OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Cyrulik sewilski
Opera
Cyrulik sewilski
Opera komiczna w dwu aktach
Kompozytor: Gioacchino Rossini (1792-1868)
Autor libretta: Cesare Sterbini na podstawie komedii Pierre’a Beaumarchais’ego
Data premiery: 2002-10-12 ( wg premiery z 1987 r.)
Czas trwania: 3 godz., w tym jedna przerwa
 
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Włodzimierz Szymański
Reżyseria: Sławomir Żerdzicki
Scenografia: Jadwiga Jarosiewicz
Ruch sceniczny: Vladimir Hlinski
Przygotowanie chóru:
: Henryk Wierzchoń

autor plakatu : Sławomir Żerdzicki

Dyrygenci: Jerzy Wołosiuk

Obsada:
Hr. Almaviva: Dawid Kwieciński
Don Bartolo: Ryszard Smęda, Damian Szczepański
Rosina: Victoria Vatutina, Justyna Gęsicka
Figaro: Sławomir Kowalewski, Rafał Polek
Berta: Katarzyna Nowak-Stańczyk, Kamila Korgól, Wiktoria Wizner
Fiorello: Leszek Holec, Kamil Olpiński
Ambroży: Stanisław Baron, Rafał Kuźma
Oficer: Edward Stasiński, Michał Jopek
Gitarzysta: Jakub Zarębski
Dyrygent: Jerzy Wołosiuk
Opis:
Wykonywane w języku włoskim. Recytatywy po polsku.

Rossini uchodzi za geniusza muzycznego i najwybitniejszego twórcę oper początku XIX wieku .Historia europejskiej muzyki operowej byłaby o wiele uboższa bez jego dzieł: „Sroki złodziejki”, „Włoszki w Algierze”, „Kopciuszka” i „Cyrulika sewilskiego”.

„Cyrulik sewilski” to popis maestrii kompozytorskiej, melodyjności, dowcipu ; o tej operze komicznej można pisać w samych superlatywach. Doskonałe libretto na podstawie komedii Beumarchais’go przekona słuchaczy , że wobec siły miłości i kobiecej przebiegłości zazdrość i „ zbyteczna ostrożność” mężczyzn są bezsilne. Opera Rossiniego „roi się” od słynnych muzycznych tematów (Una voce poco fa’, „aria o plotce” ).

Streszczenie libretta:

Jeden z placów Sewilli. Przed domem Doktora Bartolo zbiera się grupa muzykantów z polecenia Hrabiego Almavivy. Mają mu akompaniować w serenadzie (cavatina „Ecco, ridente in cielo”), którą chce on zwrócić uwage nieznajomej piękności,mieszkającej w tym domu.Występ kończy sie niepowodzeniem, Hrabia zostaje sam na placu. Słyszy śpiew (cavatina „Largo al factotum”)i poznaje w nadchodzącym mężczyźnie Figara, swego dawnego służącego, obecnie znanego cyrulika. Hrabia dowiaduje się od niego, że jego wybranka ma na imię Rozyna i jest wychowanicą sędziwego doktora Bartolo, który sam ma chrapkę na pannę i jej posag. Nie spuszcza jej z oka. Pomaga mu w tym Don Basilio, organista i nauczyciel śpiewu.

Z balkonu spada bilecik rzucony przez Rozynę: dziewczna chce wiedzieć, kto jest jej admiratorem i jakie ma wobec niej zamiary. Hrabia kłamie ,że jest biednym studentem i nosi imię Lindor. Co sie tyczy Figara, to zamierza on pomóc Hrabiemu i zamyśla,że ten wkroczy do domu doktora Bartolo jako żołnierz, któremu wyznaczono tam kwaterę (duet ,.All’idea di quel metallo”).

Rozyna kreśli list do Lindora (cavatina ,,Una voce poco fa”), i chce go wysłać przy pomocy Figara (duet ,,Dunque io son”). Bartolo, którego niepokoją wieści o przybyciu Hrabiego, zabiega o jak najszybszy ślub z wychowanicą.By pognębić rywala, gotów jest pójść za radą Bazylia, który sugeruje mu puszczenie w obieg szkalujących plotek (,,La calunnia e un venticelio”) . Figaro powiadamia Rozynę o zamysłach Doktora. Wkracza Hrabia Almaviva w mundurze, zachowuje się jak butny żołdak ( „Ehi di casa”). Gdy jednak probuje wręczyć Rozynie bilecik, dochodzi do awantury i Bartolo wzywa na pomoc wojsko.Gdy jednak Almaviva wyjaśnia po cichu dowodzącemu oficerowi swoje nazwisko i tytuł, przedstawiciele prawa wycofują się pośpiesznie, oddając mu honory – ku zdumieniu Bartola.

Bartolo przypuszcza,że żołnierz, którego pozbył się z domu musiał być nasłany przez Hrabiego.Tymczasem sam Hrabia powraca, podając się za Don Alfonsa, nauczyciela muzyki, przysłanego w zastępstwie przez rzekomo chorego Don Basilia. Udaje mu się już pozyskać zaufanie Doktora Bartolo, gdy niespodziewanie zjawia się Don Basilio. Almaviva wie, jak złotem przekonać go, by uwierzył w swoją chorobę i wrócił do domu!

Doktor Bartolo postanawia natychmiast poślubić Rozynę.Posyła po notariusza a wychowanicy wmawia,że Figaro i Don Alonso chcą wydać ją nie za Lindora,lecz za Hrabiego Almavivę. Pewny sukcesu rusza do miasta, by oskarżyć rywala jako rabusia. Hrabia z Figarem dostają się po drabinie do pokoju Rozyny. Gdy Don Basilio przybywa z notariuszem, sprytny Figaro doprowadza do spisania kontraktu ślubnego między Rozyną a Hrabią, a przekupiony Basilio składa podpis jako świadek. Spóźniony Doktor Bartolo nie jest w stanie nieczemu zapobiec.
Cyrulik sewilski
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij