OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Kopciuszek
Balet
Kopciuszek
Kompozytor: Sergiusz Prokofiew
Data premiery: 2009-11-07
Czas trwania: 1h 50 min. , jedna przerwa
Wykonawcy: Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy
 
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Wojciechowski
Choreografia: Iwona Runowska
Scenorafia i kostiumy: Mariusz Napierała
Światła: Bogumił Palewicz
Współpraca choreograficzna: Wojciech Warszawski
Asystent choreografa: Ilona Jaświn-Madejska

autor plakatu: Rosław Szaybo
Obsada:
Dyrygent: Maciej Figas
Opis:
Na pozór zwykły dom: ktoś krząta się w kuchni, ktoś wyleguje się na kanapie. Ale od chwili, gdy koło samotnej dziewczyny błyśnie srebrzysty promień ,nic już nie będzie zwykłe i smutne. „Kopciuszka” znamy od dzieciństwa z książki francuskiego bajkopisarza, Charlesa Perraulta. Ta postać była inspiracją dla kompozytorów oper i baletu. Laserowa wiązka światła zawisa nad sceną, niby falujące skrzydło , tiulowa kurtyna osłania tajemniczą przemianę drzewa w karetę, książęca świata galopem obiega odległe zakątki ziemi w poszukiwaniu właścicielki maleńkiego pantofelka… - oto kilka obrazów z baletu Sergiusza Prokofiewa „Kopciuszek” na scenie Opery Nova . Kompozytor pisał o tytułowej bohaterce : „Sam Kopciuszek jest nie tylko postacią z bajki, lecz żywym człowiekiem przeżywającym , a nawet wzruszającym się” . I takim można go zobaczyć na naszym spektaklu. Rola tytułowa to duże wyzwanie dla tancerki . Ma ona także „konkurencję” w postaciach zabawnych, wręcz groteskowych Złych Sióstr, fantastycznej świty - demonicznych ptaków, emanujących tajemniczością i erotyzmem Księżniczek Wschodu i Hiszpanii, a przede wszystkim Dobrej Wróżki – uosobieniu klasycznej harmonii.

Balet Prokofiewa w choreografii Iwony Runowskiej łączy różne techniki tańca (klasyka, nowoczesny, break dance) i stanowi znakomite pole pokazania umiejętności tancerzy Opery Nova .Piękna choreografia, czytelna i wartka akcja sceniczna, urzekające obazy wyczarowane kolorem i światłem. Do tego komputery w służbie sztuki ; gdy laserowy promień opływa widownię ,westchnienie zachwyconej publiczności niesie się aż do najwyższych rzędów. Przepiękna jest scena , w której z tanecznymi popisami występują Wróżki Pór Roku ; dla oddania baśniowej atmosfery stworzone zostały wspaniałe laserowe wizualizacje , każda z postaci ma wspaniałe entrée prowadzone światłem.Zabawne, wręcz cyrkowe są popisy „Trzech Pomarańczy” na balu. Techniczne „gadżety” (np. jeżdżące meble i okrążająca scenę kareta bez zaprzęgu ) zastosowane przez scenografa podkreślają fantastykę libretta. Dla miłośników Prokofiewa i różnych technik tańca, dla dorosłych i dzieci. Bajkowo i nowocześnie, romantycznie i z humorem : choreograf Iwona Runowska i artyści Baletu Opery Nova stworzyli przedstawienie, które można polecić każdemu miłośnikowi tańca, niezależnie od wieku.
Recenzje:
31 marca 2016
Wydawać by się mogło, że wprowadzenie jakichś nowych pomysłów do klasycznego baletu Prokofiewa jest bardzo trudne. Ale w Bydgoszczy to się stało faktem choćby przez udane, bo oszczędne, wprowadzenie do scenografii techniki laserowej oraz odważne wprowadzenie elementów charakterystycznych dla areny cyrkowej i zawsze atrakcyjnego tańca akrobatycznego, co szczególnie podobało się reagującej spontanicznie młodej widowni.
Andrzej Socha, portal WWW.maestro.net.pl
12 listopada 2013
"Po obejrzeniu bydgoskiego baletu nie ma wątpliwości, że dla Iwony Runowskiej-Badurek teatr tańca to nie tylko ruch, ale również elementy teatralne traktowane jako przedłużenie ruchu. Autorka choreografii umiejętnie, bo z żelazną logiką dramaturgiczną, łączyła taniec z teatrem, wykorzystując podstawowe elementy gry aktorskiej w technice tanecznej. Poza tym bez nachalności czerpała z kodów popkultury, zarówno w strukturze spektaklu, w samych ruchu i w doborze środków scenicznego wyrazu. Natomiast od strony formalnej, pojawienie się elementów z ducha i techniki tańca modern, jazz czy break pozwala Runowskiej-Badurek na budowanie własnego , niepowtarzalnego języka ruchowego, który zaskakując oryginalnością, tworzy całkowicie nowe wartości. Wszystko razem daje wrażenie prostoty, czystości i niemal spontanicznej lekkości".
Wiesław Kowalski, www.teatr.dlawas
3 czerwca 2013
W postać Kopciuszka wciela się z wdziękiem drobniutka, bardzo utalentowana Mina Kobayashi. Urzeka lekkością ruchów i dziewczęcym urokiem. Czarująca, zwiewnie odrealniona jak na tę postać przystało, jest Wróżka Olgi Marczak. Niewiele ustępują jej w tej materii, jakby z samego światła utkane, Pory Roku - Angelika Gembiak, Marta Kwaśniak, Anna Pietrykowska i Anna Bobrowska. Zachwyca też i aktorstwem, i techniką, i artyzmem Tomasz Siedlecki w roli Księcia.

Niezwykle interesująca w tym przedstawieniu jest interpretacja postaci dwóch „złych” sióstr Kopciuszka - Grymaśnicy i Złośnicy, w które w komiczny, a nawet groteskowy sposób wcielają się Marta Kowalczyk i Agnieszka Błaszczyk. Dziewczyny są tu nie tyle okrutne, co przezabawne w swej pozornej niezdarności; a taki sposób prezentowania postaci wymaga wielkiego kunsztu wykonawczego. I aktorsko, i ruchowo są znakomite. Mają w sobie tak wiele dziecięcego wdzięku, że publiczność nie może ich nie polubić. Ich włączanie się do akcji, zwłaszcza w scenach na balu, zawsze niezwykle ożywia przedstawienie.

Ciekawie w roli niepozornego, tłamszonego przez żonę Ojca Kopciuszka prezentuje się Wiktor Dierewianko.

Bardzo dobrze dobrano tu obsadę i pod względem warunków fizycznych. Joanna Strojna w roli Macochy już samym wzrostem dominuje nad rodziną. Jej ostre, precyzyjne ruchy od razu wyznaczają miejsca w szeregu wszystkim domownikom. Pomimo surowości gestów jej sposób poruszania się i gra również skłaniają się ku komedii.
10 grudnia 2009
Premierę baletu "Kopciuszek" Sergiusza Prokofiewa w bydgoskiej Operze Nova można określić mianem wydarzenia oryginalnego, a to za sprawa charakteru i stylu inscenizacji, która w brawurowy sposób przygotowała Iwona Runowska-Badurek. (...) Na efekty nie trzeba było długo czekać:cała bajeczna opowieść opleciona została pomysłami ruchowo-tanecznymi, czym Runowska-Badurek nadała widowisku indywidualny rys artystyczny.(...) W sekwencjach narracyjnychmieliśmy mix tańca klasycznego z delikatnymi elementami układów tańca nowoczesnego i charakterystycznego.W sekwencjach wielkiego balu zespół baletowy prezentował zmodyfikowane tańce towarzyskie, a całość przypominała nieco scenę musicalową czy rewiową.(...) Runowska przygotowując choreografię skompletowała obsadę baletu wyłącznie z tancerzy bydgoskich.(...)

Nowe przedstawienie Runowskiej i bydgoskich artystów jest rasowym przedstawieniem baletowym,wydarzeniem oryginalnym,niepodobnym do setek innych,wizyta w Operze Nova wydaje się więc obowiązkowa."

Joanna Tumiłowicz,"Kopciuszek w laserowych smugach"

"Kopciuszek" Iwony Runowskiej-Badurek otrzymał frapującą oprawę scenograficzną, której integralną część stanowiły efekty świetlne i laserowe.Ważnym składnikiem sukcesu była również znakomita modernistyczno-klasycystyczna muzyka Sergiusza Prokofiewa, a przygotował ją maestro Tadeusz Wojciechowski
Twoja Muza 6/2009
10 listopada 2009
Bydgoski "Kopciuszek" to duże wyzwanie dla tancerki wcielającej się w tytułową rolę. Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego - to ona jest w centrum uwagi. Bardzo dobry występ Marii Kielan-Łopatin charakteryzował się jednocześnie precyzją i lekkością. Tancerka miała jednak w sobotę ogromną konkurencję. Chwilami poboczne postaci "Kopciuszka" wysuwały się na plan pierwszy. To zasługa kostiumów, charyzmy tancerzy i szalonej, nie do końca wiernej baletowej tradycji (dzięki temu tak intrygującej współczesnego widza) choreografii Iwony Runowskiej-Badurek. Do tych niezapomnianych postaci należeć będą na pewno mężczyźni z otoczenia króla - przezabawni, wiecznie śpieszący się panowie w melonikach; przeuroczy klauni i demoniczni, świetnie wystylizowani towarzysze Kopciuszka (odpowiadający przemienionym w konie myszkom z baśni mojego dzieciństwa). I rewelacyjne trio: siostry (Agnieszka Błaszczyk, Marta Kowalczyk) i macocha (Anna Tłokińska) - w każdej postaci: tańczące niezdarnie, flirtujące czy przekomarzające się. Bardziej figlarne niż złe.

Dzięki pomysłom na każdą ze scen najnowsza propozycja Opery Nova nie jest tylko umoralniającą opowieścią ze wspaniałą muzyką. To byłoby zbyt mało, by przekonać do siebie dorosłych i przyzwyczajone do kreskówkowego świata dzieci. "Kopciuszek" gwarantuje świetną zabawę - na scenie i z publicznością.

Opera Nova, Sergiusz Prokofiew "Kopciuszek", kierownictwo muzyczne Tadeusz Wojciechowski, choreografia Iwona Runowska-Badurek, scenografia i kostiumy Mariusz Napierała, reżyseria świateł Bogumił Palewicz. 7 listopada 2009 r.
Źródło: Gazeta Wyborcza Bydgoszcz
Kopciuszek
Galeria:
Video:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij