OPERA NOVA w Bydgoszczy

Spektakle
Straszny dwór
Opera
Straszny dwór
Kompozytor: Stanisław Moniuszko
Autor libretta: Jan Chęciński / Opracowanie muzyczne: Kazimierz Sikorski
Data premiery: 27.04.2019 r. godz.19. - inauguracja XXVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego
Wykonawcy: Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy.
 
Realizatorzy:
Reżyseria: Natalia Babińska
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak
Scenografia: Diana Marszałek i Julia Skrzynecka
Kostiumy: Martyna Kander
Choreografia: Anna Hop
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Projekcje multimedialne: Ewa Krasucka
Asystent reżysera: Dorota Borowicz
Asystent dyrygenta: Jagoda Wyrwińska
Asystent choreografia: Olga Karpowicz
Plakat: Diana Marszałek
Czas trwania: 2 godz. 40. min. (w tym jedna przerwa)
Obsada:
Nadchodzące terminy:
28 lutego 2020 (piątek), godz. 19:00

Sprzedaż od: 3 września 2019
Dyrygent: Piotr Wajrak
29 lutego 2020 (sobota), godz. 19:00

Spektakl z udziałem studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Sprzedaż od: 3 września 2019
Miecznik: Leszek Skrla
Damazy: Szymon Rona
Zbigniew: Janusz Żak
Stara Niewiasta: Aleksandra Pliszka
Moniuszko: Cezary Pyszka
Zły Duch: Jakub Zarębski
Śmierć: aktorzy Teatru Pantomimy "DAR"
Dyrygent: Piotr Wajrak
Opis:
W upamiętniającym 200. rocznicę urodzin Kompozytora Roku Moniuszkowskim zapraszamy na premierę polskiej opery narodowej "Straszny dwór".

"...dorobek Moniuszki imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej, a jego wielkie opery takie jak "Halka" i "Straszny dwór" dotykają sedna idiomu polskości zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej" - z uchwały Sejmu RP.

Rok 2019 został ustanowiony jako Rok Stanisława Moniuszki nie tylko przez polski Sejm, ale także ogłoszony przez UNESCO na wniosek Polski, Litwy i Białorusi. Więcej informacji: https://moniuszko200.pl/pl/

Stanisław Moniuszko (5 V 1819 - 4 VI 1872)

Pochodził z rodziny szlacheckiej, jego ojciec i stryj służyli w armii Napoleona. Moniuszko urodzony pod Mińskiem mieszkał i tworzył tam przez 20 lat. Kolejno mieszkał w Wilnie i w Warszawie, przez 4 lata - w Berlinie. Odbywał także podróże artystyczne do Petersburga. Kontaktował się z wybitnymi muzykami rosyjskimi, m.in. Michaiłem Glinką, Aleksandrem Dargomyżskim, Aleksandrem Sierowem. W Paryżu nawiązał znajomość z Rossinim, w Pradze z Bedřichem Smetaną.

Muzyka Moniuszki uważana jest powszechnie za wzór muzyki "słowiańskiej". Dziewięć oper (jedna niedokończona), trzy balety, osiem operetek, pięć mszy, 268 pieśni...Stanisław Moniuszko upamiętnił się w historii polskiej muzyki jako twórca liryki wokalnej na światowym poziomie, a przede wszystkim jako twórca narodowej opery w pełnym znaczeniu tego słowa : pierwszy, którego dzieła wytrzymały próbę czasu, a powodzeniem górowały nad obcym repertuarem:„Halka” (wileńska 1854 ,warszawska 1858),"Flis" (1858),"Hrabina" (1859),"Verbum nobile" (1860), "Straszny dwór" (1861-64), "Paria" (1859-69) ," Beata" (1872).

W 1858 roku został powołany na stanowisko pierwszego dyrygenta Opery Polskiej w Warszawie. Podczas piętnastu niemal lat pracy na tym stanowisku przygotował i wystawił kolejno wszystkie swoje opery. Okres powstania styczniowego zahamował prace kompozytora, ciężkie warunki polityczne nie sprzyjały twórczości. Wystawienie" Strasznego dworu" w 1865 roku wywołało entuzjazm. Nowa opera odniosła sukces podobny do sukcesu "Halki". Polskie realia opery zjednały dziełu miłość widzów i przyczyniły się do tego, że każde kolejne przedstawienie stawało się manifestacją narodową. Za życia Kompozytora wystawiona została tylko kilkakrotnie: cenzura carska zorientowała się, że to nie błaha opowiastka miłosna, ale wielka opera narodowa. Moniuszko nie doczekał się wznowienia ;wystawiano tylko fragmenty dzieła na koncertach .

W szkicach historyczno-obyczajowych „Stare gawędy i obrazy” Kazimierza Władysława Wójcickiego , które znał Jan Chęciński, autor libretta opery, w "Gawędzie dworzan w baszcie nad broną" występuje dwóch braci…Jeden z nich nie miał się nigdy żenić. W papierach ojcowskich znaleźli skrypt dłużny Stolnika na pokaźną sumę. Po odbiór tych pieniędzy wyjechał jeden z nich do domu Stolnika. Z miejsca zakochał się tam w jednej z jego córek . Potem ściągnął brata do gościnnego domu. Ten nie oparł się wdziękom drugiej córki Stolnika....

Bydgoska scena operowa sięgała już po „Straszny dwór” czterokrotnie (1958,1969,1976,1994-inauguracja I BFO). Obecna realizacja będzie pierwszą przygotowaną w gmachu Opery przy ul. Focha .



Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.

Realizatorzy:

Natalia Babińska. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie skrzypiec.Studiowała na Akademii Muzycznej w Warszawie(obecnie Uniwersytet Muzyczny) na wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (dyplom z wyróżnieniem 2001). Jest też absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Teatralnej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem 2006). Zrealizowała 21 przedstawień: teatralnych, muzycznych,studenckich, autorskich, operowych, eksperymentalnych,m.in. Noce Szeherezady w Akademii Teatralnej w Warszawie (2004), Komórkowe Love Jakuba Boryczki w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (2006), Różaniec Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko – misterium poświęcone Janowi PawłowiII w kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (2007), Lady Day Billie Holiday Lanie Robertsonw Teatrze Rozrywki w Chorzowie (2008), Farinella & Chopin International Project. Sceny bez słów do muzyki Chopina w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie (2009), La serva padrona Giovanniego Battisty Pergolesiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu (2010), Halka „Wileńska” Stanisława Moniuszkiw Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (2010), Demetrio Johanna Simona Mayra oraz Czarodziejski flet w Teatrze Polskim w Poznaniu (2012),Halka w Operze Nova w Bydgoszczy (2013), Balladyna w Teatrze Polskim w Bielsku Białej (2013),Cyrulik sewilski w Teatrze Wielkim w Łodzi (2014),Hrabina Mariza (2014), Historia najmniej prawdopodobna (2015), Dokręcanie Śruby (2016) w Operze na Zamku w Szczecinie, Rigoletto w Operze Nova w Bydgoszczy (2014), opera Audycja V w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (2018).

Jest autorką muzyki do 4 spektakli teatralnych, teatru telewizji oraz seriali telewizyjnych. Napisała 10 scenariuszy do teatru, teatru dla dzieci i filmu. Za swoją pracę artystyczną otrzymała szereg nagród, m.in. Złotą Maskę za przedstawienie Cyrulika sewilskiego (2014) oraz nagrodę im. Jana Kiepury dla najlepszego reżysera i dla najlepszego spektaklu za Dokręcanie Śruby (2017).

Piotr Wajrak. Artysta od kilkunastu lat dobrze znany w Bydgoszczy, dyrygent Opery Nova i doktor habilitowany/profesor uczelni w Akademii Muzycznej. Formację dyrygencką uzyskał u prof. Bogusława Madeya w Warszawie. W latach 1995-2006 związany z Teatrem Wielkim - Operą Narodową. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i Filharmonii Lubelskiej. Za granicą pracował z orkiestrami Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Carlo Felice w Genui, inaugurował 21. Festiwal Operowy w Xanten. W Teatro de Bellas Artes w Bogocie prowadził szereg przedstawień Dziadka do orzechów. W Operze Nova dyrygował premierami otwierającymi XIV (Pan Twardowski - 2007), XX (Halka - 2013), XXI (Księżniczka czardasza - 2014) i XXIII (Don Carlos - 2016) Bydgoski Festiwal Operowy, przygotował także premiery Śpiącej królewny (2005) i Falstaffa (2017). Straszny dwór jest obecny w karierze dyrygenckiej Piotra Wajraka od chwili spektaklu dyplomowego w Operze Nova (1994). Artysta zrealizował głośne premiery w reż. Andrzeja Żuławskiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (1998) i w reż. Krystyny Jandy w Teatrze Wielkim w Łodzi z okazji jubileuszu 60-lecia tej sceny (2014), prowadził spektakle w Operze Nova, Operze Bałtyckiej, Operze na Zamku w Szczecinie, oraz Operze Krakowskiej, był asystentem Jacka Kaspszyka przy nagraniu Strasznego dworu dla wytwórni EMI, dyrygował Mazurem ze Strasznego dworu podczas odsłonięcia Kwadrygi na frontonie Teatru Wielkiego w Warszawie. Z zespołami Opery Krakowskiej pokazywał Straszny dwór w plenerze: podczas 50. Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju, na dziedzińcu Zamku w Suchej Beskidzkiej oraz na Wawelu. Na płytach CD ukazały się zarejestrowane pod jego batutą m. in. Requiem Mozarta (DUX1210), V Symfonia i Msza C-dur Beethovena (PNCD481), Uwertura i Symfonia Wieniawskiego (AP0331). Absolwent studiów podyplomowych w zakresie zarządzania kulturą i oświatą. Trener biznesu w Instytucie Skutecznego Działania, współautor programu szkoleniowego Budowa zespołów doskonałych realizowanego m. in. w ramach studiów podyplomowych i MBA. Otrzymał odznakę Zasłużony dla kultury polskiej.
Recenzje:
29 kwietnia 2019
Warto także zauważyć, w jak wspaniały sposób Diana Marszałek oraz Julia Skrzynecka, skonstruowały scenę z elementów i motywów pochodzących z polskiej sztuki ludowej. Dzięki nim, powstał wielobarwny plastycznie obraz urzekający swym kolorytem. Spadający jak z nieba ludowy pająk z wielobarwnych tęczowych pasów, rozpościera się podczas powitania chlebem i solą nad powracającymi do domu braćmi. Nie byłoby tego klimatu bez kostiumów Martyny Kander. Te mistrzowsko zaprojektowane kreacje, stylizowane na modę XIX wieku, tworzą też kontrasty pomiędzy postaciami.

Ilona Słojewska, "Dziennik Teatralny"
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/we-wspolnym-modrzewiowym-domu.html
29 kwietnia 2019
Wiele w tym spektaklu ciekawych odwołań do literatury i głębokich symboli do odczytywania także we współczesnym kontekście. Babińska przydała librettu ogromnej głębi. Nie każdy widz, oglądając spektakl po raz pierwszy jest w stanie wychwycić wszystkie elementy jego przesłania. Inscenizacja nie jest bowiem tylko splotem malowniczych scen rodzących się z urzekającej muzyki. To przedstawienie, w którym każdy z pozoru dysonans ma swe głębokie uzasadnienia. (...)
Wielkim hołdem oddanym jubilatowi jest w tym przedstawieniu znakomite prowadzenie orkiestry, chóru i solistów przez Piotra Wajraka.

Anita Nowak, E-teatr.pl
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/274588.html
28 kwietnia 2019
„Straszny dwór” to drugi w tym sezonie spektakl Opery Nova – po „Awanturze w Recco” – który z wielkim wdziękiem porusza czułe narodowe struny, odwołuje się do naszych romantycznych wyobrażeń, spraw kluczowych dla polskiej tożsamości. Natalia Babińska chciała, by widzowie choć na chwilę poczuli się jak we wspólnym domu – i razem z zespołem realizatorów, jak się wydaje, osiągnęła cel.


Marta Kocoń, "Tygodnik Bydgoski"
http://tygodnikbydgoski.pl/kultura/publicznosc-chce-wzruszenia-i-straszny-dwor-je-dal-recenzja-28-04-2019
Straszny dwór
Galeria:


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Flagi unijne
Zamknij