OPERA NOVA w Bydgoszczy

Soliści śpiewacy
Leszek Skrla
Barytony
Leszek  Skrla
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego oraz Piotra Kusiewicza. W 1987 roku został wyróżniony na XXII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dvořáka w Karlovych Varach, a w roku następnym na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu.

Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego. Od sezonu 1988/89 jest solistą gdańskiej sceny operowej, należy tam do grona czołowych śpiewaków. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i za granicą (Niemcy, Belgia, Francja, Dania, Hiszpania, Holandia, Szwajcaria, Izrael), ma w repertuarze kilkadziesiąt partii oratoryjno-kantatowych.

Współpracował z tak znanymi dyrygentami jak: J. Maksymiuk, M. Pijarowski, J. Salwarowski, T. Bugaj, J.M. Florencio Jr., R. Silva, T. Kozłowski, J. Katlewicz, B. Madej, W. Michniewski, K. Buman, A. Straszyński, W.Rajski.

Uczestniczył w Festiwalach Muzycznych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polonia Nova. Występował z orkiestrą Sinfonia Varsovia, Capellą Bydgostiensis, Concerto Avenna, Capellą Gedanensis.

W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie artystycznym 2000/01 dwukrotnie brał udział w tournée Warszawskiej Opery Kameralnej we Francji i w Hiszpanii, kreując rolę Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego. W 2001 roku odniósł także wielki sukces, zdobywając uznanie krytyki za kreację Don Carlosa w operze Verdiego Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania Cyrulika sewilskiego (partia Figara) z międzynarodową obsadą pod dyrekcją Claudia Desderi.

Znaczącym wydarzeniem w dokonaniach artystycznych Leszka Skrli był jego udział w premierze opery Tosca Pucciniego (partia Barona Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu „Viva il Canto” 2005 w Cieszynie. Ponadto w listopadzie 2005 roku został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował jubileusz 50.lecia w Operze Nova w Bydgoszczy, śpiewając partię Uroka w Manru I.J. Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane na DVD. W maju 2007 śpiewał tytułową rolę w operze G. Verdiego Rigoletto w reżyserii M. Weissa. W październiku 2008 dokonał nagrania opery Paria S. Moniuszki pod dyr. W. Kunca. Brał udział w spektakularnym przedstawieniu Traviaty w reżyserii W. Zawodzińskiego, kreując partię Germonta.

Inaugurował otwarcie gmachu Opery Krakowskiej w grudniu 2008, śpiewając rolę księdza Grandiera w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego w reżyserii L. Adamika. W lutym 2009 brał udział w premierze Wesela Figara W.A. Mozarta w reżyserii M. Weissa, wcielając się w rolę Hrabiego.

Aktualnie współpracuje ze wszystkimi teatrami operowymi w kraju, gdzie śpiewa bogaty repertuar barytonowy. Leszek Skrla zajmuje się pracą pedagogiczną. Jako profesor AM kształci młodych wokalistów na Wydziałe Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku.

6 października 2017 r. świętował 30-lecie pracy artystycznej w bydgoskiej Operze.
Najbliższe spektakle:
Jako: Alfio
27 stycznia 2018, 19:00
Jako: Germont
3 lutego 2018, 19:00
Jako: Urok
3 marca 2018, 19:00
Jako: Falstaff
10 marca 2018, 19:00
Jako: Sharpless
18 maja 2018, 19:00

Recenzje:
Po II premierze "Falstaffa" 22.10.2017 w Operze Nova:

"W II premierze opery w postać Falstaffa wciela się Leszek Skrla. W barwach jego barytonu słychać manifestację męskości, dumy, honoru, przekonania o własnej wartości. Ten interesujący wokal artysta uzupełniał znakomitą grą aktorską".

Leszek  Skrla
Galeria:
Repertuar:
Na scenie bydgoskiej Opery , z którą współpracuje od 30.lat , śpiewał m.in. partie:
  • Figara w "Cyruliku sewilskim" Rossiniego
  • Uroka w operze Paderewskiego "Manru"
  • Barnaby w "Giocondzie"Ponchiellego
  • Piotra (ojca) w operze Humperdincka "Jaś i Małgosia"
  • Alfia w operze Mascagniego "Rycerskość wieśniacza"
  • Escamilla w operze Bizeta "Carmen"
  • Sharplessa w "Madama Butterfly"
  • di Luny w operze Verdiego "Trubadur"
  • Stolnika w operze Moniuszki "Halka"
  • Rigoletta w operze Verdiego
  • Falstaffa w operze Verdiego (reż. M. Prus, 2017)


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij