OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Cyrulik sewilski
Archiwum spektakli
Cyrulik sewilski
Opera komiczna w dwu aktach
Kompozytor: Gioacchino Rossini (1792-1868)
Autor libretta: Cesare Sterbini na podstawie komedii Pierre’a Beaumarchais’ego
Data premiery: 2002-10-12 ( wg premiery z 1987 r.)
Czas trwania: 3 godz., w tym jedna przerwa
 
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Włodzimierz Szymański
Reżyseria: Sławomir Żerdzicki
Scenografia: Jadwiga Jarosiewicz
Ruch sceniczny: Vladimir Hlinski
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń

autor plakatu: Sławomir Żerdzicki

Dyrygenci: Jerzy Wołosiuk

Wykonywane w języku włoskim. Recytatywy po polsku:
Obsada:
Don Bartolo: Ryszard Smęda, Damian Szczepański
Rosina: Marta Ustyniak-Babińska, Victoria Vatutina, Justyna Gęsicka
Figaro: Sławomir Kowalewski, Rafał Polek
Berta: Katarzyna Nowak-Stańczyk, Małgorzata Ratajczak, Kamila Korgól, Wiktoria Wizner
Fiorello: Szymon Rona, Bartłomiej Kłos, Kamil Olpiński
Ambroży: Stanisław Baron, Rafał Kuźma
Oficer: Edward Stasiński, Bartłomiej Kłos, Michał Jopek
Gitarzysta: Jakub Zarębski
Dyrygent: Jerzy Wołosiuk
Opis:
„Cyrulik sewilski” to popis maestrii kompozytorskiej, melodyjności, dowcipu ; o tej operze komicznej można pisać w samych superlatywach. Doskonałe libretto na podstawie komedii Beumarchais’go przekona słuchaczy , że wobec siły miłości i kobiecej przebiegłości zazdrość i „ zbyteczna ostrożność” mężczyzn są bezsilne. Opera Rossiniego „roi się” od słynnych muzycznych tematów (Una voce poco fa’, „aria o plotce” ).

W ostatnich spektaklach „Cyrulika sewilskiego” na scenie Opery Nova ( 7,8,9 grudnia 2018 r.) wystąpili m.in. Ryszard Smęda i Szymon Rona . Ryszard Smęda jest jedynym solistą ,który wykonywał postać Don Bartola podczas premiery „Cyrulika sewilskiego” w 1987 r. na deskach Teatru Polskiego. Przez 31 lat wystąpił kreując tę postać niemal w każdym z 84 spektakli (wliczając te, które od 2002 r. grane są na scenie Opery Nova).Szymon Rona zaś po raz pierwszy wykonał rolę hrabiego Almavivy w tej operze Rossiniego w sobotę, 8 grudnia. Wykonawcami głównych ról byli także: Sławomir Kowalewski (Figaro), Pavlo Tolstoy (Almaviva), Victoria Vatutina i Marta Ustyniak-Babińska (Rozyna). Orkiestrę poprowadził Jerzy Wołosiuk, który „Cyrulikiem sewilskim” w Operze Nova dyrygował od 2006 r.

Należy przywołać nazwiska śpiewaków, którzy wykonywali główne partie przez lata scenicznego życia "Cyrulika..." na bydgoskiej scenie operowej.Wykonawcami byli: jako Figaro-Edward Stasiński, Marek Moździerz, Leszek Skrla, Andrzej Zagdański, Rafał Songan, Stanisław Kuflyuk, Sławomir Kowalewski, jako Almaviva- Henryk Herdzin,Tadeusz Kapałka,Andrzej Kalinin, Ryszard Minkiewicz, Adam Zdunikowski, Jacek Szymański, Leszek Świdziński, Pavlo Tolstoy, Dawid Kwieciński. W partii Bartola -Ryszard Smęda, Janusz Borowicz . W roli Rosiny- Magdalena Krzyńska,Elżbieta Szot-Stengert, Katarzyna Nowak-Stańczyk, Donata Hoppel, Iwona Hossa, Katarzyna Oleś-Blacha, Katarzyna Nowak-Stańczyk, Ewa Olszewska, Victoria Vatutina, Joanna Moskowicz, Marta Ustyniak-Babińska, jako Basilio- Andrzej Nowakowski , Bartłomiej Tomaka ,Jacek Greszta. Pożegnanie spektaklu jest też okazją do przypomnienia sylwetki wybitnego artysty teatru operowego: Sławomir Żerdzicki ( 1922 -2011) to śpiewak, reżyser, rzeźbiarz i malarz, dla którego sprawy kultury narodowej stanowiły sens życia. Dorobek sceniczny Sławomira Żerdzickiego to 42 operowe partie wokalne i 89 realizacji reżyserskich. Współpracował ze wszystkimi operami w Polsce oraz wieloma zagranicznymi teatrami operowymi .Z muzyczną sceną bydgoską związany był blisko 40 lat. Wyreżyserował dla niej m.in. : Traviatę Verdiego (1964), Fra Diavolo Aubera ( 1965), Rigoletto (1967) ,Aidę (1968) i Trubadura Verdiego (1974), Kopciuszka Rossiniego (1967), Kniazia Igora Borodina ( 1975), Halkę Moniuszki ( 1981), Przemysława II Swolkienia (1986),Cyrulika sewilskiego Rossiniego ( 1987)- spektakl wznowiony w 2002 r. na scenie nowego gmachu, Straszny dwór Moniuszki (1994), który reprezentował Operę Nova na I Bydgoskim Festiwalu Operowym.
Cyrulik sewilski
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij