Spektakle
BARON CYGAŃSKI
Operetka

Operetka w trzech aktach
Kompozytor: Johann Strauss
Autor libretta: Ignaz Schnitzer wg noweli „Sáffi” Móra Jókaia
Data premiery: 2010-11-06
Czas trwania: 2 godz. 45 min, w tym dwie przerwy
Realizatorzy:
Inscenizacja, reżyseria i choreografia: Janina Niesobska
Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas
Scenografia i kostiumy: Maria Balcerek
Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Autor plakatu: Michał Batory
Obsada:
Czipra: Halina Fulara-Duda, Małgorzata Ratajczak
Barinkay: Janusz Ratajczak, Łukasz Załęski
Ottokar: Szymon Rona, Krzysztof Zimny
Mirabella: Katarzyna Nowak-Stańczyk, Wiesława Kończewska-Plac
Janos: Mirosław Woźniak
Pali: Jonasz Dunajski
Dyrygent: Maciej Figas
Nadchodzące terminy:
Opis:
Strauss uznawał „Barona cygańskiego” za swe największe kompozytorskie osiągnięcie. Zauroczony folklorem cygańsko-węgierskim stworzył operetkę oddającą piękno kultury obu tych nacji. Muzyka opisuje koloryt i swobodę puszty, żywiołowość cygańskiego obozowiska i elegancję wiedeńskich pałaców, dzieło aż roi się od wpadających w ucho melodii. „Baron cygański” powrócił w iście królewskim przepychu do repertuaru bydgoskiej Opery: operetkę wystawia się po to, aby sprawić radość widzom i…wykonawcom.
Wykreowany na scenie świat ma zachwycać popisowymi ariami, wystawnością strojów, dekoracji, wdziękiem tancerek, dynamiką tancerzy, popisami aktorskimi całego zespołu a w uszach (i sercach) mają zostać na zawsze cudowny walc skarbów, duet ”ślubny” Saffi i Barinkaya, marsz rekrutów i ognisty czardasz. Z pieczołowitością zostały odtworzone XIX wieczne kostiumy wieśniaków w święcie winobrania z I aktu, migoczący światełkami namiot czaruje tajemniczością i erotyzmem Wschodu, przepyszny żyrandol i gigantyczne ażurowe schody –(największe w historii realizacji na scenie Opery Nova), które stanowią tło dla olśniewających sukien i mundurów. Błękity, szmaragdy, indygo, fiolety, cekiny, zapinki, przypinki. Jedwabne falbany spódnic tworzą barwną ruchomą płaszczyznę w porywającym czardaszu, powiewają frędzle chust, błyskają i dźwięczą szable: blisko 3 godziny radości!
Wykreowany na scenie świat ma zachwycać popisowymi ariami, wystawnością strojów, dekoracji, wdziękiem tancerek, dynamiką tancerzy, popisami aktorskimi całego zespołu a w uszach (i sercach) mają zostać na zawsze cudowny walc skarbów, duet ”ślubny” Saffi i Barinkaya, marsz rekrutów i ognisty czardasz. Z pieczołowitością zostały odtworzone XIX wieczne kostiumy wieśniaków w święcie winobrania z I aktu, migoczący światełkami namiot czaruje tajemniczością i erotyzmem Wschodu, przepyszny żyrandol i gigantyczne ażurowe schody –(największe w historii realizacji na scenie Opery Nova), które stanowią tło dla olśniewających sukien i mundurów. Błękity, szmaragdy, indygo, fiolety, cekiny, zapinki, przypinki. Jedwabne falbany spódnic tworzą barwną ruchomą płaszczyznę w porywającym czardaszu, powiewają frędzle chust, błyskają i dźwięczą szable: blisko 3 godziny radości!
Recenzje:
3 sierpnia 2016
Inscenizacja "Barona cygańskiego" to jedna z największych i najbardziej spektakularnych produkcji bydgoskiej Opery Nova. Publiczność, która w połowie zapełniła widownię sopockiej Opery Leśnej w piątkowy wieczór miała okazję się przekonać, że rozmach szedł w parze z artyzmem - wykreowany na scenie świat czarował feerią barw, scenografia zachwycała rozmachem, kostiumy wystawnością i stylowością, a artyści skradli serca słuchaczy od pierwszej chwili. Spektakl zostanie powtórzony w sobotę o godz. 20. Trójmiejska publiczność kocha operę i operetkę, ale aby zobaczyć takie produkcje, jak wystawiony w piątek w Operze Leśnej "Baron cygański", najczęściej trzeba pojechać do innego miasta. Bydgoszcz, na szczęście, nie znajduje się daleko, dlatego ci, którzy w inscenizacji cenią sobie bardziej tradycyjne rozwiązania, w Operze Nova są częstymi gośćmi. Bydgoscy artyści śmiali się nawet, że czują się w Operze Leśnej jak u siebie, ponieważ dostrzegają na widowni wiele znajomych twarzy.
http://kultura.trojmiasto.pl/Baron-cyganski-w-Operze-Lesnej-zachwycil-rozmachem-i-artyzmem-n103472.html#tri
http://kultura.trojmiasto.pl/Baron-cyganski-w-Operze-Lesnej-zachwycil-rozmachem-i-artyzmem-n103472.html#tri
Ewa Palińska
27 marca 2013
- Widzów z pewnością zaskoczy nie tylko rozmach dekoracji, ale również feeria barw misternych cygańskich i balowych sukien. Gwarantuję, że gdy kurtyna pójdzie w górę, publiczność oniemieje - zapewnia Figas.
Wszystkie pracownie opery od tygodni pracują nad osiągnięciem tego efektu. Przygotowywane 344 kostiumy, 148 par butów, 110 peruk oraz 176 nakryć głowy. Nad tym jak piękne kreacje wprawić w ruch pracuje Janina Niesobska, która wcześniej przygotowywała dla opery choreografię do "Hrabiny Maricy" i "Manru" - Nie ma nic nudniej szego niż statyczna operetka. Dlatego mogę zapewnić, że podczas "Barona Cygańskiego" nikt nie będzie stał dłużej niż kilka sekund - zapewnia Figas. W spektaklu zagra również światło. - Gigantyczny żyrandol będzie naszą największą atrakcją, ale mamy jeszcze kilka niespodzianek - zapowiada Bogumił Palewicz, reżyser świateł. - Wśród nich przygotowana specjalnie dla każdego z bohaterów swego rodzaju oświetleniowa charakterystyka.
Wszystkie pracownie opery od tygodni pracują nad osiągnięciem tego efektu. Przygotowywane 344 kostiumy, 148 par butów, 110 peruk oraz 176 nakryć głowy. Nad tym jak piękne kreacje wprawić w ruch pracuje Janina Niesobska, która wcześniej przygotowywała dla opery choreografię do "Hrabiny Maricy" i "Manru" - Nie ma nic nudniej szego niż statyczna operetka. Dlatego mogę zapewnić, że podczas "Barona Cygańskiego" nikt nie będzie stał dłużej niż kilka sekund - zapewnia Figas. W spektaklu zagra również światło. - Gigantyczny żyrandol będzie naszą największą atrakcją, ale mamy jeszcze kilka niespodzianek - zapowiada Bogumił Palewicz, reżyser świateł. - Wśród nich przygotowana specjalnie dla każdego z bohaterów swego rodzaju oświetleniowa charakterystyka.
"Operetka z rozmachem" Marta Krygier Gazeta Wyborcza - Bydgoszcz nr 259/Co Jest Grane 05-11-2010
27 marca 2013
Zdawałoby się, że publiczność czeka tylko, by nagradzać: to wirujące w tańcu baletnice (a choreografia Janiny Niesobskiej sprawiała, że w tym widowisku ruszał się swobodnie każdy, doskonale oddając nie tylko charakter głównych ról, ale i -jakże barwnego - tła), to małe przeurocze dziewczynki ganiające po scenie, to kolejne kuplety, żarty Żupana (fenomenalny, swobodny, świetnie przygotowany aktorsko Przemysław Rezner), to wreszcie westchnieniem czy oklaskami reagować na samą scenografię.(...)"Barona cygańskiego" słucha się z przyjemnością - dyrygujący Orkiestrą ON Maciej Figas czuje lekkość tej muzyki, jej temperament i czar, jaki rozsiewała nad widownią. (...)
"Cygańska maszynka" Michalina Łubecka Gazeta Wyborcza - Bydgoszcz nr 262 09-11-2010
Stopka
Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


