OPERA NOVA w Bydgoszczy

Soliści śpiewacy
Małgorzata Ratajczak
Mezzosoprany
Małgorzata  Ratajczak
W 1989 r. ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Ireny Maculewicz-Żejmo. Od roku 1988 jest solistką Opery Nova w Bydgoszczy. Współpracuje również z innymi teatrami operowymi w kraju. Już w roku 1984 została laureatką I nagrody w konkursie im. St. Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiej. W 1992 r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belwedere w Wiedniu. W roku 1994 uzyskała wyróżnienie oraz dwie nagrody specjalne na Konkursie im. A. Didura w Bytomiu.

Przez długi czas była pod opieką wokalną wspaniałego tenora i pedagoga Romana Węgrzyna. W maju 2001 r. brała udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę Fiorenzę Cossotto, z którą to pracowała nad partią Azuceny w "Trubadurze" (zaowocowało to sukcesem podczas premiery tej opery w 2002 r. na scenie w Hadze). Jej Amneris określono jako rewelację wieczoru na premierze opery „Aida” w Operze Śląskiej w Bytomiu. Z tą partią odbyła również liczne tournee po Europie, m.in. w Niemczech, Szwecji, Holandii, Belgii i Szwajcarii. W sierpniu 2003 r. brała udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez prof. Ryszarda Karczykowskiego. W czerwcu 2005 roku została finalistką Monte Carlo World Voice Masters Competition.

Na przełomie 2006 i 2007 oraz 2007 i 2008 roku odbyła wielkie tournee po Austrii, Szwajcarii, i Niemczech z programami operowymi: między innymi „Verdi gala” i „Viva la opera”. Wiedeń, Salzburg, Bazylea, Berno, Hamburg, Lipsk, Bremen, Hanower, Monachium i Zurich to miasta, w których przyjmowana była z ogromnym powodzeniem.

W maju 2013 r. artystka otrzymała Medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej" przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od roku 2015 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

9 czerwca 2018 r., podczas spektaklu "Zemsta nietoperza" J. Straussa, razem z mężem Januszem Ratajczakiem świętowała 30-lecie pracy artystycznej w bydgoskiej Operze.
Relacja Anity Nowak z tego wydarzenia: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/260386.html
Rozmowa red. Urszuli Guźleckiej z Małgorzatą i Januszem Ratajczakami w programie "Z pierwszej ręki" TVP3 Bydgoszcz (ostatnie 10 minut): http://bydgoszcz.tvp.pl/37559850/8062018
Recenzje:

Małgorzata Ratajczak oprócz pięknego, mocnego mezzosopranu, którym operuje w bardzo ciekawy, odmienny w zależności od sytuacji sposób, dysponuje też ogromnym talentem komediowym. Widać to i w śpiewie, i w grze. Rewelacyjnie wypada np. w arii Reverenza, kiedy to z wielkim przymrużeniem oka podsyca w Falstaffie chęć zdobycia Alicji i Meg. Ale nie tylko. Małgorzata Ratajczak także aktorsko znakomita jest w każdej scenie.

"Falstaff", Anita Nowak, E-teatr.pl, 25.10.2017
 
Fantastycznym kontrapunktem dla niego jest na scenie Quickly, która po powrocie z gospody, podchmielona i „zdystansowana” bawi się nami/z nami doskonale. Charyzma, „charm” i sceniczna nonszalancja nie pozwalają oderwać od Małgorzaty Ratajczak oczu.
 
"Falstaff", Wiktoria Raczyńska, Bydgoszcz Inaczej, 31.10.2017
 
Na ich tle kreacja aktorska Małgorzaty Ratajczak trafnie charakteryzowała się porywczością, pewnością siebie i niezależnością właściwą Carmen. (...) Carmen zaś, niepokorna i odważna, ukazała swe oblicze i cygańską krew nie tylko w śpiewie, ale i w tańcu z kastanietami oraz wróżeniu z kart. Zaskakiwała szczerością i bezkompromisowością uczuć, zaś dzikość jej serca podobna była nieobliczalności charakteru Don Jose.
 
"Carmen", Natalia Bartyzel, Dziennik Teatralny, 10.07.2008
 
Na wyrazy uznania zasługuje rola Suzuki stworzona przez Małgorzatę Ratajczak, która w I akcie przejrzyjście wprowadza w klimat opowieści o dwóch światach i dwóch kulturach, a w finale imponuje siłą osobowości i mądrością jako towarzyszka dzieląca z Butterfly jej radości, a także troski. 
 
"Madama Butterfly", Wiesław Kowalski, Bydgoski Informator Kulturalny, styczeń 2008
 
Na pewno niekwestionowaną gwiazdą tego spektaklu jest Małgorzata Ratajczak, która w roli Azuceny pokazała, jak poddając się muzyce Verdiego można stworzyć autentycznie tragiczną i wzruszającą postać. Jej ciemny mezzosopran, nieprawdopodobnie dźwięczny głos w całej skali imponuje potęgą brzmieniową od pierwszej do ostatniej frazy. Najsłynniejsza aria „Stride la vampa” była prawdziwym popisem wokalno-aktorskim utalentowanej bydgoskiej śpiewaczki, która wydaje się być w szczytowej formie i dyspozycji głosowej. 
 
"Trubadur", Wiesław Kowalski, Ilustrowany Kurier Polski, 1.03.2006
 
Najlepsza jest także rola kobieca - przejmująco zagrana przez Małgorzatę Ratajczak postać Cyganki Azuceny. (...) Na tym tle wyodrębnia się tylko Azucena - obłąkana, tragiczna postać nieszczęśliwej matki, która zamordowała własnego syna. (...) przekonująco i wzruszająco zagrana przez Małgorzatę Ratajczak. Tej znanej bydgoskim wielbicielom opery śpiewaczce udało się w pełni zobrazować dramatyzm tej postaci.
 
"Trubadur", Magdalena Piórek, "Gazeta Wyborcza", 28.04.2002
Małgorzata  Ratajczak
Galeria:
Repertuar:
  • Carmen w „Carmen” G. Bizeta
  • Suzuki w „Madama Butterfly” G. Pucciniego
  • Jadwiga i Cześnikowa w „Strasznym dworze” St.Moniuszki
  • Fenena w „Nabucco” G. Verdiego
  • Czipra w „Baronie cygańskim” J. Straussa
  • Berta w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego
  • książę Gigi Orlovsky w „Zemście nietoperza” J. Straussa
  • Niclausse w „Opowieściach Hoffmanna” J. Offenbacha
  • Azucena w „Trubadurze” G.Verdiego
  • Amneris w „Aidzie” G. Verdiego
  • Santuzza w „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego
  • Mallika w „Lakme” L. Delibesa
  • Jadwiga w „Manru” I.J. Paderewskiego
  • Aza w „Manru” I.J. Paderewskiego
  • Gertruda w „Jasiu i Małgosi” E.Humperdincka
  • Laura w "Giocondzie" A.Ponchiellego
  • Jezibaba w "Rusałce" A.Dworzaka
  • Mamma Lucia w "Rycerskości wieśniaczej" P.Mascagniego
  • Maddalena w "Rigoletcie" G.Verdiego
  • Pani Quickly w "Falstaffie" G.Verdiego

partie oratoryjno-kantatowe:
  • K. Szymanowski - Stabat Mater
  • W. A. Mozart – Requiem
  • G. Verdi – Requiem
  • G. Ph. Haendel – Mesjasz


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij