OPERA NOVA w Bydgoszczy

Archiwum BFO
XXIII Bydgoski Festiwal Operowy
XXIII Bydgoski Festiwal Operowy
23 kwietnia - 8 maja 2016
Spektakle:
DON CARLOS opera Giuseppe Verdiego
Sobota,23.04.2016 godz.18. premiera- inauguracja Festiwalu
Realizatorzy:
Reżyseria – Włodzimierz Nurkowski
Kierownictwo muzyczne – Piotr Wajrak
Scenografia – Anna Sekuła
Choreografia – Iwona Runowska
Reżyseria świateł - Maciej Igielski
Opis:
Premiera Opery Nova w Bydgoszczy.

Po 44.latach od poprzedniej realizacji ta grand opéra powraca na bydgoską scenę. Obecną realizację przygotowują: Włodzimierz Nurkowski (reżyseria), Piotr Wajrak (kierownictwo muzyczne), Anna Sekuła (scenografia), Iwona Runowska (choreografia), Maciej Igielski (reżyseria świateł), Henryk Wierzchoń (przygotowanie chóru).

Dzieło Veriego z biegiem czasu zdobyło sobie zasłużone powodzenie i po dziś dzień zaliczane jest do kanonu największych arcydzieł włoskiej muzyki operowej. Libretto zaczerpnięte z Don Carlosa F. Schillera jest jednym z najbardziej dramatycznych jakie może zaoferować historia: młoda księżniczka opuszcza Francję i dwór swego ojca, aby połączyć się ze starym królem Hiszpanii. Jego syn, Don Carlos, będący wcześniej oficjalnym narzeczonym Elżbiety, będzie kochał ją również wówczas, gdy stanie się jego macochą…

„Trudno zresztą wyliczyć najpiękniejsze karty tej opery. Jest ich tak wiele! Zaliczymy do nich z pewnością i końcowy duet pożegnalny Don Carlosa i Elżbiety, jak i jej wielką pożegnalną arię budowaną ze zmiennych w swym wyrazie fragmentów”(…)„Don Carlos wnosi pewną nowość do dramatu Verdiowskiego: zło nie odcina się tutaj tak wyraźnie od dobra. Tytułowy bohater jest pełnym uniesień amantem, ale jest też człowiekiem słabego charakteru, Elżbieta to w równym stopniu dumna królowa, co słaba kobieta, Filip II i jego polityczny przeciwnik, markiz Posa, nie pałają do siebie nienawiścią , a raczej nawzajem się podziwiają. W muzyce Don Carlosa kształtuje się też już nowa koncepcja arii operowej, która ostatecznie przestaje być momentem statycznym, chwilą zamyślenia czy lirycznej refleksji, lecz jako ogniwo w łańcuchu zmiennych stanów duchowych stanowi motoryczny element akcji. Przykładem może tu być wielka końcowa aria Elżbiety. Nowy jest również w Don Carlosie sposób traktowania partii wokalnej, która nie tracąc swej roli dominującej, podporządkowuje się jednak często - jeśli tak można powiedzieć - inicjatywie partii instrumentalnej”. Henryk Swolkień
STRASZNY DWÓR opera Stanisława Moniuszki
Wtorek,26.04.2016 godz.19
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: PIOTR WAJRAK
reżyseria:KRYSTYNA JANDA
scenografia:MAGDALENA MACIEJEWSKA
kostiumy:DOROTA ROQUEPLO
choreografia:EMIL WESOŁOWSKI
reżyseria efektów świetlnych:KATARZYNA ŁUSZCZYK
przygotowanie chóru:DAWID JARZĄB
Wykonawcy:
Teatr Wielki w Łodzi
Opis:
Powstały po upadku powstania styczniowego „ku pokrzepieniu serc”, Straszny dwór stał się swego rodzaju manifestem patriotycznym. Perypetie braci, Zbigniewa i Stefana, którzy postanawiają pozostać kawalerami, by zawsze być w gotowości do służenia ojczyźnie, stały się pretekstem do zaprezentowania na teatralnych deskach syntezy polskości – staropolskich obyczajów, kultury, tradycji, obrzędów. Realizacja najnowszej inscenizacji Strasznego dworu na łódzkiej scenie jest widowiskiem będącym głębokim ukłonem w stronę tradycji, a jednocześnie zaskakującym aktorską energią i urzekające malarską scenografią.
MISTRZ I MAŁGORZATA musical Piotra Dziubka ,Wojciecha Kościelniaka, Rafała Dziwisza
Czwartek,28.04.2016 godz.19
Realizatorzy:
reżyseria, tłumaczenie i adaptacja: WOJCIECH KOŚCIELNIAK
teksty piosenek: RAFAŁ DZIWISZ
muzyka i kierownictwo muzyczne: PIOTR DZIUBEK
scenografia i wizualizacje: DAMIAN STYRNA
kostiumy: BOŻENA ŚLAGA
choreografia: JAROSŁAW STANIEK
reżyseria światła: BOGUMIŁ PALEWICZ
przygotowanie wokalne: MAGDALENA ŚNIADECKA
asystent reżysera: AGNIESZKA KOZAK
asystent choreografa: JOANNA ZIEMCZYK
Wykonawcy:
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Opis:
„Mistrz i Małgorzata" wrocławskiego Capitolu zawiera w sobie wszystko, czego wymagamy od dobrego spektaklu. Humor łączy się w nim z refleksją, satyra z filozofią. Sztuka dialogu wzbogacana partiami śpiewanymi z dobrym tekstem, uwydatnia moc słowa. Dynamiczne układy ruchowe i zmiany scenografii zaś sprawiają, że z przyjemnością poddajemy się teatralnemu złudzeniu. Iluzja scenicznego świata, który staje się tu i teraz, pozwala uświadomić sobie, że piękno warto tworzyć, oglądać – i podziwiać.

Największym wyzwaniem Kościelniaka było stworzenie dzieła, które nie byłoby przegadane – trzyipółgodzinny spektakl składa się z wielu długich kilkunastominutowych scen. I tu z pomocą przyszły możliwości techniczne nowej sceny. Twórcy mogli popuścić wodze fantazji i poszaleć. Imponują sceny, gdy Małgorzata (grana przez Justynę Antoniak oraz Magdalenę Wojnarowską) i jej służąca lecą nad rosyjską stolicą na miotle. Powala też pokaz czarnej magii w Teatrze Varietes, kiedy na widownię – tak samo jak powieści – sypią się papierowe „czerwońce”, a aktorzy z wirtuozerią prezentują magiczne sztuczki.

Rozmach spektaklu może zachwycać. Niesamowita scenografia (Damian Styrna), grana na żywo muzyka (Piotr Dziubek) dopełniają wizualnego majstersztyku.
LES INDES GALANTES (Zamorskie zaloty) opera/balet Jeana-Philippa Rameau
Sobota,30.04.godz.19
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne : Stefan Plewniak
reżyseria: Natalia Kozłowska
scenografia : Olga Warabida
choreografie:Leszek Rembowski,Beata Wrzosek-Dopierała, Krystyna Frąckowiak ,Mirosław Różalski.
kostiumy: Paulina Czernek .
Obsada:
Cécile Achille - sopran
Marelize Gerber - sopran
Natalia Kawałek - mezzosopran
Erwin Aros - tenor
Karol Kozłowski - tenor
David Witczak - baryton
Wykonawcy:
Soliści, Orkiestra i chór Il Giardino d’Amore. Tancerze-studenci Poznańskiej Szkoły Baletowej
Opis:
Barokowa opera-balet Jeana-Philippa Rameau po raz pierwszy w wersji scenicznej w Polsce, w wykonaniu międzynarodowgo zespołu wykonawców. Tematem opery-baletu jest miłość, która przegnana z Europy wędruje po innych kontynentach, ścigana przez boga wojny Marsa. Odwiedza między innymi Indie i Amerykę Południową (tj. Indie Zachodnie), stąd tytuł utworu. Ostatecznie Mars zostaje pokonany, a miłość i pokój znów goszczą w Europie. Wykonawcami spektaklu będzie międzynarodowy zespół (Polska, Włochy,Hiszpania,Francja) solistów-śpiewaków, tancerzy, orkiestry i chóru „Il Giardino d’amore”.

Dynamiczna realizacja opery poprzez ciekawą koncepcję porównania muzyki w czterech aktach kolejno do czterech żywiołów, powietrza, wody ognia, ziemi, wykorzystując wizualizacje do oddania burzy morskiej, trzęsienia ziemi, lawy, słońca, wiatru. Taniec współczesny wykorzystujący elementy klasyczne wyraża żywioły oraz uczucia bohaterów, ruchem oddając akcję sceniczną.
JENŮFA (Její pastorkuňa) opera Leoša Janáčka
Poniedziałek,2.05.2016 godz.19
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Marko Ivanović
Reżyseria: Martin Glaser
Scenografia: Pavel Borák
Kostiumy: Markéta Sládečková – Oslzlá
Światła: Martin Špetlík
Choreografia: Mário Radačovský
Dyrektor Naczelny- Martin Glaser
Wykonawcy:
Soliści, Chór i Orkiestra Opery im. Janáčka – Teatru Narodowego w Brnie (Republika Czeska)
Opis:
Janáček celował w portretowaniu wyrazistych kobiecych charakterów. Największą sławę przyniosły mu opery z żeńskimi imionami w tytule: „Jenufa” i „Katia Kabanowa. „Jenufa” jest jednym z najsłynniejszych dzieł czeskiej opery i sztandarową pozycją repertuarową Opery im. Janáčka (Narodni Divadlo)w Brnie, gdzie odbyła się prapremiera dzieła.

Kiedy Janáček miał 30 lat, w Brnie otwarto teatr czeski – a wraz z nim pojawiły się nowe możliwości. Na scenie zadebiutował „Szarką”, miłosną historią wysnutą ze średniowiecznych legend. Była to pierwsza z jego 10 oper wśród których "Jenufa" jest chronologicznie trzecia.W postaci tytułowej kompozytor uwiecznił swą córkę,Olgę: uzdolniona dziewczyna miała serce uszkodzone przez anginę, przebytą w dzieciństwie i zmarła w wieku 20 lat. Zaletami charakteru Olgi obdarzył Janácek postać Jenufy, a operę tę dedykował pamięci córki.

Janácek szukał inspiracji literackiej w dramatach realistycznych, powieściach i opowiadaniach. Celem kompozytora jest uchwycenie melodycznej prawdy chwili. Tytułowa bohaterka opery na wieść o śmierci dziecka jest tak zaszokowana, że reaguje niemal mechanicznie wypowiedzianymi zdaniami. Komplikacje psychologiczne i ponadczasowe konflikty – te treści przyciągają do tej opery najciekawszych reżyserów . Zobaczymy najnowszą realizację tego tytułu (2015 r.) na scenie Opery im. Janácka w Brnie.

Akcja osadzona jest w morawskiej wsi z jej barwnym folklorem, libretto napisane zostało w dialekcie morawskim, a muzyka także sięga do ludowych korzeni Można się zresztą zastanawiać, kto jest główną bohaterką Jenufy. W Czechach opera ta jest grana pod tytułem "Jej pasierbica" (taki był tytuł sztuki Gabrieli Preissovej, na podstawie której powstało libretto). W ten sposób w tytule zaznaczona jest obecność dwu heroin – młodej, uwiedzionej i porzuconej Jenufy i kochającej ją ślepą miłością macochy Kościelnichy. W samej operze partie te są równorzędne, obie równie atrakcyjne, choć Kościelnicha jest może postacią ciekawszą, bardziej złożoną, bo z miłości zdolną do zbrodni. Jenufa to zakochana dziewczyna, która nigdy nie wyrasta ze swej pierwszej, nieszczęśliwej miłości do hulaki Števy, który zostawił ją z dzieckiem, ale dojrzewa do spokojnego szczęścia u boku wiernego adoratora Lacy.
"KWARTET" sztuka Ronalda Harwooda
wtorek, 3 maja godz.18. Sala kameralna
Realizatorzy:
Inscenizacja , reżyseriai reżyseria świateł : Zbigniew Lesień
Scenografia i kostiumy: Ewa Beata Wodecka
Tłumaczenie libretta: Michał Ronikier
Obsada:
Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak : Cecily Robson
Jolanta Żmurko : Jean Horton
Tomasz Janczak : Reginald Paget
Bogusław Szynalski : Wilfred Bond
Ivan Zhukov - akompaniament
Wykonawcy:
Opera Wrocławska
Opis:
Opera Wrocławska, premiera 10.10.2015 r.

Rzadko zdarza się, by na scenie opery wystawiano sztukę dramatyczną. Chyba że rzecz dotyczy śpiewaków, jak „Kwartet” Ronalda Harwooda. W opowieści o czworgu emerytowanych artystach w domu spokojnej starości, którzy chcą raz jeszcze poczuć smak scenicznego występu gra kwartet solistów Opery Wrocławskiej.
POSKROMIENIE ZŁOŚNICY balet Johna Cranki
Czwartek,5.05.2016 godz.19
Realizatorzy:
Choreografia: John Cranko
Muzyka: Kurt-Heinz Stolze wg Domenico Scarlattiego
Scenografia i kostiumy Elisabeth Dalton
Realizacja choreografii Jane Bourne
Asystent realizatorki Filip Barankiewicz
Prawa autorskie do choreografii Dieter Gräfe
Wykonawcy:
Polski Balet Narodowy
Opis:
Prapremiera: 16.03.1969, Wuerttemberg Opera House, Stuttgart
Premiera polska: 27.11.2015, Teatr Wielki - Opera Narodowa

John Cranko to klasyk choreografii XX wieku, ale właśnie beztroska komedia według Szekspira wciąż uznawana jest za jedną z najlepszych we współczesnym repertuarze baletowym. W Roku Williama Szekspira pierwsza polska kompania baletowa przedstawi taneczną wersję komedii dramaturga wszech czasów. Przywołuje ona błyskotliwą historię niepokornej Katarzyny, od której stroni całe otoczenie oprócz przekornego Petruchia. Dopiero jego przewrotny upór prowadzi do poskromienia nieznośnej złośnicy. Cranko był mistrzem charakterów, uwielbianych w balecie przez publiczność i tancerzy za to, że stwarzają okazję do wybitnych kreacji scenicznych. Katarzyna przechodzi na naszych oczach prawdziwą metamorfozę: od nieposkromionej jędzy do pokornej żony Petruchia. On z kolei może się popisać męskim sprytem, poczuciem humoru i brawurowym tańcem. A poza nimi jest tu jeszcze cała galeria figur scenicznych rodem z włoskiej komedii dell’arte.
JANE EYRE balet współczesny
Sobota,7.05.2016 godz.19.
Niedziela,8.05.2016 godz.19.
Realizatorzy:
Choreografia: Patrick De BANA
Dekoracje i kostiumy: Jerome KAPLAN
Reżyseria świateł : James ANGOT
Asystent choreografa : Dimo KIRILOV MILEV
Wykonawcy:
The Shanghai Ballet (Chiny)
Opis:
Po raz w pierwszy w Polsce : The SHANGHAI BALLET ( Chiny) .Utworzona w 1979 r. kompania gromadząca utytułowanych międzynarodowymi nagrodami tancerzy odbyła liczne tournées : m.in. do U.S.A., Kanady, Japonii, Tajlandii , Nowej Zelandii ,Australii, Anglii, Skandynawii, Hiszpanii. Baletowa adaptacja słynnego romansu Charlotte Brontë "Dziwne losy Jane Eyre",zaliczanego do szczytowych osiągnięć literackich epoki wiktoriańskiej, harmonijnie łączącego melodramatyczną fabułę z wnikliwą obserwacją psychologiczną oraz nastrojem tajemnicy i grozy. Libretto opowiada o wielkim uczuciu, które połączyło ludzi z różnych, odległych od siebie sfer. Osierocona dziewczyna podejmuje pracę nauczycielki w posiadłości Edwarda Fairfaxa Rochestera. Zostaje jego narzeczoną, ale Rochester ukrywa przed światem ponury sekret.
Imprezy towarzyszące:
"Architektura muzyki na świecie"

Wystawa „ARCHITEKTURA MUZYKI NA ŚWIECIE”

Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP Oddział w Bydgoszczy serdecznie zaprasza na wystawę „Architektura Muzyki na Świecie”, która zostanie zaprezentowana podczas XXIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova w Bydgoszczy.

W ramach wystawy będzie można zobaczyć fotografie budynków z całego świata. Obiekty zrealizowane na przestrzeni ostatnich lat, przez różnych architektów, połączone zostały wspólnym wątkiem - tematem muzyki. Znajdują się wśród nich filharmonie, opery, sale koncertowe i audytoria. Celem wystawy jest prezentacja szerszej publiczności najnowszych osiągnieć w projektowaniu obiektów muzycznych.

Wystawie towarzyszyć będzie prelekcja w sali kameralnej 7 maja br.o godz. 17:00. Wykład wygłosi dr inż. arch. Andrzej Prusiewicz.Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w Dziale Obsługi Widzów Opery Nova.


9.Miedzynarodowe Operowe Forum Młodych

Program 9 Miedzynarodowego Operowego Forum Młodych(*)

25.04.2016 godz. 18:00 – sala kameralna Opery Nova,ul.Focha 5
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Wesele Figara Wolfgang Amadeusz Mozart

27.04.2016 godz. 18:00 – sala kameralna Opera Nova,ul.Focha 5
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Wesele Figara Wolfgang Amadeusz Mozart

30.04.2016 – 2.05.2016 - sala koncertowa ul. Gdańska 20
Kurs mistrzowski Janusza Monarchy - Wiedeń

3.05. 2016r.godz. 16:00 – Sala koncertowa ul. Staszica 6
Gala operowa studentów z polskich i zagranicznych Akademii Muzycznych

4.05. 2016r.godz. 18:00 – Sala Kameralna Opery Nova,ul.Focha 5
Giovanni Battista Pergolesi Livietta e Tracollo
Accademia di Musica Italiana

5.05.2016 – Aula ul. Słowackiego 7
10:30 Sesja naukowa „Teatr operowy – tradycja, teraźniejszość, przyszłość”


*Bilety rozprowadza Organizator OFM - Akademia Muzyczna im.Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij