Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova w Bydgoszczy Jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków dzisiejszej Bydgoszczy jest usytuowana w centrum nowoczesna bryła Opery Nova, idealnie wpisana w malownicze zakole rzeki Brdy. W skład gmachu wchodzą trzy architektoniczne kręgi, które mieszczą wszystko, czego nowocześnie wyposażony teatr potrzebuje m.in. jedną z największych scen w Polsce i obdarzona równie doskonałą akustyką sale kameralną. Od strony Brdy, w 3. kręgu mieści się Centrum Kongresowe Opery. Budynek jest klimatyzowany, izolowany akustycznie oraz przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Opera Nova zaliczana jest do najlepszych polskich teatrów muzycznych oraz szczyci się wielką frekwencją widzów. Corocznie ( od 1994 r.) na przełomie kwietnia i maja w jej gmachu organizowany jest Bydgoski Festiwal Operowy - impreza o międzynarodowej renomie.

Grafika strony

graf news

Ścieżka nawigacyjna

Podziel się

Treść strony

61.sezon artystyczny

RUSAŁKA

  • sobota 2017-03-25 godz. 19:00, Sprzedaż od 19.12.2016

    Wodnik   Jacek Greszta

    Rusałka   Anna Wierzbicka

    Jezibaba   Darina Gapicz

    Książę   Tadeusz Szlenkier

    Obca Księżna   Katarzyna Nowak-Stańczyk

    Leśniczy   Szymon Rona

    Kuchcik   Victoria Vatutina

    Leśne nimfy: Krystyna Nowak, Aleksandra Pliszka,Ewa Banasiak,Mariola Winkler-Kołtyś,Anna Baran,Lidia Golińska

    dyryguje Maciej Figas

  • niedziela 2017-03-26 godz. 18:00, Sprzedaż od 19.12.2016

    Wodnik   Jacek Greszta

    Rusałka   Anna Wierzbicka

    Jezibaba   Małgorzata Ratajczak

    Książę   Łukasz Załęski

    Obca Księżna   Katarzyna Nowak-Stańczyk

    Leśniczy   Szymon Rona

    Kuchcik   Krystyna Nowak

    Leśne nimfy: Victoria Vatutina,Marta Ustyniak,Ewa Banasiak,Anna Baran,Dorota Sobczak

    dyryguje Maciej Figas

  • wtorek 2017-03-28 godz. 19:00, Sprzedaż od 19.12.2016

    Wodnik   Jacek Greszta

    Rusałka   Anna Wierzbicka

    Jezibaba   Darina Gapicz

    Książę   Tadeusz Szlenkier

    Obca Księżna   Jolanta Wagner

    Leśniczy   Szymon Rona

    Kuchcik   Victoria Vatutina

    Leśne nimfy: Krystyna Nowak, Marta Ustyniak,Ewa Banasiak,Mariola Winkler-Kołtyś,Anna Baran,Lidia Golińska

    dyryguje Maciej Figas

  • sobota 2018-02-17 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 14.11.2017 r.

    Wodnik   Jacek Greszta

    Rusałka   Magdalena Polkowska

    Jeżibaba   Darina Gapicz

    Książę   Tadeusz Szlenkier

    Obca Ksuężna   Jolanta Wagner

    Lesniczy   Szymon Rona

    Kuchcik   Krystyna Nowak

    Nimfy:Anna Tadeusiak,Aleksandra Pliszka/Mariola Winkler-Kołtyś/ Dorota Sobczak,Lidia Golińska

    dyryguje Maciej Figas

  • niedziela 2018-02-18 godz. 18:00, Sprzedaż biletów od 14.11.2017 r.

    Wodnik  

    Rusałka   Anna Wierzbicka

    Jeżibaba   Małgorzata Ratajczak

    Książę   Łukasz Załęski

    Obca Ksuężna   Katarzyna Nowak-Stańczyk

    Lesniczy   Szymon Rona

    Kuchcik   Dorota Sobczak

    Nimfy:Anna Tadeusiak,Aleksandra Pliszka/Mariola Winkler-Kołtyś/ Dorota Sobczak,Lidia Golińska

    dyryguje Maciej Figas

  • wtorek 2018-02-20 godz. 19:00, Sprzedaż biletów od 14.11.2017 r.

    Wodnik   Jacek Greszta

    Rusałka   Magdalena Polkowska

    Jeżibaba   Darina Gapicz

    Książę   Tadeusz Szlenkier

    Obca Ksuężna   Jolanta Wagner

    Lesniczy   Szymon Rona

    Kuchcik   Krystyna Nowak

    Nimfy:Anna Tadeusiak,Aleksandra Pliszka/Mariola Winkler-Kołtyś/ Dorota Sobczak,Lidia Golińska

    dyryguje Maciej Figas

pokaż/ukryj minione terminy »
plakat  opery "Rusałka"

Antonin  Dvořák  "RUSAŁKA"

Baśń liryczna w trzech aktach.

Libretto Jaroslav Kvapil.

 

Realizatorzy:

reżyseria: Kristina Wuss (Niemcy),

kierownictwo muzyczne: Maciej Figas,

scenografia i kostiumy: Mariusz Napierała,

choreografia: Iwona Runowska,

współpraca muzyczna: Jerzy Wołosiuk,

przygotowanie Chóru: Henryk Wierzchoń

projekcje multimedialne: Krystian Drywa

reżyseria świateł: Maciej Igielski

asystent reżysera: Edward Stasiński

asystent choreografa Olga Karpowicz

CHÓR, BALET , ORKIESTRA OPERY NOVA

Premiera: 28.04.2012 r.

Czas trwania 2'40, w tym dwie przerwy

Najdoskonalsze romantyczne dzieło operowe czeskiego kompozytora , baśń muzyczna sięgająca po bogaty język harmoniczny, aby ukazać wieczność i przemijalność, nieśmiertelność i nietrwałość, zmysłowość i intymność.

Liryczna opowieść o Rusałce w Operze Nova przenosi widzów… do XIX– wiecznej Bydgoszczy, gdzie wśród rozpoznawalnych elementów architektonicznych miasta toczy się tragiczna historia uczucia łączącego mieszkańców dwóch światów: wodnego i ziemskiego.W najbliższym otoczeniu przepływającej przez Bydgoszcz rzeki Brdy - przy starych śluzach, na słynnym moście w sercu miasta , Rusałka wiedzie subtelny dialog z dalekim księżycem. W pobliżu wody i zamieszkujących ją Wodnika i nimf , na nadbrzeżu żyją leśne driady, zaś na  moście spaceruje- nieświadomy ich obecności - tłum strojnie odzianych mieszczan. Realizatorom udało się zachować wyrazistość postaci, urok fantastycznej ballady, przy odwoływaniu się do malarstwa prerafaelitów i kreowaniu nastroju letniej nocy – mgieł unoszących się nad wodą, wszechobecnego księżyca - cichego świadka miłości niemożliwej. To właśnie zawieszony nad mostem miesiąc jest adresatem najpiękniejszej bodaj arii w całej literaturze operowej słowiańskich kompozytorów. Wspaniały teatr w operze z użyciem wielkich scenicznych „rekwizytów” w skali 1:1: repliki przęsła XIX-wiecznego  mostu , starego wagonu tramwajowego, fontanny...

 Reżyser, Kristina Wuss, sięgnęła po bogatą symbolikę, aby oddać to, co wieczne i to, co ulotne....

Libretto Jaroslava Kvapila czerpie z kilku  opowieści o syrenach, rusałkach, ze starofrancuskiego podania o Meluzynie zakochanej w rycerzu i z baśni J.Ch.Andersena "Mała syrenka". Subtelna, pięknie zinstrumentalizowana muzyka Dvořáka czyni z "Rusałki" jedną z najpopularniejszych czeskich oper.

 

 


 

 

 
Galeria
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
  • miniatura
Opinie prasy
  • Data: 2012-04-30

    Bydgoski zespół przywraca polskim scenom jedną z najpiękniejszych oper schyłku XIX wieku, prezentując ją na wysokim poziomie muzycznym.

    Z „Rusałki" wydobyto to, co zamyślił sobie kompozytor. Orkiestra pod dyrekcją Macieja Figasa gra tak, by pokazać ciekawą instrumentację utworu, piękne, acz niebanalne melodie, a także fakt, iż Dvořak doskonale orientował się w prądach epoki i potrafił twórczo wykorzystać idee Wagnera.

    Tym przedstawieniem Opera Nova składa też hołd swemu miastu. Pierwszy obraz jest urzekający: na scenie wyłania się z nocnej mgły pieczołowicie odtworzony przez scenografa Mariusza Napierałę jeden z bydgoskich mostów. Przechadzają się po nim mieszkańcy, w dole, w rzece, żyją nimfy. Tak zaczyna się opowieść o rusałce, która zapragnęła ludzkiej miłości, i o księciu zakochanym w nieziemskiej istocie.

    „Rusałka" jest baśnią, ale też historią o konflikcie dwóch światów, o marzeniach, za które warto umrzeć. Reżyserka Kristina Wuss – wzorem swoich niemieckich kolegów – postanowiła dodać Dvořakowi intelektualnej głębi. Z każdą sceną mnożyła więc rekwizyty lub postaci i w końcu pozbawiła spektakl estetycznej klarowności, a czasami nawet sensu.

    Na szczęście nie udało się jej całkowicie wytłumić emocji, nie pozwolili na to wykonawcy. Bydgoski spektakl zrealizowany własnymi siłami ma wysoki poziom. Dobrze wypadli Anetta Szczecik-Wakarecy (Jerzibaba) i Jacek Greszta (Wodnik). Młodej Magdalenie Polkowskiej brakuje jeszcze ekspresji, ale w momentach lirycznych jako Rusałka była autentycznie wzruszająca.

    Najdojrzalszą kreację stworzył Tadeusz Szlenkier, jego głos ładnie dojrzewa, więc w partii Księcia mógł zaprezentować wszystkie jego walory. Oby teatry nie zaczęły go teraz nadmiernie eksploatować, bo tej klasy tenorów bardzo w Polsce brakuje.

  • Data: 2012-04-30

    Od pierwszej sceny publiczność urzeka nie tylko  muzyka czeskiego kompozytora, ale i piękno samego scenicznego obrazu, w którym autorzy od razu bardzo silnie znaczą  kontrast świata ludzkiego (postaci poruszają się na moście niczym marionetki) z tym, który poprzez związek z naturą i żywiołem wody eksponują Wodnik (Jacek Greszta) i nimfy żyjące w rzece. Kristine Wuss odarła sceniczne bycie bohaterów z naturalistycznego grania, z operowego banału i sztuczności; bardziej zależy jej na budowaniu konfliktów i przebiegu wydarzeń poprzez metaforykę, symbol, wizualne skojarzenie i wielowymiarowość  używanych elementów scenicznych i rekwizytów (tramwaj staje się akwarium, skakanka zyskuje magiczną moc, symboliczne znaczenie ma nawet odwrócony do góry nogami stół, który jako swe brzemię ciągnie Książę, muszla zaś staje się miejscem cielesnych uciech na zamku Księcia). Największe wrażenie robą sceny jakby zamierające w swojej statyczności, niekiedy nawet hieratyczne w swej estetyce, które konstruują sensy przedstawienia, jednocześnie nie tłumiąc siły emocji jaka drzemie w bohaterach dramatu. Nie mniej efektownie interpretacyjne tropy niemieckiej reżyserki, nie pozbawione intelektualnej głębi i dojrzałości,  wyraża kompozycja ruchu scenicznego, bardzo silnie nawiązująca do poetyki konfrontującej to, co prawdziwe, szczere i naturalne, z tym, co zdeterminowane konwenansem, konwencją, udawaniem i wewnętrzną pustką.

    Znakomicie odnalazł się w bydgoskim spektaklu cały zespół Opery Nova. Już w I akcie pięknem brzmienia imponują Leśne Boginki w interpretacji Krystyny Nowak, Marty Ustyniak, Ewy Banasiak, Marioli Winkler, Doroty Sobczaki i Lidii Golińskiej. Najlepiej dysponowanym śpiewakiem podczas premiery był bez wątpienia Tadeusz Szlenkier, który zachwyca siłą dźwięku, ekspresją i szlachetną barwą swojego wciąż dojrzewającego głosu. W partiach lirycznych tytułowej bohaterki doskonale sprawdza się Magdalena Polkowska. Sugestywnie postać Obcej Księżniczki rysuje Katarzyna Nowak-Stańczyk. Zastrzeżenia budzi tylko głos Anetty Szczecik-Wakarecy (Jerzibaba), rozwibrowany ponad miarę i mało przyjemny dla ucha.

    Brawa dla Kristine Wuss za interpretacyjną dociekliwość, dojrzałość spojrzenia nie pozbawiającą dzieła Dvořaka klarowności i siły oddziaływania, prowadzącej do muzycznego, estetycznego i czysto ludzkiego wzruszenia.

     

  • Data: 2012-05-02

    "(...)Reżyserka bydgoskiego przedstawienia, Kristina Wuss świetnie zdawała sobie sprawę z tego, że to piękna opera, ale opowiadająca dość oklepaną historię. Umieszczając akcję w grodzie nad Brdą i mocno podkreślając to w scenografii uniknęła sztampy. Rusałka i Książe spotykają się pod Mostem Gdańskim w Bydgoszczy. Most, który przesuwał się na scenie, rozdzielał na części, a nawet jechał w górę dał twórcom możliwość swobodnego kształtowania przestrzeni. Bez problemu można było odczytać jego symbolikę: wyraźnie oddzielał wodny świat Rusałki i ziemski Księcia.

    (...)Nie udałoby się, gdyby nie pomoc orkiestry, która pod batutą Macieja Figasa zagrała świetnie. Przede wszystkim nie forsowała brzemienia - głośne tutti pojawiało się tylko tam, gdzie trzeba, a dominowało raczej dynamiczne piano. Muzycy skupili się na odmalowaniu nastrojów, grze bardzo kolorystycznej, co dobrze korespondowało z tym, co akurat działo się na scenie.»

  • Data: 2012-05-02

    Wspaniale za to kończy orkiestra bydgoskiej "Rusałki" pod kierunkiem Macieja Figasa. Cudowna muzyka Dvoraka także chwilami odwracała moja uwagę od sceny. Sprawdził się również duet, dobrze znany melomanom z "Cyganerii" - Magdalena Polkowska i Tadeusz Szlenkier. Rusałka, choć na początku zbyt nieśmiała, niewyraźna, z czasem zarażała dramatycznymi emocjami i porażała swoim piano. Książę też pozwolił, wokalnie, poczuć ogrom swojej klęski. Radziłabym jednak tej parze wykrzesać z siebie jeszcze więcej ognia. Najciekawsza aktorsko była Jerzibaba.

    "Więcej ognia w wodzie!" Katarzyna Bogucka Express Bydgoski nr 101 30-04-2012
  • Data: 2014-02-05

    Byłem już w Bydgoszczy trzykrotnie na tym spektaklu, z przyjemnością słuchając Magdaleny Polkowskiej w partii tytułowej i Tadeusza Szlenkiera jako Księcia. W lutym wybieram się po raz czwarty, by tym razem posłuchać jednej z moich ulubionych polskich sopranistek, efektownej a nie efekciarskiej Anny Wierzbickiej, która chrzest bojowy jako „Rusałka” przeszła w paszczy lwa czyli w Brnie.

  • Data: 2017-03-02

    Porównanie DVD wydanej przez Operę Nova z  kinową transmisją "Rusałki" z MET.

     

informację wprowadzono: czwartek 2011-11-03 13:53
ostatnia aktualizacja: czwartek 2017-02-16 09:27
Dostępne podstrony:
Kalendarium - archiwum Kalendarium

Dodatkowe menu strony

Miesięczny kalendarz

Banery

Partnerem Opery Nova jest dealer BMW
Zapraszamy na świąteczne koncerty kameralne

Inne linki

Informacje o serwisie

© Opera Nova w Bydgoszczy, 2011-2013