OPERA NOVA w Bydgoszczy

Soliści śpiewacy
Małgorzata Ratajczak
Mezzosoprany
Małgorzata  Ratajczak
W 1989 r. ukończyła wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie st. wykł. Ireny Maculewicz–Żejmo. Będąc na 5 roku studiów została solistką Państwowej Opery w Bydgoszczy (dzisiejsza Opera Nova), którą to pozostaje do dnia dzisiejszego. Już w roku 1984 została laureatką I nagrody w Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz Nagrodę Specjalną za wykonanie arii polskiej. W 1992 r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belwedere w Wiedniu. W 1994 r. uzyskała wyróżnienie oraz dwie Nagrody Specjalne na Konkursie im. Adama Didura w Bytomiu. W czerwcu 2005 r. została finalistką Monte Carlo World Voice Masters Competition. W maju 2001 roku brała czynny udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę Fiorenze Cossotto, z którą to pracowała nad partią Azuceny z opery „Trubadur" G. Verdiego. Zaowocowało to sukcesem podczas premiery tej opery w 2002 r. na scenie Lucent Danstheater Den Haag w Holandii.

Artystka współpracuje z wieloma teatrami muzycznymi w kraju, między innymi z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Muzycznym w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie. Z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Nova oraz z Agencją Artystyczną Pro Musica odbyła kilka tournée po Szwajcarii, Norwegii, Austrii, Francji, Belgii, Holandii, Hiszpanii oraz Niemczech, goszcząc w tak prestiżowych salach, jak: Gewandhaus w Lipsku, Festspiel und Kongresshaus w Bregenz, Theater am Aegi w Hannoverze, Philharmonia w Berlinie, Philharmonia w Monachium, Rotterdamse Schouwburg w Rotterdamie, Teatro De La Maestranza (Sevilla) czy Tonhalle Zürich.

Od 1 września 1991 r. do 31 sierpnia 2016 r. była również pedagogiem śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Inowrocławiu. W grudniu 2010 r. otrzymała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie – wokalistyka, a we wrześniu 2013 r. tytuł doktora habilitowanego. W maju 2013 roku artystka otrzymała Medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej" przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w maju 2018 r. otrzymała statuetkę Ariona – najważniejszą nagrodę Sekcji Teatrów Muzycznych ZASP (za całokształt pracy artystycznej z okazji 30 lat na scenie). Od roku 2015 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

9 czerwca 2018 r., podczas spektaklu "Zemsta nietoperza" J. Straussa, razem z mężem Januszem Ratajczakiem świętowała 30-lecie pracy artystycznej w bydgoskiej Operze. Relacja Anity Nowak z tego wydarzenia: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/260386.html. Rozmowa red. Urszuli Guźleckiej z Małgorzatą i Januszem Ratajczakami w TVP3 Bydgoszcz (ostatnie 10 minut): http://bydgoszcz.tvp.pl/37559850/8062018.
Najbliższe spektakle:
Jako: Berta
7 grudnia 2018, 19:00

Recenzje:

Małgorzata Ratajczak oprócz pięknego, mocnego mezzosopranu, którym operuje w bardzo ciekawy, odmienny w zależności od sytuacji sposób, dysponuje też ogromnym talentem komediowym. Widać to i w śpiewie, i w grze. Rewelacyjnie wypada np. w arii Reverenza, kiedy to z wielkim przymrużeniem oka podsyca w Falstaffie chęć zdobycia Alicji i Meg. Ale nie tylko. Małgorzata Ratajczak także aktorsko znakomita jest w każdej scenie.

"Falstaff", Anita Nowak, E-teatr.pl, 25.10.2017
 
Fantastycznym kontrapunktem dla niego jest na scenie Quickly, która po powrocie z gospody, podchmielona i „zdystansowana” bawi się nami/z nami doskonale. Charyzma, „charm” i sceniczna nonszalancja nie pozwalają oderwać od Małgorzaty Ratajczak oczu.
 
"Falstaff", Wiktoria Raczyńska, Bydgoszcz Inaczej, 31.10.2017
 
Na ich tle kreacja aktorska Małgorzaty Ratajczak trafnie charakteryzowała się porywczością, pewnością siebie i niezależnością właściwą Carmen. (...) Carmen zaś, niepokorna i odważna, ukazała swe oblicze i cygańską krew nie tylko w śpiewie, ale i w tańcu z kastanietami oraz wróżeniu z kart. Zaskakiwała szczerością i bezkompromisowością uczuć, zaś dzikość jej serca podobna była nieobliczalności charakteru Don Jose.
 
"Carmen", Natalia Bartyzel, Dziennik Teatralny, 10.07.2008
 
Na wyrazy uznania zasługuje rola Suzuki stworzona przez Małgorzatę Ratajczak, która w I akcie przejrzyjście wprowadza w klimat opowieści o dwóch światach i dwóch kulturach, a w finale imponuje siłą osobowości i mądrością jako towarzyszka dzieląca z Butterfly jej radości, a także troski. 
 
"Madama Butterfly", Wiesław Kowalski, Bydgoski Informator Kulturalny, styczeń 2008
 
Na pewno niekwestionowaną gwiazdą tego spektaklu jest Małgorzata Ratajczak, która w roli Azuceny pokazała, jak poddając się muzyce Verdiego można stworzyć autentycznie tragiczną i wzruszającą postać. Jej ciemny mezzosopran, nieprawdopodobnie dźwięczny głos w całej skali imponuje potęgą brzmieniową od pierwszej do ostatniej frazy. Najsłynniejsza aria „Stride la vampa” była prawdziwym popisem wokalno-aktorskim utalentowanej bydgoskiej śpiewaczki, która wydaje się być w szczytowej formie i dyspozycji głosowej. 
 
"Trubadur", Wiesław Kowalski, Ilustrowany Kurier Polski, 1.03.2006
 
Najlepsza jest także rola kobieca - przejmująco zagrana przez Małgorzatę Ratajczak postać Cyganki Azuceny. (...) obłąkana, tragiczna postać nieszczęśliwej matki, która zamordowała własnego syna. (...) przekonująco i wzruszająco zagrana przez Małgorzatę Ratajczak. Tej znanej bydgoskim wielbicielom opery śpiewaczce udało się w pełni zobrazować dramatyzm tej postaci.
 
"Trubadur", Magdalena Piórek, "Gazeta Wyborcza", 28.04.2002
Małgorzata  Ratajczak
Galeria:
Repertuar:
  • Carmen w „Carmen” G. Bizeta
  • Suzuki w „Madama Butterfly” G. Pucciniego
  • Jadwiga i Cześnikowa w „Strasznym dworze” St.Moniuszki
  • Fenena w „Nabucco” G. Verdiego
  • Czipra w „Baronie cygańskim” J. Straussa
  • Berta w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego
  • książę Gigi Orlovsky w „Zemście nietoperza” J. Straussa
  • Niclausse w „Opowieściach Hoffmanna” J. Offenbacha
  • Azucena w „Trubadurze” G.Verdiego
  • Amneris w „Aidzie” G. Verdiego
  • Santuzza w „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego
  • Mallika w „Lakme” L. Delibesa
  • Jadwiga i Aza w „Manru” I.J. Paderewskiego
  • Gertruda w „Jasiu i Małgosi” E.Humperdincka
  • Laura w "Giocondzie" A.Ponchiellego
  • Jezibaba w "Rusałce" A.Dworzaka
  • Księżna Izabela w "Księżniczce Czardasza" I. Kalmana
  • Mamma Lucia w "Rycerskości wieśniaczej" P.Mascagniego
  • Księżniczka Clarissa w "Miłości do trzech pomarańczy" S. Prokofiewa
  • Maddalena w "Rigoletcie" G.Verdiego
  • Pani Quickly w "Falstaffie" G.Verdiego
  • Zita w "Giannim Schicchim" G. Pucciniego


partie oratoryjno-kantatowe:

  • G. B. Pergolessi – Stabat Mater
  • K. Szymanowski – Stabat Mater
  • W. A. Mozart – Requiem
  • G. Verdi – Requiem
  • G. Ph. Haendel – Mesjasz
  • A. Dvorak – Msza D-dur op. 86


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij