OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Romeo i Julia
Balet
Romeo i Julia
Kompozytor: Sergiusz Prokofiew
Data premiery: 21.04.2018
Choreografia: Paul Chalmer
Wykonawcy: Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy
 
Realizatorzy:
choreografia: PAUL CHALMER
kierownictwo muzyczne: MACIEJ FIGAS
scenografia: DIANA MARSZAŁEK
Opis:
Spektakl premierowy zainauguruje XXV Bydgoski Festiwal Operowy 21 kwietnia 2018 r.

„Romeo i Julia" Szekspira. Co to za temat ! Jakby stworzony do muzyki" – Hector Berlioz

Paul Chalmer – tancerz, choreograf. Urodził się w Ottawie w Kanadzie. Naukę tańca pobierał w National Ballet School of Canada. Jego zachwyt baletami choreografa Johna Cranko był motywacją do opuszczenia Kanady i związania się w 1980 roku z zespołem Stuttgarter Ballett, gdzie trzy lata później został solistą, tańcząc wiele głównych ról z jego repertuaru. Występował także jako gościnny solista w The English National Ballet, The Birmingham Royal Ballet, The Scottish Ballet, The London City Ballet, Teatro Colon w Buenos Aires, Teatro dell’ Opera di Roma i w mediolańskim Teatro alla Scala. Tańczył m.in. w choreografiach Georgesa Balanchine’a, Jiříego Kyliána, Kennetha MacMillana, Johna Neumeiera, Williama Forsythe’a i Uwe Scholza. W 1999 roku Paul Chalmer został baletmistrzem zespołu baletowego Sächsische Staatsoper Ballett (Semperoper) w Dreźnie, a w 2000 na zaproszenie Uwa Scholza został baletmistrzem zespołu Leipziger Ballett. Zadebiutował także jako choreograf. W latach 2005-2010 Paul Chalmer był dyrektorem zespołu baletowego opery w Lipsku. Dla Leipziger Ballett stworzył takie produkcje jak Jezioro łabędzie (2005), Dziadek do orzechów (2007), Ognisty ptak (2008), Giselle (2009) i Pietruszka (2009). W 2010 roku Chalmer stworzył nową, pełnospektaklową choreografię dla Opery Rzymskiej z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. W 2011 roku był jurorem podczas Międzynarodowego Konkursu Baletowego Prix de Lausanne. W tym samym roku stworzył choreografię do Jeziora łabędziego dla zespołu MaggioDanza, z premierą podczas festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. W listopadzie 2013 roku zespół baletowy przy Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu wystawił jego Romeo i Julię. W 2014 r. Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu przygotował premierę „Kopciuszka” Prokofiewa w choreografii Paula Chalmera. W maju/czerwcu 2014 roku balet Opery Rzymskiej zrealizował Śpiącą królewnę w jego choreografii. W 2015 r. dla Opery Nova w Bydgoszczy stworzył choreografię do "Dziadka do orzechów" Piotra Czajkowskiego.

Maciej Figas – kierownictwo muzyczne.

Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu ( kierunek studiów dyrygentura) w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego. Przez dwa lata był także studentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej uczelni. Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 r. w Operze Nova w Bydgoszczy , najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 r. jako jej dyrektor artystyczny.W listopadzie 1992 r. powołany na stanowisko dyrektora Opery Nova, które piastuje do dziś. W swoim repertuarze posiada szereg przedstawień operowych, baletowych, operetkowych, musicale .Na scenie Opery Nova sprawował kierownictwo muzyczne oper: „Carmen” Bizeta, „Nabucco”, „Traviaty” Verdiego , „Turandot”, „Toski” , „Madamy Butterfly” Pucciniego, „Mefistofelesa” Boita, „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha, „Manru” Paderewskiego, "Rusałki" Dworzaka, operetek : „Wesołej wdówki” i „Krainy uśmiechu” Lehára, „Zemsty nietoperza” i "Barona cygańskiego" Straussa, „Hrabiny Maricy” Kálmána, musicalu "My Fair Lady" Loewego-Lernera, baletów : "Dziadek do orzechów" Czajkowskiego oraz „Stabat Mater. Harnasie” do muzyki Szymanowskiego. Gościł na scenach muzycznych Niemiec, Holandii i Luksemburga, prowadząc wiele spektakli i koncertów. Wielokrotnie uczestniczył w Letnim Festiwalu Operowym w Xanten, w ramach którego prowadził m.in. Galowy Koncert z udziałem słynnego tenora wagnerowskiego René Kollo. Maciej Figas ma w swoim dorobku fonograficznym nagranie opery Stanisława Moniuszki „Straszny dwór”, dokonane pod jego dyrekcją w 1994 r. , nagranie opery Paderewskiego „Manru” po raz pierwszy zrealizowane w technice DVD , nagranie pierwszej polskiej DVD z operą "Rusałka" Dworzaka. Inicjator corocznego ( od 1994 r.) Bydgoskiego Festiwalu Operowego, którego 24. dotychczasowe edycje były znakomitą formą promocji sztuki operowej i animacji życia kulturalnego miasta, a jubileuszowa 25 odsłona odbędzie się od 21 kwietnia do 5 maja 2018 r. Do występów na bydgoskiej scenie pozyskał tak wybitnych śpiewaków jak m.in. Małgorzata Walewska, Stefania Toczyska, Ko Seng Hyoun , Adam Kruszewski. Dwukrotnie uhonorowany nagrodą „Bydgoszczanina Roku”, przyznawaną przez lokalne media. oraz medalem "Gloria Artis"

Agata Uchman- kostiumograf, scenograf, projektant mody.

Działa na zderzeniu wielu dziedzin sztuki, designu i mediów. Współpracowała z Teatrem Muzycznym Roma : maski do Upiór w Operze, kostiumy do: lovely ladies, Les Miserables, z Teatrem Nowym w Poznaniu jako kostiumograf :Bestia, jako kostiumograf i scenograf : Elsynor,z Teatrem Praga (Warszawa) jako kostiumograf i scenograf: Diabelski Młyn. Jest autorką kostiumów i scenografii do wielu artystycznych projektów filmowych w Polsce i zagranicą: The Big Leap (scenografia i kostiumy), Urban Explorer (dekoracja wnętrz), Die Alte Frau (art director). Village of unborn children (kostiumy), One of Us (scenografia i kostiumy), Kop głębiej (kostiumy), Ciemnego pokoju nie trzeba się bać (kostiumy i dekoracja wnętrz), Pimp my room (scenograf). W Teatrze Muzycznym w Poznaniu zaprojektowała kostiumy do musicalu Evita (2015r.) Dla Opery Nova w Bydgoszczy zaprojektowała kostiumy do baletu Dziadek do orzechów ( 2015 r.) Brała udział w Międzynarodowej Wystawie ”25lat kostiumu na świecie” (2015 r.) w Moskwie. Jest właścicielką autorskiej marki mody NUMER Uchman/Winiarska łączącej design i modę, NUMER jako projekt artystyczny bierze udział w wystawach i publikacjach z nowym polskim designem.
Romeo i Julia


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij