OPERA NOVA w Bydgoszczy

Soliści śpiewacy
Małgorzata Ratajczak
Mezzosoprany
Małgorzata  Ratajczak
W 1989 r. ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Ireny Maculewicz-Żejmo. Od roku 1988 jest solistką Opery Nova w Bydgoszczy. Współpracuje również z innymi teatrami operowymi w kraju. Już w roku 1984 została laureatką I nagrody w konkursie im. St. Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiej. W 1992 r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belwedere w Wiedniu. W roku 1994 uzyskała wyróżnienie oraz dwie nagrody specjalne na Konkursie im. A. Didura w Bytomiu.

Przez długi czas była pod opieką wokalną wspaniałego tenora i pedagoga Romana Węgrzyna. W maju 2001 r. brała udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę Fiorenzę Cossotto, z którą to pracowała nad partią Azuceny w "Trubadurze" (zaowocowało to sukcesem podczas premiery tej opery w 2002 r. na scenie w Hadze). Jej Amneris określono jako rewelację wieczoru na premierze opery „Aida” w Operze Śląskiej w Bytomiu. Z tą partią odbyła również liczne tournee po Europie, m.in. w Niemczech, Szwecji, Holandii, Belgii i Szwajcarii. W sierpniu 2003 r. brała udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez prof. Ryszarda Karczykowskiego. W czerwcu 2005 roku została finalistką Monte Carlo World Voice Masters Competition.

Na przełomie 2006 i 2007 oraz 2007 i 2008 roku odbyła wielkie tournee po Austrii, Szwajcarii, i Niemczech z programami operowymi: między innymi „Verdi gala” i „Viva la opera”. Wiedeń, Salzburg, Bazylea, Berno, Hamburg, Lipsk, Bremen, Hanower, Monachium i Zurich to miasta, w których przyjmowana była z ogromnym powodzeniem.

W maju 2013 r. artystka otrzymała Medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej" przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od roku 2015 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

W lutym 2018 r. minęło 30 lat jej pracy artystycznej na scenie bydgoskiej Opery. Swój jubileusz będzie świętować razem z mężem Januszem Ratajczakiem 9 czerwca spektaklem "Zemsta nietoperza".
Jubileuszowa rozmowa Anity Nowak z Małgorzatą i Januszem Ratajczakami: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/253589.html
Najbliższe spektakle:
Jako: Maddalena
12 maja 2018, 19:00
Jako: Suzuki
19 maja 2018, 19:00
Jako: Gigi Orlovsky
9 czerwca 2018, 19:00

Recenzje:

Małgorzata Ratajczak oprócz pięknego, mocnego mezzosopranu, którym operuje w bardzo ciekawy, odmienny w zależności od sytuacji sposób, dysponuje też ogromnym talentem komediowym. Widać to i w śpiewie, i w grze. Rewelacyjnie wypada np. w arii Reverenza, kiedy to z wielkim przymrużeniem oka podsyca w Falstaffie chęć zdobycia Alicji i Meg. Ale nie tylko. Małgorzata Ratajczak także aktorsko znakomita jest w każdej scenie.

"Falstaff", Anita Nowak, E-teatr.pl, 25.10.2017
 
Fantastycznym kontrapunktem dla niego jest na scenie Quickly, która po powrocie z gospody, podchmielona i „zdystansowana” bawi się nami/z nami doskonale. Charyzma, „charm” i sceniczna nonszalancja nie pozwalają oderwać od Małgorzaty Ratajczak oczu.
 
"Falstaff", Wiktoria Raczyńska, Bydgoszcz Inaczej, 31.10.2017
 
Na czoło wyrównanego peletonu artystów nadających wysokie tempo i poziom Koncertów Noworocznych w Operze Nova wysunął się zdaniem wielu widzów i recenzentów tandem w składzie: Małgorzata i Janusz Ratajczakowie. Choć pozycję liderów ambitnie szturmował Maciej Stuhr, to wokalny duet dowiózł zwycięstwo do mety (...).
 
Koncerty Sylwestrowe, Zdzisław Pruss, Bydgoski Informator Kulturalny, luty 2017 
 
Na ich tle kreacja aktorska Małgorzaty Ratajczak trafnie charakteryzowała się porywczością, pewnością siebie i niezależnością właściwą Carmen. (...) Carmen zaś, niepokorna i odważna, ukazała swe oblicze i cygańską krew nie tylko w śpiewie, ale i w tańcu z kastanietami oraz wróżeniu z kart. Zaskakiwała szczerością i bezkompromisowością uczuć, zaś dzikość jej serca podobna była nieobliczalności charakteru Don Jose.
 
"Carmen", Natalia Bartyzel, Dziennik Teatralny, 10.07.2008
 
Na wyrazy uznania zasługuje rola Suzuki stworzona przez Małgorzatę Ratajczak, która w I akcie przejrzyjście wprowadza w klimat opowieści o dwóch światach i dwóch kulturach, a w finale imponuje siłą osobowości i mądrością jako towarzyszka dzieląca z Butterfly jej radości, a także troski. 
 
"Madama Butterfly", Wiesław Kowalski, Bydgoski Informator Kulturalny, styczeń 2008
 
Na pewno niekwestionowaną gwiazdą tego spektaklu jest Małgorzata Ratajczak, która w roli Azuceny pokazała, jak poddając się muzyce Verdiego można stworzyć autentycznie tragiczną i wzruszającą postać. Jej ciemny mezzosopran, nieprawdopodobnie dźwięczny głos w całej skali imponuje potęgą brzmieniową od pierwszej do ostatniej frazy. Najsłynniejsza aria „Stride la vampa” była prawdziwym popisem wokalno-aktorskim utalentowanej bydgoskiej śpiewaczki, która wydaje się być w szczytowej formie i dyspozycji głosowej. 
 
"Trubadur", Wiesław Kowalski, Ilustrowany Kurier Polski, 1.03.2006
 
Najlepsza jest także rola kobieca - przejmująco zagrana przez Małgorzatę Ratajczak postać Cyganki Azuceny. (...) Na tym tle wyodrębnia się tylko Azucena - obłąkana, tragiczna postać nieszczęśliwej matki, która zamordowała własnego syna. (...) przekonująco i wzruszająco zagrana przez Małgorzatę Ratajczak. Tej znanej bydgoskim wielbicielom opery śpiewaczce udało się w pełni zobrazować dramatyzm tej postaci.
 
"Trubadur", Magdalena Piórek, "Gazeta Wyborcza", 28.04.2002
Małgorzata  Ratajczak
Galeria:
Repertuar:
  • Carmen w „Carmen” G. Bizeta
  • Suzuki w „Madama Butterfly” G. Pucciniego
  • Jadwiga i Cześnikowa w „Strasznym dworze” St.Moniuszki
  • Fenena w „Nabucco” G. Verdiego
  • Czipra w „Baronie cygańskim” J. Straussa
  • Berta w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego
  • książę Gigi Orlovsky w „Zemście nietoperza” J. Straussa
  • Niclausse w „Opowieściach Hoffmanna” J. Offenbacha
  • Azucena w „Trubadurze” G.Verdiego
  • Amneris w „Aidzie” G. Verdiego
  • Santuzza w „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego
  • Mallika w „Lakme” L. Delibesa
  • Jadwiga w „Manru” I.J. Paderewskiego
  • Aza w „Manru” I.J. Paderewskiego
  • Gertruda w „Jasiu i Małgosi” E.Humperdincka
  • Laura w "Giocondzie" A.Ponchiellego
  • Jezibaba w "Rusałce" A.Dworzaka
  • Mamma Lucia w "Rycerskości wieśniaczej" P.Mascagniego
  • Maddalena w "Rigoletcie" G.Verdiego
  • Pani Quickly w "Falstaffie" G.Verdiego

partie oratoryjno-kantatowe:
  • K. Szymanowski - Stabat Mater
  • W. A. Mozart – Requiem
  • G. Verdi – Requiem
  • G. Ph. Haendel – Mesjasz


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij