OPERA NOVA w Bydgoszczy

Soliści śpiewacy
Katarzyna Nowak-Stańczyk
Soprany
Katarzyna Nowak-Stańczyk
Studiowała na wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Łodzi (1989 rok - dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Jadwigi Pietraszkiewicz). Już na piątym roku studiów została zaangażowana do Teatru Wielkiego w Łodzi jako solistka.

W 1989 r. podjęła pracę w bydgoskiej Operze, debiutując partią Gildy w operze G. Verdiego „Rigoletto". W tym samym roku wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao (Hiszpania), którego została półfinalistką. W 1990 r. została laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Pretorii. W roku 1991 w Holandii wykonała partię tytułową w premierze opery G. Donizettiego - „Łucja z Lammermoor”. W 1992 r. otrzymała angaż do Teatru Wielkiego w Łodzi. Również w 1992 r. wzięła udział w pierwszym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (nagroda im. Ady Sari). Jednocześnie koncertowała z orkiestrami filharmonicznymi w kraju i poza jego granicami, biorąc udział w licznych międzynarodowych festiwalach, między innymi:
  • Festiwal im. Stanisława Moniuszki w Kudowie Zdrój (pięciokrotnie),
  • Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy,
  • Międzynarodowy Festiwal Operowy w Wiltz w Luksemburgu,
  • Międzynarodowy Festiwal Operowy w Xanten w Niemczech,
  • Międzynarodowy Festival de la Musique de La Chaise-Dieu we Francji.
W 1998 r. przystąpiła do Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu.
17 marca 2003 r. otworzyła przewód doktorski w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obroniła go partią Violetty w operze G. Verdiego „Traviata" na scenie Opery Nova w Bydgoszczy 17 maja 2003 r. We wrześniu tego roku podjęła pracę w tejże operze, a w październiku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

30 maja 2005 r. Katarzyna Nowak-Stańczyk otrzymała tytuł doktora habilitowanego. 18 października 2012 r. został jej przyznany tytuł profesora, który wręczył Prezydent RP Bronisław Komorowski w dniu 23 stycznia 2013 r.
Katarzyna Nowak-Stańczyk w swojej karierze zaśpiewała blisko 1500 spektakli operowych.

Za osiągnięcia artystyczne otrzymała nagrody: Prezydenta Miasta Zduńskiej Woli, dwukrotnie Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i dwukrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W styczniu 2015 r. otrzymała order "Zasłużony dla Kultury Polskiej" od Prezydenta RP.

Rozmowa z Katarzyną Nowak-Stańczyk w Polskim Radiu PiK: http://www.radiopik.pl/39,379,katarzyna-nowak-stanczyk [2014 r.]
Najbliższe spektakle:
Jako: Violetta
3 lutego 2018, 19:00
Jako: Pani Eynsford Hill
8 lutego 2018, 19:00
Jako: Obca Księżniczka
18 lutego 2018, 18:00
Jako: Berta
27 lutego 2018, 19:00
Jako: Pani Quickly
9 marca 2018, 19:00
Jako: I Dama
17 marca 2018, 19:00
Jako: Marcelina
7 kwietnia 2018, 19:00
Jako: Cio-Cio-San
19 maja 2018, 19:00

Recenzje:
A Pani Quickly? Katarzyna Nowak-Stańczyk uwiodła widzów komediowym talentem. Głosowo w znakomitej formie.
"Falstaff", Ilona Słojewska, Dziennik Teatralny, 24.10.2017
 
Komicznym talentem szczególnie zniewala para książęca Dowgiałło-Różyckich - Ryszard Smęda, jako Stanisław Janina i Katarzyna Nowak-Stańczyk, Izabela. Przy czym Księżna dodatkowo porywa też publiczność znakomitym wykonaniem arii Kamilli oraz zaskakuje sprawnością ruchową i wdziękiem w kankanie.
 
"Księżniczka czardasza", Anita Nowak, Teatr dla Was, 29.04.2014
 
W I części Gali Sylwestrowo-Noworocznej publiczność podziwiała Katarzynę Nowak – Stańczyk w jednej z najtrudniejszych partii sopranowych światowego repertuaru operowego. „Casta diva” z I aktu opery „Norma” Vincenzo Belliniego została wykonana przez artystkę w klimacie lirycznym. Sopran artystki wspiął się na sam szczyt sztuki wokalnej i interpretatorskiej.
Koncerty Sylwestrowe, Ilona Słojewska, Teatr dla Was, 9.01.2014


Gioconda Katarzyny Nowak-Stańczyk to bardzo udana kreacja. Śpiewaczka ma spore doświadczenie aktorskie i ze swobodą porusza się po scenie, koncentrując na sobie uwagę widowni.

"La Gioconda", Dawid Komuda, "Gazeta Wyborcza", 27.04.2010
 
Mało, że moralną zwyciężczynią zostaje Gioconda (pomaga ukochanemu uciec z Laurą), to Katarzyna Nowak-Stańczyk daje popis możliwości swojego sopranu dramatycznego, jej ciemny, głęboki głos dźwiga i nabrzmiałe bólem forte, i pełne rezygnacji piano (z podobną żarliwością kreowała postać Małgorzaty w Mefistofelesie).
 
"La Gioconda", Katarzyna Bogucka, "Express Bydgoski", 26.04.2010
 
Tytułowa partia została przygotowana przez Katarzynę Nowak-Stańczyk niezwykle starannie, z dbałością o wyrazistość dramaturgiczną spektaklu. Solistka zachwyciła urodą swego głosu, była przejmująca i wzruszająca w wymiarze aktorskim. Wiarygodnie pod względem emocjonalnym przekazywała każdy niuans tęsknoty, nadziei, bólu i rozpaczy tytułowej bohaterki. Nigdy, nawet najbardziej patetyczny odruch, nie przeradza się w jej interpretacji w egzaltację. (...) Wokalnie Nowak-Stańczyk równie dobrze radziła sobie z dramatycznymi kulminantami, co z miejscami typowo lirycznymi, niosącymi wzruszenie i litość.
 
"Madama Butterfly", Wiesław Kowalski, Bydgoski Informator Kulturalny, styczeń 2008

...gwiazdą pierwszej wielkości jest na bydgoskiej scenie Katarzyna Nowak-Stańczyk, która bez problemów pokonała wszystkie trudności partii, uwielbianej przez największe primadonny świata. W jej bogatym głosie jest i liryzm i dramatyzm. Te dwa nieodzowne dla partii Lakme elementy, wraz z koloraturowymi ozdobnikami, dały jej możliwość prezentacji całej gamy wokalnego kunsztu. Bohaterka wykreowana przez Katarzynę Nowak-Stańczyk aż kipi od namiętności, i to wszystko słychać w jej interpretacji wokalno-aktorskiej. A jej piana są prawdziwie olśniewające i wzruszające.
"Lakme", Wiesław Kowalski, Teatr dla Was, 5.03.2014

Bydgoska śpiewaczka stworzyła kobietę z krwi i kości. Prawdziwą panterę. Dystyngowana i tajemnicza jak na kobietę Wschodu przystało, a przy tym namiętna, gorąca. Wszystko podkreślone interpretacją, gracją ruchów. Artystka nie boi się pokazywać seksualności Lakme. Po raz pierwszy zobaczyłam w operze scenę erotyczną, w której wcale nie pojawiają się obnażone ciała, a jednak robi wrażenie. (...) Koloraturowa aria z dzwoneczkami Lakme do dziś dźwięczy mi w uszach, a cudowny duet z pierwszego aktu jest prawdziwą perełką.

"Lakme", Katarzyna Kaczór, "Express Bydgoski", 25.04.2005
Katarzyna Nowak-Stańczyk
Galeria:
Repertuar:
  • W.A. Mozart - „Czarodziejski flet” - Pamina/ I Dama
  • W.A. Mozart - „Cosi fan tutte” - Fiordiligi
  • W.A. Mozart - „Don Giovanni” - Elwira
  • W.A. Mozart - „Wesele Figara” - Hrabina
  • G. Rossini - „Cyrulik sewilski“ - Rozyna
  • G. Rossini - „Turek w Italii” - Fiorilla
  • G. Rossini - „Semiramida” - Semiramida *
  • G. Donizetti - „Don Pasquale” - Norina *
  • G. Donizetti - „Lucia di Lammermoor” - Lucia
  • V. Bellini - “Purytanie” - Elvira *
  • G. Verdi - „ Trubadur“ - Leonora
  • G. Verdi - „Nabucco” - Anna
  • G. Verdi - „Bal maskowy” - Oskar
  • G. Verdi - „Traviata” - Violetta
  • G. Verdi - „Rigoletto” - Gilda
  • G. Puccini - „Cyganeria” - Musetta/Mimi
  • G.Puccini - "Madama Butterfly" - Cho Cho San
  • P. Czajkowski - „Eugeniusz Oniegin” - Tatiana
  • St. Moniuszko - „Straszny Dwór” - Hanna
  • G. Bizet - „Carmen“ - Micaela
  • A.Boito - “Mefistofeles” - Małgorzata
  • J. Offenbach - „Opowieści Hoffmanna” - Giulietta
  • L. Delibes - „Lakmé” - Lakmé
  • G. Gershwin - „Porgy and Bess” - Klara *
  • E. Humperdinck - „Jaś i Małgosia” - Jaś / Baba Jaga
  • F.Poulenck - „Dialogi karmelitanek” -Nowa przeorysza
  • C. Orff - “Carmina burana”
  • P. Glass - „Echnaton” - Teje
  • P. Nymann - „Człowiek, który pomylił żonę z kapeluszem” - Pani P.
  • J. Strauss - „Baron Cygański” - Saffi / Mirabella
  • F. Lehar - „Wesoła wdówka” - Hanna Glavari
  • P. Abraham - „Wiktoria i jej huzar” - Wiktoria

Role wykonywane na scenie Opery Nova:
  • J. Strauss - „Baron Cygański” - Mirabella
  • J. Strauss - „Zemsta nietoperza” - Rozalinda
  • A.Ponchielli- "Gioconda" - rola tytułowa
  • G.Puccini- "Madama Butterfly" - Cho Cho San
  • G.Verdi- "La Traviata" - Violetta Valery
  • G.Verdi- "Trubadur" - Leonora
  • G.Bizet- "Carmen" - Micaela
  • E.Humperdinck- "Jaś i Małgosia" - Baba Jaga
  • L.Delibes- "Lakme - rola tytułowa
  • A. Dvorak "Rusałka" - Obca Księżniczka
  • A.Lerner - F.Loewe "My Fair Lady" - Pani Eynsford Hill
  • G.Rossini- "Cyrulik sewilski" - Berta
  • W.A.Mozart- " Czarodziejski flet"- I Dama
  • E. Kálmán "Księżniczka czardasza" - księżna Izabela
  • W.A.Mozart "Wesele Figara" - Marcelina
  • G.Verdi "Falstaff" - Pani Quickly

REPERTUAR ORATORYJNY:
  • G. B. Pergolesi - “Stabat Mater”
  • W. A. Mozart - “ Msza c-moll”
  • W. A. Mozart - “Requiem”
  • L. Van Beethoven - “IX Symfonia”
  • A.Dvorark - “Stabat Mater”
  • K. Szymanowski - “Stabat Mater”
  • J. Cheillei - “Casa Dei”
  • H. M. Górecki - “Symfonia Kopernikowska"
  • A. L. Webber - “Requiem”
  • J. S. Bach - “Magnificat”
  • G. F. Haendel - “Mesjasz” - sopran

REPERTUAR KAMERALNY:

Cykle pieśni:
  • A. Dvorak - „Pieśni cygańskie”
  • M. de Falla -„Ludowe pieśni cygańskie”
  • R. Schumann - „Miłość i życie kobiety”
  • F. Chopin - „Pieśni”
  • oraz około 2000 arii i pieśni różnych kompozytorów.

NAGRANIA:
  • SABC - Johannesburg - A. Dvorak - „Pieśni cygańskie”
  • F. Chopin - Pieśni wybrane
  • Polskie Radio Program II - pieśni różnych kompozytorów
  • Telewizja Polska Program II - „Wokół Wielkiej Sceny“.
  • G. Verdi - „Traviata” - aria Violetty
  • G. Verdi - „Ernani” - aria Elwiry z II aktu

KONKURSY WOKALNE:
  • 1987 r. - im. Ady Sari w Nowym Sączu - nagroda specjalna
  • 1990 r. - Międzynarodowy konkurs Wokalny w Pretorii (RPA) – laureatka
  • 1992 r. - I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. St. Moniuszki - Warszawa - nagroda specjalna


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij