Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova w Bydgoszczy Jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków dzisiejszej Bydgoszczy jest usytuowana w centrum nowoczesna bryła Opery Nova, idealnie wpisana w malownicze zakole rzeki Brdy. W skład gmachu wchodzą trzy architektoniczne kręgi, które mieszczą wszystko, czego nowocześnie wyposażony teatr potrzebuje m.in. jedną z największych scen w Polsce i obdarzona równie doskonałą akustyką sale kameralną. Od strony Brdy, w 3. kręgu mieści się Centrum Kongresowe Opery. Budynek jest klimatyzowany, izolowany akustycznie oraz przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Opera Nova zaliczana jest do najlepszych polskich teatrów muzycznych oraz szczyci się wielką frekwencją widzów. Corocznie ( od 1994 r.) na przełomie kwietnia i maja w jej gmachu organizowany jest Bydgoski Festiwal Operowy - impreza o międzynarodowej renomie.

Grafika strony

graf news

Ścieżka nawigacyjna

Podziel się

Treść strony

60.sezon artystyczny

POTĘPIENIE FAUSTA

  • sobota 2015-04-25 godz. 19:00, Inauguracja XXII BFO.Sprzedaż biletów od 23 marca 2015

    Faust   Łukasz Załęski

    Mefisto   Szymon Komasa

    Małgorzata   Ewelina Rakoca

    Brander   Leszek Holec

    Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova.

    Dzieci z Pracowni Wokalnej Pałacu Młodziedży.

    Dyrygent : Michał Klauza

     

    Inspicjent; Anna Kopycińska

    Inspicjent-sufler: Agnieszka Ryczak

  • niedziela 2015-04-26 godz. 19:00

    Faust   Łukasz Załęski

    Mefisto   Adam Wożniak

    Małgorzata   Darina Gapicz

    Brander   Jacek Greszta

    Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova.

    Dzieci z Pracowni Wokalnej Pałacu Młodziedży.

    Dyrygent : Michał Klauza

     

    Inspicjent; Anna Kopycińska

    Inspicjent-sufler: Agnieszka Ryczak

     

  • niedziela 2015-06-07 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 23 marca br.

    Faust   Adam Zdunikowski

    Mefisto   Adam Woźniak

    Małgorzata   Darina Gapicz

    M...   Anna Krysiak

    Brander   Jacek Greszta

    dyryguje Grzegorz Berniak

  • wtorek 2015-06-09 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 23 marca br.

    Faust   Łukasz Załęski

    Mefisto   Szymon Komasa

    Małgorzata Rakoca

    M...   Anna Krysial

    Brander   Leszek Holec

    dyryguje Grzegorz Berniak

  • czwartek 2015-11-05 godz. 19:00, Sprzedaż od 7 IX 2015

    Faust   Łukasz Załęski

    Mefisto   Szymon Komasa

    Małgorzata   Ewelina Rakoca

    M...   Anna Krysiak

    Brander   Leszek Holec

    dyryguje   Grzegorz Berniak

  • piątek 2015-11-06 godz. 19:00, Sprzedaż od 7 IX 2015

    Faust   Adam Zdunikowski

    Mefisto    Adam Woźniak

    Małgorzata   Darina Gapicz

    M...   Anna Krysiak

    Brander   Leszek Holec

    dyryguje   Grzegorz Berniak

  • sobota 2016-05-21 godz. 19:00, "Bilet za 400 groszy. GROSZE GRAJĄ ROLE". Sprzedaż od 14 maja,godz10.

    Faust   Adam Zdunikowski

    Mefisto   Adam Woźniak

    Małgorzata  Darina Gapicz

    M...   Anna Krysiak

    Brander   Jacek Greszta

    dyryguje   Grzegorz Berniak

  • niedziela 2016-05-22 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 7 marca 2016 r.

    Faust   Łukasz Załęski

    Mefisto    Szymon Komasa

    Małgorzata   Ewelina Rakoca

    M...   Anna Krysiak

    Brander   Leszek Holec

    dyryguje   Grzegorz Berniak

  • sobota 2017-12-09 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 3.10.2017
  • niedziela 2017-12-10 godz. 18:00, Sprzedaż biletów od 3.10.2017
  • poniedziałek 2017-12-11 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 3.10.2017
pokaż/ukryj minione terminy »
Plakat Wiesława Rosochy do "Potępienia Fausta". Premiera Opery Nova w Bydgoszczy 2015.

Hector Berlioz - "Potępienie Fausta" ("La damnation de Faust"),

legenda dramatyczna w czterech częściach ( 1846). Według tragedii "Faust" Johanna Wolfganga von Goethe.

Premiera - inauguracja XXII Bydgoskiego Festiwalu Operowego, 25 kwietnia 2015 r.

Wykonania odbywają się za zgoda wydawnictwa Alkor-Edition Kassel GmbH.

Czas trwania 2 godz., w tym jedna przerwa.

Realizatorzy:

 

Reżyseria – Maciej Prus

Kierownictwo muzyczne                    – Michał Klauza

Współpraca muzyczna                      – Grzegorz Berniak

Scenografia                                     Arkadiusz Chrustowski

Kostiumy                                         – Jagna Janicka

Choreografia                                    – Jacek Przybyłowicz

Przygotowanie chóru                         – Henryk Wierzchoń

Przygotowanie chóru dziecięcego       – Izabela Cywińska-Łomżyńska

Reżyseria świateł                             – Maciej Igielski

Asystent reżysera                             Edward Stasiński

Asystent dyrygenta                          – Maciej Wierzchoń

Wykonawcy: Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy,

Chór Dziecięcy Pracowni Wokalnej  Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy.

Dyrygują: Michał Klauza,Grzegorz Berniak.

 

Historyczny Faust ( łac. szczęśliwy) urodził się ok. 1480 r. w Wittemberdze. Studiował rzekomo magię w Krakowie. Prowadził życie wędrowca. Podawał się za astrologa, wywoływacza duchów, wróżbitę , cudotwórcę. Twierdził, że – w zamian na zapisaną krwią duszę- służy mu diabeł. O Fauście krążyły liczne niemieckie podania ludowe,był bohaterem teatrzyków kukiełkowych , komiczną figurą. Jego postać wcześnie zafascynowała pisarzy, m.in. Christophera Marlowe’a.

Wreszcie Goethe ,najwybitniejszy niemiecki pisarz doby "burzy i naporu" podniósł legendę faustowską do rangi wielkiego poematu filozoficznego i arcydzieła o losach całej ludzkości. Przeniósł Fausta z jarmacznych folklorystycznych teatrzyków do wielkiej literatury . Weimarski poeta pracował nad swoim „Faustem” niemal 60 lat. Zaczął go pisać mając 25 lat, skończył jako osiemdziesięciodwuletni starzec. Przepoił dzieło własnymi przemyśleniami. W „Fauście” opowiada o swych przeżyciach młodego studenta, o szacunku do profesorów , o ucztach w piwnicy Auerbacha, o miłości do córki pastora ucieleśnionej w Małgorzacie ,o przyjaciołach-kpiarzach, których rysy zawarł w postaci Mefistofelesa. Goethe portretuje siebie. Podobnie jak Faust studiował prawo, sztukę , literaturę, nauki przyrodnicze, łączył wyobrażnię poetycką z dociekliwością badacza. Poszukiwał , próbował … Oto historia uczonego Fausta, żądnego szczęścia i poznania świata za wszelką cenę .

Tragedia „Faust” stała się inspiracją dla stworzenia innych,wybitnych dzieł ;wymieńmy  zaledwie niektóre:  balet A.Adama (1832), opery Ch.Gounoda(1859)  i A.Boita (1863), symfonie Liszta (1857) i Mahlera (1906), uwertura Wagnera (1844) , powieści Tomasza Manna.I interesująca nas kantata dramatyczna Hectora  Berlioza (1803-1869), francuskiego twórcy doby Romantyzmu.  Sam kompozytor tak pisał w swych pamiętnikach:"Uważam tę legendę za jedno z najlepszych dzieł , jakie stworzyłem ; publiczność do dziś dnia zdaje się podzielać to mniemanie".

Pierwotnie (1829) kompozytor ,pod wrażeniem lektury "Fausta" w przekładzie Gerarda de Nerval, stworzył Osiem scen z Fausta op.1. Powrócił do nich po latach, podczas podróży koncertowej Passau-Wiedeń-Praga-Wrocław-Paryż. Francuska prapremiera poniosła klęskę . Dopiero następny rok przynosi zagraniczne wykonania legendy dramatycznej i jej rozwijającej się kariery. Ostatecznie dzieło Berlioza podbiło Francję w 1877 roku. Jak pisał kompozytor w pierwszym francuskim wydaniu partytury:"Już sam tytuł dzieła wskazuje,że nie opiera sie ono na głównej idei Fausta Goethego,ponieważ, w słynnym poemacie,Faust zostaje uratowany.Autor Potępienia Fausta wypożyczył jedynie od Goethego pewną liczbę scen,pasujących do projektu,który sobie wytyczył, scen,które zawładnęły z przemożną siłą jego talentem".

Obecnie "Potępienie Fausta" wykonywane jest  na estradach filharmonicznych (jako opera koncertowa), jak i scenach teatrów operowych. To czteroczęściowe, monumentalne dzieło,z rozbudowanymi partiami chóralnymi, stanowi wyzwanie reżyserskie, z którym zmierzyć się mogą tylko najwięksi wizjonerzy scen operowych. Ta efektowna legenda dramatyczna została zrealizowana po raz pierwszy w historii bydgoskiej Opery.

Streszczenie libretta:

Część I.  O wschodzie słońca Faust wędruje po węgierskiej równinie, przyglądając się śpiewom i tańcom wieśniaków. Pogodny nastrój przerywa pojawienie się żołnierzy. Dźwięk trąbki wzywa naród do walki o wolność. Część II. Sędziwy Faust myśli już o śmierci, kiedy zjawia się wysłannik piekieł – Mefistofeles i obiecuje mu wieczną młodość. Szatan prowadzi Fausta do winiarni Auerbacha w Lipsku, gdzie wesoło bawi się grono mieszczan i studentów. Mefistofeles przyłącza się do zabawy, intonując „Pieśń o pchle”. Śpiącemu Faustowi Mefistofeles ukazuje postać Małgorzaty. Po przebudzeniu Faust chce odnaleźć dziewczynę i szatan przenosi go do miasta, w którym mieszka Małgorzata. W średniowiecznym mieście słychać śpiewy żołnierzy powracających z wojny i piosenki rozbawionych studentów. Część III. Mefistofeles nakazuje duchom płomieni, aby otoczyły miejsce spotkania Małgorzaty z Faustem. Kiedy dziewczyna budzi się, ze zdumieniem spostrzega Fausta obok siebie. Przy czułych wyznaniach zastaje ich świt i ciekawskie spojrzenia sąsiadów. Część IV.  Faust szybko zapomniał o Małgorzacie. Nieszczęśliwa śpiewa pieśń o utraconej miłości. Faust rozmyśla o pustce i nicości tego świata. Jego duszę koi jedynie piękno przyrody. Dowiaduje się od Mefistofelesa, że Małgorzata, oskarżona o otrucie swojej matki, została wtrącona do więzienia. Szatan zgadza się jej pomóc jedynie za cenę duszy Fausta. Po podpisaniu cyrografu zjawiają się po nich dwa zaczarowane rumaki. W szalonym pędzie Faust i Mefistofeles mijają grupę wieśniaków, modlących się pod krzyżem i figurą świętej Magdaleny. Nagle krzyż zostaje obalony przez piorun, a jeźdźców otaczają piekielne zjawy. Słychać dźwięki dzwonów i echo głosu Małgorzaty, ale Mefistofeles porywa Fausta w otchłań piekielną. Moce piekielne cieszą się z przybycia Fausta. Anielskie głosy wzywają Małgorzatę i unoszą jej duszę do nieba. ( według "Przewodnika operowego" Józefa Kańskiego)

Noty o realizatorach:

        Maciej Prus (ur. 1937 r.) reżyser  i aktor teatralny. Aktorstwo ukończył w PWST w Krakowie, a reżyserię w warszawskiej PWST. Na początku lat 60. dołączył do zespołu Starego Teatru w Krakowie. Później związał się z Jerzym Grotowskim ( grał w polskiej prapremierze Tragicznych dziejów Doktora Fausta Christophera Marlowe'a w reżyserii Jerzego Grotowskiego (1963) i jego Teatrem Laboratorium 13 Rzędów w Opolu, a także z zespołem aktorskim Teatru Rozmaitości w Krakowie.  Jako reżyser zadebiutował w 1968 roku sztuką "Pierwszy Dzień Wolności" Leona Kruczkowskiego w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie-Słupsku. Na początku lat 70. Maciej Prus realizował spektakle w warszawskim Teatrze Ateneum i Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. W latach 80. był związany przede wszystkim z warszawskim Teatrem Dramatycznym i łódzkim Teatrem im. Stefana Jaracza. W latach 90. współpracował już z wieloma scenami: w Teatrze Dramatycznym, w warszawskim Teatrze Polskim, Teatrze Narodowym, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrze Polskim we Wrocławiu i Teatrze Polskim w Poznaniu oraz Teatrze Nowym w Łodzi.

W latach 90. Maciej Prus dwukrotnie wystawiał "Wyzwolenie" Stanisława Wyspiańskiego, a także powrócił do wystawiania literatury romantycznej. Chętnie realizował też sztuki Witkacego i Szekspira. Powstały wówczas przedstawienia "Ryszarda III" i "Straconych zachodów miłości" w warszawskim Teatrze Polskim. W 2003 roku w Teatrze Nowym w Łodzi Maciej Prus podjął się przygotowania premiery"Hamleta", przedstawienia nieukończonego przez zmarłego Kazimierza Dejmka.

Obok ogromnego i wybitnego dorobku reżyserskiego w teatrze dramatycznym Maciej Prus ma na swoim koncie także liczne  inscenizacje operowe: "Straszny dwór" Moniuszki ( Teatr Wielki w Warszawie, 1972), "Don Giovanniego" Wolfganga Amadeusza Mozarta (Teatr Wielki w Warszawie, 1976), "Króla Rogera" Karola Szymanowskiego (Teatr Muzyczny w Krakowie, 1976; Teatr Wielki w Poznaniu, 1979), "Fidelia" Ludviga van Beethovena (Opera Wrocławska 1977), "Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego (Teatr Wielki w Łodzi, 1983), „Lukrecje Borgię” Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi, „Tankreda” Rossiniego  i „Młodzianków w piecu ognistym” Brittena w Warszawskiej Operze Kameralnej (2008 r.) „Cyganerię” Giacoma Pucciniego  w  Operze  Nova  w Bydgoszczy,2011r.

Życiorys artystyczny Macieja Prusa : http://culture.pl/pl/tworca/maciej-prus

O współpracy z teatrem operowym, miłości do opery i dzisiejszej modzie na ten gatunek muzyczny Maciej Prus mówił w audycji Polskiego Radia http://www.polskieradio.pl/8/380/Artykul/304899,Pol-wieku-w-teatrze

 

  Michał Klauza - dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i dwuletnich studiów podyplomowych w Konserwatorium im. Mikołaja Rymskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu. Swój warsztat dyrygencki doskonalił podczas międzynarodowych kursów dyrygenckich pod kierunkiem prof. Kurta Redla (Rzym 1996) i Maestro Valery’ego Giergieva (Rotterdam 1997).Działalność artystyczną rozpoczął w 1993 roku zakładając w warszawskiej Akademii Muzycznej Orkiestrę Kameralną „Concertino”. W latach 1998-2003 pracował w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, gdzie przygotował i poprowadził wiele przedstawień operowych i baletowych.
Współpracował z licznymi orkiestrami w kraju i za granicą, m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovia, Capellą Bydgostiensis, Polską Filharmonią Kameralną, Orchestre National Capitole de Toulouse, międzynarodową orkiestrą smyczkową w ramach Festival Junger Künstler w Bayreuth (Niemcy 1999-2001), Państwową Orkiestrą Symfoniczną Federacji Rosyjskiej (wrzesień 2002); w grudniu 2002 poprowadził koncert w Filharmonii Moskiewskiej.

W latach 2004-2008 był dyrygentem i zastępcą dyrektora muzycznego Welsh National Opera w Cardiff (Wielka Brytania). W swoim dorobku artystycznym Michał Klauza posiada również nagrania radiowe i telewizyjne (m.in. z zespołami Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie nagrał spektakl „Król Roger” Szymanowskiego, transmitowany w ramach Międzynarodowej Unii Radiowej w maju 2002). W  2009 r. dyrygował  Orkiestrą Filharmonii Ormiańskiej w ramach festiwalu „Dni muzyki Krzysztofa Pendereckiego” w Erewaniu. We wrześniu 2011 w Bazylei poprowadził galowy koncert poświęcony pamięci Mścisława Roztropowicza. Soliści Ivan Monighetti, Sol Gabetta i Misha Maisky wykonali m.in. Concerto Grosso nr 1 Krzysztofa Pendereckiego.Od stycznia 2009 - II dyrygent Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Od 2 lutego 2015 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej.

http://www.polskieradio.pl/8/1789/Artykul/1368964,Michal-Klauza-dyrektorem-Artystycznym-Polskiej-Orkiestry-Radiowej/?utm_source=box&utm_medium=link&utm_campaign=related

  Grzegorz Berniak- współpraca muzyczna  

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Ryszarda Dudka. W 1999 roku uczestniczył w lekcjach w Konserwatorium Muzycznym im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu w klasie prof. Ilii Musina.

   Współpracę z Operą Narodową rozpoczął w 2004 roku przygotowując operę Salome R. Straussa. W latach 2004-2006 pracował jako asystent Jacka Kaspszyka współuczestnicząc w realizacji następujących przedstawień operowych: Tosca, Madame Butterfly i Turandot Pucciniego, Oniegin Czajkowskiego, Potępienie Fausta Berlioza, Aida, Traviata, Nabucco, Rigoletto Verdiego, Halka i Straszny dwór Moniuszki, Wozzeck Berga i Ubu Rex Pendereckiego.

   Wraz z zespołem Teatru Wielkiego i Jackiem Kaspszykiem odbył tournée po Japonii, Hiszpanii i Norwegii jako dyrygent-asystent. Na zlecenie Bergen Opera Vest przygotowywał premierę opery Salome, współpracując z Bergen Symphony Orchester. W sezonie artystycznym 2006/2007 pracował jako asystent  Kazimierza Korda, uczestnicząc w przygotowaniach następujących oper: La Bohème Pucciniego, Dama pikowa Czajkowskiego, Andrea Chènier Giordano, Czarodziejski flet i Don Giovanni Mozarta, Cyrulik sewilski i Tankred Rossiniego, Carmen Bizeta oraz Iwona, księżniczka Burgunda Krauzego.

   W sezonie artystycznym 2007/2008 pracował jako asystent Tomasza Bugaja, uczestnicząc w przygotowaniach następujących dzieł operowych: Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale Kurpińskiego, Via Sancta Pawlika, Opowieści Hoffmanna Offenbacha, Łucja z Lammermooru i Lukrecja Borgia Donizettiego, Faust Gounoda, balety Pan Twardowski Różyckiego, Anna Karenina Szczedrina, Jezioro łabędzie Czajkowskiego oraz Verbum nobile Moniuszki, Przysięga Tansmana oraz Orfeusz i Eurydyka Glucka.

   W Operze Narodowej prowadził następujące spektakle: Via Sancta - Ojcu Świętemu Pawlika, Pan Twardowski Różyckiego oraz Jezioro łabędzie i Śpiąca Królewna Czajkowskiego.

   W 2008 roku nawiązał współpracę z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus jako stały dyrygent współpracujący. Prócz muzyki operowej i baletowej prowadzi aktywne życie koncertowe wykonując utwory symfoniczne. Dyrygował m.in. Toruńską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Jeleniogórską, Filharmonią Białostocką, Filharmonią Olsztyńską, Filharmonią Kaliską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Łódzką, orkiestrą kameralną „Camerata Vistula”, Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą i Chórem Teatru Wielkiego w Łodzi.

 

Arkadiusz Chrustowski - scenograf

W latach 1976-1985 pracował jako konserwator zabytków w Zamku Królewskim i Pałacu Łazienkowskim. Przez wiele lat zajmował się za granicą projektowaniem i wykonaniem pozłoceń artystycznych na szkle unikatową metodą złotniczą. W latach 90. rozpoczął współpracę z Operą Narodową Teatru Wielkiego i Teatrem Narodowym w Warszawie przy kompleksowej realizacji scenografii. Nadzorował i koordynował pracę warsztatów teatralnych i pozateatralnych, brał czynny udział w kreowaniu tworzeniu scenografii i rekwizytów. Wykonywał wiele precyzyjnych makiet teatralnych, które stanowią pierwszy etap tworzenia udanego projektu. Brał udział przy tworzeniu kostiumów przez uznanych w Polsce i na świecie kostiumografów, m. in. Magdalenę Tesławską i Dorotę Kołodyńską. Stale współpracuje z Borisem Kudličką, z którym zrealizował szereg przedstawień teatralnych i operowych w kraju (La Boheme Pucciniego Rusałki Dvoraka, Króla Ubu Pendereckiego, Oniegina) i zagranicą (w Stanach Zjednoczonych: Króla Rogera Szymanowskiego,Don Giovanniego Mozarta, Andrea Chenier Giordana ,w Berlinie: Damy pikowej Czajkowskiego i we Frankfurcie: Viaggio a Reims Rossiniego.  Współpracował z francuskim reżyserem Jacquesem Lassalle w jego inscenizacjach w  Teatrze Narodowym i Teatrze Polskim w Warszawie.Ma także w swym dorobku artystycznym scenografie do musicali: „Akademia Pana Kleksa”, „Aladyn”, „Deszczowa piosenka”,ostatnio współtworzył kostiumy do "Mamma mia!" – reżyserowanych przez Wojciecha Kępczyńskiego w Teatrze Roma.

Zajmował się projektowaniem oraz nadzorem budowy architektury wystawienniczej  jak również  projektowaniem wnętrz. Jako specjalista  w zakresie tworzenia scenografii i kostiumów jest cenionym partnerem  wielu agencji reklamowych.

 Jacek Przybyłowicz - choreograf

Jest absolwentem Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej w Warszawie (pedagogika baletu). W latach 1987-91 był tancerzem Teatru Wielkiego. Już wówczas zadebiutował jako choreograf miniatury Negocjacje do muzyki Alessandro Marcella, wyróżnionej w 1991 roku I nagrodą za choreografię i wykonanie podczas II Ogólnopolskiego Konkursu Choreograficznego w Łodzi, a następnie pokazanej również na dużej scenie Teatru Wielkiego w ramach VI Warszawskich Dni Baletu. W tym samym roku wyjechał do Niemiec i tańczył tam w Balecie Dortmundzkim.
   Po trzech latach związał się ze znanym izraelskim zespołem tańca współczesnego Kibbutz Contemporary Dance Company, dla którego swoje prace realizowali tacy choreografowie, jak: Mats Ek, Jiří Kylián, Ohad Naharin, Daniel Ezralow, Christopher Bruce i Rami Beer. W latach 1994-2001 występował z tą grupą także poza Izraelem, biorąc udział w najważniejszych festiwalach tańca współczesnego. Będąc jej członkiem odbył wiele zagranicznych tournée: USA, Kanada, Brazylia, Argentyna, Japonia, Singapur i kraje europejskie. Występował też z nią w Polsce na Łódzkich Spotkaniach Baletowych. W 1997 roku współpracował równocześnie ze słynnym izraelskim zespołem Batsheva Dance Company.  Przez wszystkie te lata rozwijał także swoje zainteresowania choreograficzne: zrealizował balety Verlorenheit w Dortmundzie i Orient Express zaprezentowany w Limassol na Cyprze w ramach Dance Extentions 2002. Współpracował z Lambros Lambrou Dance Company przygotowując projekt choreograficzny na tournée tego zespołu po Europie. Po 12 latach powrócił do kraju na zaproszenie poznańskiego Polskiego Teatru Tańca, gdzie w 2003 roku zrealizował swój balet Naszyjnik gołębicy, a w rok później kolejną pracę Barocco, powstałą specjalnie na zamówienie prestiżowego festiwalu tańca współczesnego Biennale de la Danse w Lyonie. Był stypendystą Ministra Kultury. Dla Opery Narodowej przygotował trzy balety - Kilka krótkich sekwencji (2005), Alpha Kryonia Xe (2006), III Symfonię "Pieśń o nocy" Szymanowskiego (2006) oraz Sześć skrzydeł aniołów (2012).

 

 

 

Jagna Janicka - scenograf, kostiumolog

 

Absolwentka Wydziału Scenografii Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Począwszy od roku ukończenia uczelni w roku 1987, zaprojektowała scenografię i kostiumy do kilkudziesięciu filmów i spektakli teatralnych , telewizyjnych, operowych i baletowych. Była nominowana  kilkakrotnie do  Nagrody Orłów  m.in. za kostiumy   oraz  scenografię   do filmów: Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, Persona non grata , Boże skrawki, Mistyfikacja . Nagrodzona   na  Festiwalu   Filmowym   w  Gdyni     za  kostiumy  do  filmu "  W ciemności  " Kinomani znają jej kostiumy i scenografię także z takich filmów, jak np: Spis cudzołożnic, Kroniki domowe, NightwatchingRysa.  ,Pod  Mocnym  Aniołem , Hiszpanka . Laureatka nagrody teatralnej Ludwik za rok 2002 za najlepszą scenografię w Krakowie za spektakl Idiota w reżyserii Barbary Sass oraz nagrody za scenografię do Europy w reż. Tadeusza BradeckiegoWspółpracowała z takimi reżyserami, jak m.in.Krzysztof Zanussi, Peter Greenaway, Jerzy Stuhr, Tadeusz Bradecki, Agnieszka Holland, Jurek Bogajewicz, Mariusz Grzegorzek, Andrzej  Domalik  ,Magdalena Łazarkiewicz, Marek Weiss- Grzesiński, Maciej Prus, Bogusław  Linda, Wojtek  Smarzowski . Projektowała m. in. dla: Teatru Narodowego, Teatru im. Słowackiego i Teatru Starego w Krakowie, Teatru im. Jaracza w Łodzi, Teatru Powszechnego w Warszawie, Teatru STU, Opery Śląskiej , Opery Bałtyckiej. W Operze Nova stworzyła kostiumy do opery "Cyganeria"(2011 r.)

 

 

 

Galeria
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
Patron medialny
  • Polskie Radio Dwójka
  • Gazeta Wyborcza
  • Polskie Radio Pomorza i Kujaw
  • TVP Bydgoszcz
  • TELEWIZJA KULTURA
  • Teatr dla was
Partner medialny
  • Ruch Muzyczny
  • Mania Wypoczywania
  • Bydgoski Informator Kulturalny
  • Fundacja Legalna Kultura
  • Twoja Muza
Opinie prasy
  • Data: 2015-04-28

    Zjawiskowym „Potępieniem Fausta” w Bydgoszczy Maciej Prus udowodnił, że artystyczna młodość nie zależy od daty urodzenia.(...) Trzeba mieć jednak lata doświadczeń, by wiedzieć, że wielkość osiąga się prostymi środkami. Trzeba się pozbyć młodzieńczej buty, nabrać pokory wobec dzieła i wiedzieć, jak uruchomić własną wyobraźnię nie po to, by oszołomić widza pomysłami, lecz by przekazać coś ważnego.

  • Data: 2015-04-27

    XXII Bydgoski Festiwal Operowy rozpoczęli gospodarze niezwykle rzadko wystawianą na scenach operowych legendą dramatyczną Hectora Berlioza „Potępienie Fausta”. Rzecz małoobsadowa, o nikłej akcji, oparta głównie na przepięknej muzyce i głosach. Stawiająca bardzo wysokie wymagania orkiestrze i śpiewakom. Orkiestra Opery Nova pod dyrekcją Michała Klauzy zagrała tego wieczoru wręcz magicznie. Wokalnie najcudowniej brzmiała Ewelina Rakoca, obdarzona przeczystym, silnym, niebiańskim wręcz mezzosopranem jakby stworzonym do postaci Małgorzaty. (...) chór Opery Nova, wzbogacony w niektórych scenach także dziećmi z Pracowni Wokalnej Pałacu Młodzieży, jakby przydał jeszcze warstwie brzmieniowej skrzydeł. Stojące brawa dla Henryka Wierzchonia i artystów chóru!

  • Data: 2015-11-03

    Prus zaś, przy walnej pomocy scenografa Arkadiusza Chrustowskiego i scenografki Jagny Janickiej, zbudował spektakl zadziwiający prostotą i oszczędnością środków, a przecież imponujący logiką oraz nasycony sugestywną ekspresją. (...) Istotną rolę odgrywa w tymw tym przedstawieniu przygotowany przez Henryka Wierzchonia dynamicznie uruchomiony i pięknie śpiewający chór Opery Nova. Odtwórcy głównych solowych partii zaś nie tylko rozporządzają wartościowymi głosami, lecz także są młodzi, co przydaje ich działaniom dodatkowych walorów. Najciekawiej zaprezentował się przybyły z Nowego Jorku Szymon Komasa jako Mefisto. Obsadzony w tytułowej partii tenor Łukasz Załęski śpiewał ładnie, ale w śpiewie tym nie czuło się prawdziwie sugestywnej siły wyrazu. Wyrazy szczerego uznania natomiast należą się jeszcze Ewelinie Rakocy, kreującej partię nieszczęśliwej Małgorzaty.

  • Data: 2015-04-27

    Mocny początek XXII Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Sobotnia premiera "Potępienia Fausta" okazała się sukcesem. To, co mogło stać się największym przekleństwem realizacji - surowa scenografia i bardzo młodzi soliści - było jej atutem.(...)Trudnego zadania podjął się Łukasz Załęski. Przed nim z roli Fausta zrezygnowało trzech etatowych tenorów bydgoskiej opery. Załęski nie tylko bez porażek wyśpiewuje arie, ale nadaje Faustowi nowego charakteru. Nie ma rozczarowanego życiem starca. Jest Faust młody, niewinny, zagubiony w świecie, łatwo padający ofiarą Mefista. Pięknie koresponduje to z rolą naiwnie zakochanej Małgorzaty, którą z dużą wrażliwością gra Ewelina Rokoca. Jej mezzosopran zachwyca w opowieści o królu z Thule i romansie "D'amour l'ardent flamme".


     
  • Data: 2015-04-27

    (...) w „Potępieniu Fausta” siła nieczysta gra pierwsze skrzypce, z tym że demon w genialnym (!) wykonaniu, i w takimż wizażu (miękkość kroku, czerwone buty i paznokcie, złe oczy) Szymona Komasy. Jego głos rzucający na kolana budził i podziw, i lęk.

informację wprowadzono: czwartek 2015-01-29 13:51
ostatnia aktualizacja: wtorek 2017-09-12 13:13
Dostępne podstrony:
Kalendarium - archiwum Kalendarium

Dodatkowe menu strony

Miesięczny kalendarz

Banery

FALSTAFF.Na premierę opery Verdiego zapraszamy 21 i 22 X
Partnerem Opery Nova jest dealer BMW

Inne linki

Informacje o serwisie

© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013