Eckert, Paweł Urban
Karmela – Magdalena Potasiak, Marcela Wierzbicka
Śpiewak – Mikołaj Bosch, Damian Wilma
Kowal – Sławomir Naborczyk,Albert Memeti
Cyganki – Magdalena Wiesztort, Beata Zaborowska, Marcela Wierzbicka , Magdalena Potasiak , Bartłomiej Kurowski
Goście - Magdalena Wiesztort, Beata Zaborowska, Marcela Wierzbicka, Magdalena Potasiak, Bartłomiej Kurowski, Anna Orczykowska, Maria Kruszyńska, Joanna Śmiałkowska
Chór- Mikołaj Bosch, Damian Wilma , Mateusz Eckert, Maciej Musiał, Łukasz Seremet, Paweł Urban, Dominik Opaliński, Albert Memeti, Norbert Cichowicz, Zhao Yuanhao


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij