OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Rigoletto
Opera
Rigoletto
Opera w trzech aktach
Kompozytor: Giuseppe Verdi
Autor libretta: Francesco Maria Piave na podstawie dramatu "Król się bawi" autorstwa Victora Hugo
Data premiery: 2014-10-18
Czas trwania: 2 godz. 45 min. - w tym jedna przerwa.
Wykonawcy: Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova
 
Realizatorzy:
Reżyseria: Natalia Babińska
Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas
Scenografia: Diana Marszałek
Kostiumy: Martyna Kander
Choreografia: Jakub Lewandowski
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Asystent reżysera: Edward Stasiński
Asystent dyrygenta: Maciej Wierzchoń
Asystent choreografa: Piotr Kobierzyński

projekt plakatu : Karolina Michałowska
Obsada:
Nadchodzące terminy:
1 lutego 2019 (piątek), godz. 19:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
Dyrygent: Maciej Figas
2 lutego 2019 (sobota), godz. 19:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
Dyrygent: Maciej Figas
3 lutego 2019 (niedziela), godz. 18:00

Sprzedaż od: 6 listopada 2018
Dyrygent: Maciej Figas
Opis:
Dramat Hugo jest fantazją na tematy historyczne ,oddaje ducha czasów i obyczajowość renesansowego dworu francuskiego króla, Franciszka I. Król, słynący z miłosnych przygód oraz jego słynny błazen, Trybulet (uwieczniany w literaturze) i inne historyczne postaci, zostały negatywnie przedstawione przez Wiktora Hugo. Pisarz wprowadził do swego utworu akcenty antymonarchistyczne; dramat powstawał w czasie powstania republikańskiego (1832) przeciw reżimowi króla Ludwika Filipa.

Verdi interesował się sztuką Hugo, lecz cenzura obyczajowa przez kilka lat czyniła niemożliwym uzyskanie imprimatur dla libretta opery, zarzucając mu niemoralnośc tematu. Ostatecznie Verdi i Piave dokonali zmian: dwór francuski stał się księstwem Mantui, zmienione zostały imiona bohaterów.Tytułem opery jest imię noszone przez pokracznego książęcego błazna : włoskie słowo "rigolo" znaczy zabawny, dziwny, ciekawy.Od chwili akceptacji libretta Verdiemu wystarczył tydzień czasu, by ukończyć partyturę. "Rigoletto" należy do najbardziej znanych utworów kompozytora, prapremierę w weneckiej "La Fenice"zakończyło 12 bisów.

"Opera natychmiast podbiła publiczność,krytyka jednak kręciła nosem na dzielo tak dziwaczne (...) .Publiczność tymczasem już podśpiewywała La donne è mobile, jak to czyni po dziś dzień od Arktyki po Antarktydę". Piotr Kamiński" 1000 i jedna opera"
Recenzje:
11 czerwca 2015
Jak poinformował dyrektor Opery Nova w Bydgoszczy i zarazem kierownik muzyczny „Rigoletta" Maciej Figas, praca nad warstwą muzyczną opery była bardzo trudna. „Szlagiery typu + Questa o quella+ czy +La donna e mobile+ nuci niemal każdy i każdy wie, jak powinny wyglądać. Był to główny problem, z jakim przyszło mi się zmierzyć – zweryfikowanie przyzwyczajeń i tradycji w stosunku do zapisu partytury Verdiego" – powiedział Figas.

Jak podkreślił, odrzucił kilka dotychczasowych wzorców wokalnych, włączając jednak kadencje, które ze względu na trudność wykonywano rzadko, a które znajdują się w zapisie Verdiego.

Reżyserem „Rigoletta" jest Natalia Babińska, znana bydgoskiej publiczności m.in. z ubiegłorocznej realizacji „Halki" Stanisława Moniuszki.

„Przede mną zrealizowanych zostało wiele bardzo dobrych spektakli +Rigoletta+, w których wykorzystano sporo pomysłów. Obecnie modnym jest podejście do opery Verdiego jako tematu o przedmiotowym traktowaniu kobiet przez mężczyzn. Ja chciałabym pójść dalej i opowiedzieć historię o nieodpowiedzialności, wykorzystywaniu jednego człowieka przez drugiego i wynikających z tego tragedii" – powiedziała reżyser.

Scenografia stworzona przez Dianę Marszałek odwołuje się przede wszystkim do różowej, kojarzonej z erotyzmem kolorystyki nawiązującej, jak zaznaczyła Marszałek, do świata pełnego hedonizmu i perwersji pałacu księcia Mantui. Dodatkowo wymiar ten wzmacniają zwierzęce, post-rokokowe kostiumy Martyny Kander. Kontrast stanowią przestrzenie azylu córki Rigoletta. Dominują tu odcienie błękitu i elementy nawiązujące do natury.

Dla solistów, chóru oraz tancerzy przygotowano łącznie 170 kostiumów i maski - czaszki zwierząt.
28 października 2014
Bardzo ciekawym momentem przedstawienia, oprócz duetu Gildy i Rigoletta „Si, vedetta”, jest kwartet Księcia i Maddaleny oraz Rigoletta i Gildy „Bella figlia dell’ amore”. To prawdziwe wyżyny operowej wokalistyki. W III akcie dochodzi do bezpośredniej konfrontacji emocji i napięć. Każda z czterech osób prezentuje własną muzyczną charakterystykę. (...) Obsadzenie tego kwartetu jest zadaniem bardzo trudnym. Nie w każdym teatrze operowym jest to w ogóle możliwe do zrealizowania. W Bydgoszczy zsynchronizowanie tych czterech głosów wspaniale się udało, z olśniewającym wręcz efektem frazy kończącej.
28 października 2014
(...) Wzruszająca była Krystyna Nowak jako Gilda . To debiut młodziutkiej śpiewaczki w pierwszoplanowej roli.Odważna decyzja dyrektora Figasa i pełny sukces.
28 października 2014
Ciekawym rozwiązaniem scenograficzno-choreograficznym jest sekwencja w nocnym klubie. Diana Marszałek uciekła od powszechnych standardów(...) Wydaje mi się, że na bydgoskiej scenie realizatorzy stworzyli o wiele ciekawsze wnętrze, w którym idealnie zaprezentowały się tancerki Opery Nova. Pomysł choreografa Jakuba Lewandowskiego, by ukryć je za filarami, stworzył sugestywny teatr gestów, wyrażany ruchem rąk i nóg.Ta inteligentna „mowa ciała”, nie pozbawiona powabu i wdzięku, wymownie przemawiała do wyobraźni i stanowiła oryginalne tło dla śpiewanej arii.
21 października 2014
Doskonały chór i orkiestra, świetni soliści i nieśmiertelne dzieło, ostra szpila wbita w współczesne obyczaje (...) Leszek Skrla, który wcielił się w Rigoletta jest najmocniejszym filarem spektaklu, można powiedzieć, jego lokomotywą. Jest doskonały, przejmujący i odrażający zarazem, stworzył mistrzowską kreację wokalną i aktorską, dramatycznie grając, a właściwie stając się ojcem. Mam nadzieję, że zachęceni tymi słowami melomani z całej Polski odwiedzą Operę Nova. Niezmiennie warto także nawiedzać naszą operę dla doskonałego chóru, który w "Rigolettcie" jest już jednym organizmem, monolitem, plastyczną masą w rękach dyrygenta, kostiumologa i speca od ruchu scenicznego.
"Anatomia błazenady" Katarzyna Bogucka Express Bydgoski nr 244 20-10-2014
21 października 2014
(...)Klasą samą w sobie ponownie była orkiestra pod batutą dyr. Macieja Figas. Widać i słychać było, że włoska muzyka naszym profesorom, jak zwykł był ich nazywać Sławomir Pietras, sprawia przyjemność grania. Doskonale prowadzili partie solowe, pozwalając śpiewakom pokazać skale swoich możliwości wokalnych. Nie inaczej było, kiedy władanie sceną przejmował chór, przygotowany przez chórmistrza Henryka Wierzchonia. Nasz chór od kilku już sezonów pokazuje, jak wiele znaczą sceny zbiorowe w przedstawieniach operowych, nic więc dziwnego, że soliści mają coraz trudniejsze zadanie w artystycznym starciu z tym partnerem. Wychodzi to na dobre wszystkim.
Alicja Polewska Gazeta Pomorska nr 244 20-10-2014
21 października 2014
(...) Na scenie mamy więc rasowy dramat, w którym główną rolę zagrały emocje. Dostajemy opowieść o zbrodni i karze, o żądzy zemsty i zabawie uczuciami, która na długo zostanie w naszych głowach. Uniwersalna inscenizacja Babińskiej ma szansę latami nie schodzić z afisza, a jeśli orkiestra i soliści za każdym razem będą w takiej dyspozycji jak w sobotę, będzie to jeden z największych hitów bydgoskiej opery.(...)
Rigoletto zachwycił emocjami, muzyką, inscenizacją" Joanna Lach Gazeta Wyborcza - Bydgoszcz nr 245 21-10-2014
Rigoletto
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij