Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova w Bydgoszczy Jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków dzisiejszej Bydgoszczy jest usytuowana w centrum nowoczesna bryła Opery Nova, idealnie wpisana w malownicze zakole rzeki Brdy. W skład gmachu wchodzą trzy architektoniczne kręgi, które mieszczą wszystko, czego nowocześnie wyposażony teatr potrzebuje m.in. jedną z największych scen w Polsce i obdarzona równie doskonałą akustyką sale kameralną. Od strony Brdy, w 3. kręgu mieści się Centrum Kongresowe Opery. Budynek jest klimatyzowany, izolowany akustycznie oraz przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Opera Nova zaliczana jest do najlepszych polskich teatrów muzycznych oraz szczyci się wielką frekwencją widzów. Corocznie ( od 1994 r.) na przełomie kwietnia i maja w jej gmachu organizowany jest Bydgoski Festiwal Operowy - impreza o międzynarodowej renomie.

Grafika strony

graf news

Ścieżka nawigacyjna

Podziel się

Treść strony

60.sezon artystyczny

RIGOLETTO

  • niedziela 2015-01-18 godz. 19:00

    Rigoletto   Zenon Kowalski

    Gilda   Krystyna Nowak

    Książę   Pavlo Tolstoy

    Maddalena   Małgorzata Ratajczak

    Sparafucile   Jacek Greszta

    Monterone   Andrzej Nowakowski

    Borsa   Szymon Rona

    Marullo   Leszek Holec

    Hrabia Ceprano   Mirosław Woźniak

    Giovanna   Ewa Banasiak

    Hrabina Ceprano   Dorota Sobczak

    Paź   Dorota Sobczak

    Herold   Mateusz Eckert

    dyryguje: Maciej Figas

  • poniedziałek 2015-01-19 godz. 19:00

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Gilda   Victoria Vatutina

    Książę   Pavlo Tolstoy

    Maddalena   Dorota Sobczak

    Sparafucile   Jacek Greszta

    Borsa   Paweł Krasulak

    Marullo   Adam Zaremba

    Hrabia Ceprano   Janusz Stolarski

    Giovanna   Aleksandra Pliszka

    Hrabia Ceprano   Lidia Golińska

    Paź   Anna Baran

    Herold   Jonasz Dunajski

    dyryguje   Maciej Figas

  • wtorek 2015-01-20 godz. 19:00

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Gilda   Krystyna Nowak

    Książę   Tadeusz Szlenkier

    Maddalena   Małgorzata Ratajczak

    Sparafucile   Jacek Greszta

    Monterone   Andrzej Nowakowski

    Borsa   Szymon Rona

    Marullo   Leszek Holec

    Hrabia Ceprano   Mirosław Woźniak

    Giovanna   Anna Malus

    Hrabina Ceprano   Dorota Sobczak

    Paź   Dorota Sobczak

    Herold   Mateusz Eckert

    dyryguje: Maciej Figas

  • sobota 2015-06-13 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 16 marca br.

    Rigoletto   Zenon Kowalski

    Gilda   Victoria Vatutina

    Książę Mantui   Pavlo Tolstoy

    Maddalena   Dorota Sobczak

    Sparafucile   Łukasz Goliński

    Monterone   Jacek Greszta

    Borsa   Szymon Rona

    Marullo   Adam Zaremba

    Hrabia Ceprano   Janusz Stolarski

    Giovanna   Anna Malus

    Hrabina Ceprano   Lidia Golińska

    Paź   Anna Baran

    Herold   Jonasz Dunajski

    dyryguje Maciej Figas

     

  • niedziela 2015-06-14 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 16 marca br.

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Gilda   Joanna Moskowicz

    Książę Mantui   Tadeusz Szlenkier

    Maddalena   Darina Gapicz

    Sparafucile   Jacek Greszta

    Monterone   Łukasz Goliński

    Borsa   Szymon Rona

    Marullo   Leszek Holec

    Hrabia Ceprano   Mirosław Woźniak

    Giovanna   Aleksandra Pliszka

    Hrabina Ceprano   Dorota Sobczak

    Paź   Dorota Sobczak

    Herold   Mateusz Eckert

    dyryguje Maciej Figas

  • piątek 2016-04-01 godz. 19:00, Sprzedaż od 2 II 2016

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Gilda   Krystyna Nowak

    Książę   Pavlo Tolstoy

    Maddalena   Dorota Sobczak

    Sparafucile   Łukasz Goliński

    Monterone   Jacek Greszta

    Borsa   Szymon Rona

    Marullo   Leszek Holec

    Hrabia Ceprano  Mirosław Woźniak

    Giovanna   Aleksandra Pliszka

    Hrabina Ceprano   Lidia Golińska

    Paź   Anna Baran

    Herold   Jonasz Dunajski

     

    dyryguje Maciej Figas

  • sobota 2016-04-02 godz. 19:00, Sprzedaż od 2 II 2016

    Rigoletto    Zenon Kowalski

    Gilda    Victoria Vatutina

    Książę    Tadeusz Szlenkier

    Maddalena    Małgorzata Ratajczak

    Sparafucile    Jacek Greszta

    Monterone    Łukasz Goliński

    Borsa    Paweł Krasulak

    Marullo    Adam Zaremba

    Hrabia Ceprano   Mirosław Woźniak

    Giovanna    Ewa Banasiak

    Hrabina Ceprano   Dorota Sobczak

    Paź    Dorota Sobczak

    Herold    Mateusz Eckert

      dyryguje Maciej Figas

  • niedziela 2016-04-03 godz. 19:00, Uwaga:akcja "Dotknij teatru" ! 80 biletów x 20 zł

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Gilda   Krystyna Nowak

    Książę   Pavlo Tolstoy

    Maddalena   Dorota Sobczak

    Sparafucile    Janusz Żak

    Monterone    Łukasz Goliński

    Borsa   Szymon Rona

    Marullo   Leszek Holec

    Hrabia Ceprano  Mirosław Woźniak

    Giovanna   Aleksandra Pliszka

    Hrabina Ceprano   Lidia Golińska

    Paź   Anna Baran

    Herold   Jonasz Dunajski

      dyryguje Maciej Figas

  • sobota 2017-03-04 godz. 19:00, Sprzedaż od 19.12.2016

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Gilda   Victoria Vatutina

    Książę Mantui   Tadeusz Szlenkier

    Maddalena   Darina Gapicz

    Sparafucile   Jacek Greszta

    Monterone   Andrzej Nowakowski

    Borsa   Paweł Krasulak

    Marullo   Adam Zaremba

    Hrabia Ceprano   Mirosław Woźniak

    Giovanna   Aleksandra Pliszka

    Hrabina Ceprano   Dorota Sobczak

    Paź  Dorota Sobczak

    Herold   Mateusz Eckert

    dyryguje Maciej Figas

  • niedziela 2017-03-05 godz. 18:00, Sprzedaż od 19.12.2016

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Golda   Krystyna Nowak

    Książę Mantui   Pavlo Tolstoy

    Maddalena   Dorota Sobczak

    Sparafucile   Jacek Greszta

    Monterone   Łukasz Goliński

    Borsa   Szymon Rona

    Marullo   Sławomir Kowalewski

    Hrabia Ceprano   Janusz Stolarski

    Giovanna   Anna Malus-Wróblewska

    Hrabina Ceprano   Lidia Golińska

    Paź   Anna Baran

    Herold   Jonasz Dunajski

    dyryguje Maciej Figas

  • wtorek 2017-03-07 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 19.12.2016

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Golda   Krystyna Nowak

    Książę Mantui   Pavlo Tolstoy

    Maddalena   Dorota Sobczak

    Sparafucile   Jacek Greszta

    Monterone   AndrzejNowakowski

    Borsa   Szymon Rona

    Marullo   Adam Zaremba

    Hrabia Ceprano   Janusz Stolarski

    Giovanna   Anna Malus-Wróblewska

    Hrabina Ceprano   Lidia Golińska

    Paź   Anna Baran

    Herold   Jonasz Dunajski

    dyryguje Maciej Figas

  • piątek 2017-10-06 godz. 19:00, 30.lecie pracy artystycznej Leszka Skrli. Sprzedaż biletów od 1.08.2017

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Gilga   Krystyna Nowak

    Książę Mantui   Łukasz Załęski

    Maddalena   Darina Gapicz

    Sparafucile   Łukasz Jakubczak

    Monterone   Jacek Greszta

    Borsa   Paweł Krasulak

    Marullo    Adam Zaremba

    Hrabia Ceprano    Janusz Stolarski

    Giovannna   Anna Malus-Wróblewska

    Hrabina Ceprano   Dorota Sobczak

    Paź    Dorota Sobczak

    Herold   Jonasz Dunajski

    dyryguje Maciej Figas

  • sobota 2017-10-07 godz. 19:00, Sprzedaż od 1.08.2017

    Rigoletto    Adam Woźniak

    Gilga    Victoria Vatutina

    Książę Mantui   Pavlo Tolstoy

    Maddalena    Dorota Sobczak

    Sparafucile   Łukasz Jakubczak

    Monterone   Jacek Greszta

    Borsa    Szymon Rona

    Marullo    Sławomir Kowalewski

    Hrabia Ceprano    Mirosław Woźniak

    Giovannna   Aleksandra Pliszka

    Hrabina Ceprano   Lidia Golińska

    Paź     Anna Baran

    Herold    Mateusz Eckert

    dyryguje Maciej Figas

  • niedziela 2017-10-08 godz. 18:00, Sprzedaż od 1.08.2017

    Rigoletto   Leszek Skrla

    Gilga   Krystyna Nowak

    Książę Mantui   Łukasz Załęski

    Maddalena   Dorota Sobczak

    Sparafucile   Łukasz Jakubczak

    Monterone   Jacek Greszta

    Borsa    Szymon Rona

    Marullo   Sławomir Kowalewski

    Hrabia Ceprano    Janusz Stolarski

    Giovannna   Anna Malus-Wróblewska

    Hrabina Ceprano   Lidia Golińska

    Paź   Anna Baran

    Herold   Jonasz Dunajski

    dyryguje Maciej Figas

pokaż/ukryj minione terminy »
Plakat Karoliny Michałowskiej

Giuseppe Verdi: RIGOLETTO

 – opera w trzech aktach.

Libretto Francesco Maria Piave na podstawie dramatu "Król się bawi" autorstwa Victora Hugo.

Reżyseria: Natalia Babińska

Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas

Scenografia: Diana Marszałek

Kostiumy: Martyna Kander

Choreografia: Jakub Lewandowski

Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń

Reżyseria świateł: Maciej Igielski

Asystent reżysera: Edward Stasiński

Asystent dyrygenta: Maciej Wierzchoń

Asystent choreografa: Piotr Kobierzyński

Premiera: 18 października 2014 r.

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova.

Czas trwania 2 godz. 45 min. -  w tym jedna przerwa.

Dramat Hugo jest fantazją na tematy historyczne ,oddaje ducha czasów i obyczajowość renesansowego dworu francuskiego króla, Franciszka I. Król, słynący z miłosnych przygód oraz jego słynny błazen, Trybulet (uwieczniany w literaturze) i inne historyczne postaci, zostały negatywnie przedstawione przez Wiktora Hugo. Pisarz wprowadził do swego utworu akcenty antymonarchistyczne; dramat powstawał w czasie powstania republikańskiego (1832) przeciw reżimowi króla Ludwika Filipa.

Verdi interesował się sztuką Hugo, lecz cenzura obyczajowa przez kilka lat czyniła niemożliwym uzyskanie imprimatur dla libretta opery, zarzucając mu niemoralnośc  tematu. Ostatecznie Verdi i Piave dokonali zmian: dwór francuski stał się księstwem Mantui, zmienione zostały imiona bohaterów.Tytułem opery  jest imię noszone przez pokracznego książęcego błazna : włoskie słowo "rigolo" znaczy  zabawny, dziwny, ciekawy.Od chwili akceptacji libretta Verdiemu wystarczył tydzień czasu, by ukończyć partyturę. "Rigoletto" należy do najbardziej znanych utworów kompozytora, prapremierę w weneckiej "La Fenice"zakończyło 12 bisów.

"Opera natychmiast podbiła publiczność,krytyka jednak kręciła nosem na dzielo tak dziwaczne (...) .Publiczność tymczasem już podśpiewywała La donne è mobile, jak to czyni po dziś dzień od Arktyki po Antarktydę". Piotr Kamiński" 1000 i jedna opera"

 

Galeria
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
Opinie prasy
  • Data: 2014-10-21

    Doskonały chór i orkiestra, świetni soliści i nieśmiertelne dzieło, ostra szpila wbita w współczesne obyczaje (...) Leszek Skrla, który wcielił się w Rigoletta jest najmocniejszym filarem spektaklu, można powiedzieć, jego lokomotywą. Jest doskonały, przejmujący i odrażający zarazem, stworzył mistrzowską kreację wokalną i aktorską, dramatycznie grając, a właściwie stając się ojcem. Mam nadzieję, że zachęceni tymi słowami melomani z całej Polski odwiedzą Operę Nova. Niezmiennie warto także nawiedzać naszą operę dla doskonałego chóru, który w "Rigolettcie" jest już jednym organizmem, monolitem, plastyczną masą w rękach dyrygenta, kostiumologa i speca od ruchu scenicznego.

    "Anatomia błazenady" Katarzyna Bogucka Express Bydgoski nr 244 20-10-2014
  • Data: 2014-10-21

    (...)Klasą samą w sobie ponownie była orkiestra pod batutą dyr. Macieja Figas. Widać i słychać było, że włoska muzyka naszym profesorom, jak zwykł był ich nazywać Sławomir Pietras, sprawia przyjemność grania. Doskonale prowadzili partie solowe, pozwalając śpiewakom pokazać skale swoich możliwości wokalnych. Nie inaczej było, kiedy władanie sceną przejmował chór, przygotowany przez chórmistrza Henryka Wierzchonia. Nasz chór od kilku już sezonów pokazuje, jak wiele znaczą sceny zbiorowe w przedstawieniach operowych, nic więc dziwnego, że soliści mają coraz trudniejsze zadanie w artystycznym starciu z tym partnerem. Wychodzi to na dobre wszystkim.

    Alicja Polewska Gazeta Pomorska nr 244 20-10-2014
  • Data: 2014-10-21

    (...) Na scenie mamy więc rasowy dramat, w którym główną rolę zagrały emocje. Dostajemy opowieść o zbrodni i karze, o żądzy zemsty i zabawie uczuciami, która na długo zostanie w naszych głowach. Uniwersalna inscenizacja Babińskiej ma szansę latami nie schodzić z afisza, a jeśli orkiestra i soliści za każdym razem będą w takiej dyspozycji jak w sobotę, będzie to jeden z największych hitów bydgoskiej opery.(...)

    Rigoletto zachwycił emocjami, muzyką, inscenizacją" Joanna Lach Gazeta Wyborcza - Bydgoszcz nr 245 21-10-2014
  • Data: 2014-10-28

    Bardzo ciekawym momentem przedstawienia, oprócz duetu Gildy i Rigoletta „Si, vedetta”, jest kwartet Księcia i Maddaleny oraz Rigoletta i Gildy „Bella figlia dell’ amore”. To prawdziwe wyżyny operowej wokalistyki. W III akcie dochodzi do bezpośredniej konfrontacji emocji i napięć. Każda z czterech osób prezentuje własną muzyczną charakterystykę.  (...) Obsadzenie tego kwartetu jest zadaniem bardzo trudnym. Nie w każdym teatrze operowym jest to w ogóle możliwe do zrealizowania. W Bydgoszczy zsynchronizowanie tych czterech głosów wspaniale się udało, z olśniewającym wręcz efektem frazy kończącej.         

     

  • Data: 2014-10-28

    (...) Wzruszająca była Krystyna Nowak jako Gilda . To debiut młodziutkiej śpiewaczki w pierwszoplanowej roli.Odważna decyzja dyrektora Figasa i pełny sukces.

  • Data: 2014-10-28

    Ciekawym rozwiązaniem scenograficzno-choreograficznym jest sekwencja w nocnym klubie. Diana Marszałek uciekła od powszechnych standardów(...) Wydaje mi się, że na bydgoskiej scenie realizatorzy stworzyli o wiele ciekawsze wnętrze, w którym idealnie zaprezentowały się tancerki Opery Nova. Pomysł choreografa Jakuba Lewandowskiego, by ukryć je za filarami, stworzył sugestywny teatr gestów, wyrażany ruchem rąk i nóg.Ta inteligentna „mowa ciała”, nie pozbawiona powabu i wdzięku, wymownie przemawiała do wyobraźni i stanowiła oryginalne tło dla śpiewanej arii.

  • Data: 2015-06-11

    Jak poinformował dyrektor Opery Nova w Bydgoszczy i zarazem kierownik muzyczny „Rigoletta" Maciej Figas, praca nad warstwą muzyczną opery była bardzo trudna. „Szlagiery typu + Questa o quella+ czy +La donna e mobile+ nuci niemal każdy i każdy wie, jak powinny wyglądać. Był to główny problem, z jakim przyszło mi się zmierzyć – zweryfikowanie przyzwyczajeń i tradycji w stosunku do zapisu partytury Verdiego" – powiedział Figas.

    Jak podkreślił, odrzucił kilka dotychczasowych wzorców wokalnych, włączając jednak kadencje, które ze względu na trudność wykonywano rzadko, a które znajdują się w zapisie Verdiego.

    Reżyserem „Rigoletta" jest Natalia Babińska, znana bydgoskiej publiczności m.in. z ubiegłorocznej realizacji „Halki" Stanisława Moniuszki.

    „Przede mną zrealizowanych zostało wiele bardzo dobrych spektakli +Rigoletta+, w których wykorzystano sporo pomysłów. Obecnie modnym jest podejście do opery Verdiego jako tematu o przedmiotowym traktowaniu kobiet przez mężczyzn. Ja chciałabym pójść dalej i opowiedzieć historię o nieodpowiedzialności, wykorzystywaniu jednego człowieka przez drugiego i wynikających z tego tragedii" – powiedziała reżyser.

    Scenografia stworzona przez Dianę Marszałek odwołuje się przede wszystkim do różowej, kojarzonej z erotyzmem kolorystyki nawiązującej, jak zaznaczyła Marszałek, do świata pełnego hedonizmu i perwersji pałacu księcia Mantui. Dodatkowo wymiar ten wzmacniają zwierzęce, post-rokokowe kostiumy Martyny Kander. Kontrast stanowią przestrzenie azylu córki Rigoletta. Dominują tu odcienie błękitu i elementy nawiązujące do natury.

    Dla solistów, chóru oraz tancerzy przygotowano łącznie 170 kostiumów i maski - czaszki zwierząt.

informację wprowadzono: wtorek 2014-07-29 10:15
ostatnia aktualizacja: poniedziałek 2017-02-13 13:45
Dostępne podstrony:
Kalendarium - archiwum Kalendarium

Dodatkowe menu strony

Miesięczny kalendarz

Banery

FALSTAFF.Na premierę opery Verdiego zapraszamy 21 i 22 X
Partnerem Opery Nova jest dealer BMW

Inne linki

Informacje o serwisie

© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013