OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Rycerskość wieśniacza, Pajace
Opera
Rycerskość wieśniacza, Pajace
Rycerskość wieśniacza - opera w 1akcie, Pajace - opera w 2 aktach z prologiem
Kompozytor: Rycerskość wieśniacza - Pietro Mascagni (1863-1945), Pajace - Ruggiero Leoncavallo (1857-1919)
Data premiery: 2013-10-26
Czas trwania: 3 godziny, w tym jedna przerwa
Wykonawcy: Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, dzieci z Pracowni Wokalnej Pałacu Młodzieży przygotowane przez Izabelę Cywińską-Łomżyńską
 
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Wojciech Rajski
Reżyseria: Andrzej Bubień
Scenografia i kostiumy: Anita Bojarska
Choreografia : Jarosław Staniek
Reżyseria świateł : Artur Szyman
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Współpraca muzyczna : Piotr Wajrak
Współpraca scenograficzna : Mariusz Napierała
Asystent reżysera: Edward Stasiński
Asystent dyrygenta: Maciej Wierzchoń
Asystent choreografa : Anna Bebenow

:
autor plakatu: Tomasz Bogusławski
Obsada:
Nadchodzące terminy:
27 stycznia 2018 (sobota), godz. 19:00

Santuzza: Jolanta Wagner
Canio (Pagliaccio): Sylwester Kostecki
Nedda (Colombina): Magdalena Polkowska
Tonio (Taddeo): Sławomir Kowalewski
Beppe (Arlecchino): Maciej Musiał
Dyrygent: Piotr Wajrak
28 stycznia 2018 (niedziela), godz. 18:00

Santuzza: Darina Gapicz
Canio (Pagliaccio): Tomasz Kuk
Nedda (Colombina): Krystyna Nowak
Tonio (Taddeo): Sławomir Kowalewski
Beppe (Arlecchino): Maciej Musiał
Dyrygent: Piotr Wajrak
30 stycznia 2018 (wtorek), godz. 19:00

Santuzza: Jolanta Wagner
Turiddu: Tomasz Kuk
Canio (Pagliaccio): Sylwester Kostecki
Nedda (Colombina): Magdalena Polkowska
Tonio (Taddeo): Leszek Skrla
Beppe (Arlecchino): Maciej Musiał
Dyrygent: Piotr Wajrak
Opis:
"CAVALLERIA RUSTICANA”- prapremiera odbyła się w Rzymie w 1890 roku . Opera ta odniosła sukcesy na wszystkich wielkich scenach europejskich . Uważana jest za pierwszą operę werystyczną. Do jej powodzenia przyczynił się nie tylko temat libretta (według powieści Giovanniego Vergi, pisarza z nurtu naturalistycznego ) , lecz również ogólne uproszczenie środków teatralnych, ogromne bogactwo melodii oddających charakter i atmosferę południa Włoch (sceny z życia sycylijskich wieśniaków: powrót z pola, msza w wiejskim kościele, czy obraz wiejskiej tawerny). Słynny chór „Gli aranci olezzano”, czy też majestatyczne „Regina coeli”, należą do najbardziej poruszających fragmentów muzycznych w historii opery.

Streszczenie libretta:

Turiddu, narzeczony Santuzzy, romansuje ze swą dawną ukochaną, Lolą. Obecnie jest ona żoną Alfia, woźnicy. Mimo błagań Santuzzy, Turiddu nie chce do niej powrócić. Santuzza przeklina go. Zrozpaczona dziewczyna w afekcie mówi o romansie żony Alfiowi. Zazdrosny woźnica przysięga zemstę. W oberży Mammy Lucii dochodzi do niewybaczalnych obelg między Turiddu i Alfiem , następnie rytualnego wyzwania na pojedynek. Turiddu , w przeczuciu śmierci,żegna się z matką, prosząc aby przyjęła pod swój dach Santuzzę.

Po chwili narastającej ciszy słychać krzyk....

"PAJACE" - opera w dwóch aktach z prologiem. Skomponowana , podobnie jak "Rycerskość wieśniacza" na konkurs w 1890 r., na swą prapremierę czekała do 1892 r. Od jej momentu (pod batutą Toscaniniego) cieszy się ogromną popularnością i z wielkim powodzeniem wystawiana jest do dziś.

Streszczenie libretta:

Południe Włoch. Canio, szef wędrownych komediantów, jest zazdrosnym mężem Neddy, do której zaleca sie komik Tonio. Nedda tymczasem kocha młodego Silvia i pragnie z nim uciec. Wzgardzony Tonio powiadamia o ich uczuciu Cania, który zasadza się na kochanków: Silvio zdołał uciec, a Nedda nie zdradza jego imienia. Nazajutrz komedianci wystawiają sztukę, której akcja przypomina faktyczne wydarzenia: Canio-Pajac jest zdradzany przez Neddę-Colombinę z Arlekinem.Canio zaczyna tracić kontrolę nad sobą, widząc tragiczne podobieństwo między sytuacją swoją i bohatera sztuki. Gdy Nedda, również na scenie jako Colombina ,wzbrania się wyjawić imię kochanka, Canio zabija ją a następnie Silvia, który spieszy kochance na ratunek.

Po głośnej premierze w MET (1895) przyjęło się wystawiać łącznie "Rycerskość wieśniaczą" i "Pajace" w większości teatrów i zapowiadać na jednym afiszu premierowym.
Recenzje:
30 października 2013
(...) To wszystko jednak jest uzupełnieniem tego, co oferuje Opera Nova. Nie ściga się ona z innymi teatrami w artystycznej rywalizacji, tylko starannie przygotowuje muzycznie spektakle. Widowiskowość bywa w nich oczywiście ważna, ale jednak nie ma znaczenia decydującego. Stosowana reguła sprawdza się, do Bydgoszczy chętnie przyjeżdżają widzowie z różnych miast. I tym razem nie będą zawiedzeni, Opera Nova ma dobry chór i orkiestrę, która w „Cav&Pag" pod batutą Wojciecha Rajskiego zyskał soczyste, miękkie brzmienie (...).
29 października 2013
Realizatorzy wyciągnęli z obu oper to, co najlepsze. Postać Colombiny i Santuzzy na pewno na długo zapadnie w pamięć, podobnie jak kreacja Łukasza Golińskiego w roli Tonia (bydgoski bas śpiewa lepiej z premiery na premierę). Jestem też pod wrażeniem rewelacyjnie zaśpiewanych partii chóru (zwłaszcza w pierwszej części), oklaskiwanego podczas premiery równie gorąco, jak popisy solistów. Chórzyści zresztą nie byli tylko śpiewającym tłem, ale dostali od reżysera i choreografa sporo aktorskich zadań. Dzięki temu akcja nie zatrzymuje się nawet na moment, a wir emocji porywa widzów na dobre.
Joanna Lach,"Aktorski show w operze" Gazeta w Bydgoszczy, 29.10.2013
28 października 2013
Niski ukłon dla Andrzeja Bubienia - pod względem reżyserii bydgoska wersja dwóch znanych oper włoskich mogłaby być ozdobą Bydgoskiego Festiwalu Operowego. (...) W bydgoskim przedstawieniu "Rycerskości wieśniaczej" i "Pajaców" na scenie stale się coś dzieje. W pierwszej operze wrażenie robią liczne i mocno brzmiące partie chóralne. Chór jednak nie tkwi w miejscu. Stale, w grupkach, porusza się po scenie, mijając solistów, tancerzy baletowych i statystujące dzieci. Szlenkier jest tenorem, który potrafi subtelnie, bez przechodzenia w krzyk wyśpiewywać duże emocje. Wyjątkowo pasuje to do roli. Turiddu jest przecież prostym chłopcem, który zaplątał się w zły romans. Dopiero tuż przed śmiercią dorośnie i zrozumie swój błąd. (...)

"Pajace" to już pełna dynamika i wiele rozwiązań na scenie, które kojarzą się z przebojowymi... musicalami. Wokalnie jednak sobotnia premiera "Pajaców" należała do Sylwestra Kosteckiego, który pięknie podźwignął rolę Cania - nie tylko w słynnej arii "Śmiej się, pajacu".
Jarosław Reszka "Zbrodnie namiętności", Express Bydgoski, 28.10.2013
Rycerskość wieśniacza, Pajace
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij