OPERA NOVA w Bydgoszczy

Archiwum BFO
XXI Bydgoski Festiwal Operowy
Galeria:

XXI Bydgoski Festiwal Operowy
26 kwietnia - 11 maja 2014
Spektakle:
KSIĘŻNICZKA CZARDASZA , operetka Emmericha Kálmána
26 kwietnia godz.19. ( I premiera)
27 kwietnia godz.19. ( II premiera)
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak
Reżyseria: Wojciech Adamczyk
Choreografia: Zofia Rudnicka
Kostiumy: Maria Balcerek
Scenografia: Marcelina Początek-Kunikowska
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Asystent reżysera: Ryszard Smęda
Asystent dyrygenta : Maciej Wierzchoń
Asystent choreografa: Piotr Kobierzyński
Opis:
Premiera Opery Nova w Bydgoszczy.

Bydgoski Festiwal Operowy wkracza w swe trzecie dziesięciolecie . Opera Nova spełni marzenia miłośników operetki i zainauguruje imprezę „Księżniczką czardasza”, kolejną – po „Hrabinie Maricy”- operetką Emmericha Kálmána. W maju br. świat muzyczny obchodzi 100-lecie powstania "Księżniczki czardasza".

Wojciech Adamczyk: reżyser operowy i filmowy (patrz: „Ranczo”), Piotr Wajrak: muzyczny sprawca sukcesu „Śpiącej królewny” i „Halki” , Maria Balcerek : autorka olśniewających kostiumów do „Barona cygańskiego” , Zofia Rudnicka : współautorka świetnej formy operowych tancerzy - tak najkrócej scharakteryzować można realizatorów najbliższej premiery Opery Nova. Jeśli dodamy ich do znakomitej muzyki ,to możemy być spokojni o efekt najbliższej premiery. Ba! liczymy na pobicie rekordów frekwencyjnych „Barona cygańskiego”. Zainteresowanie jest ogromne…„Artystki z variétés", „Bo to jest miłość" i „Choć na świecie dziewcząt mnóstwo" - te operetkowe "przeboje" są prawdziwym magnesem dla Publiczności.

Mówi Wojciech Adamczyk, reżyser przedstawienia : "Księżniczka czardasza" - wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Książęta i hrabiowie mają tutaj bardzo ludzkie, uniwersalne oblicze, nie są postaciami z bajki, tylko z naszej niedalekiej przeszłości. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że "operetka" to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe. Inwencja melodyczna Kálmána niezmiennie robi wrażenie i w połączeniu z fachowo skonstruowanym librettem daje szansę na niezwykle atrakcyjne, roztańczone, kolorowe przedstawienie, której to szansy nasza realizacja, mam nadzieję, nie zmarnuje”.
CYRULIK SEWILSKI opera komiczna Gioacchina Rossiniego
29 kwietnia godz.19
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne ERALDO SALMIERI
reżyseria, inscenizacja NATALIA BABIŃSKA
choreografia JAKUB LEWANDOWSKI
scenografia DIANA MARSZAŁEK
kostiumy JULIA SKRZYNECKA
reżyseria świateł MACIEJ IGIELSKI
przygotowanie chóru WALDEMAR SUTRYK
Wykonawcy:
Teatr Wielki w Łodzi ( premiera z 11 stycznia 2014 r.)
Opis:
Natalia Babińska i jej współpracowniczki ,które realizowały „Halkę” w Operze Nova ( 2013 r.) notują kolejny sukces w artystycznym dorobku: "Cyrulik sewilski" uznawany za jedno z największych arcydzieł operowy komicznej , podbił publiczność i recenzentów . Realizatorzy spektaklu chcieli, aby był on "wielką bombą dobrej energii i radosnej zabawy, by widzowie dobrze się bawili". Scenografia oraz kostiumy nawiązują do kreskówek i komiksów. Jednym ze źródeł inspiracji były filmy Walta Disneya.
Recenzje:
„… stworzyły w "Cyruliku sewilskim" wyjątkowo spójną, konsekwentną i dowcipną wizję plastyczno-ruchową. Wizja ta utrzymana jest w konwencji nawiązującej do teatru cieni (cienie zresztą chwilami uniezależniają się od bohaterów), a zarazem do komedii dell'arte - jedno i drugie z przymrużeniem oka. Postacie w monochromatycznych kostiumach i nakryciach głowy, w kolorach podstawowych (czerwień, żółć, błękit), bieli i czerni, operują wśród symbolicznych, płaskich dekoracji w tej samej kolorystyce. A wszystko ściśle podporządkowane jest muzyce wartko płynącej pod batutą Eraldo Salmieriego. Soliści może nie zawsze idealnie wykonują karkołomne rossiniowskie partie, ale znakomicie wchodzą w atmosferę nieskrępowanej zabawy”. "Cyrulik z teatru cieni" Dorota Szwarcman „Kiedy w czasie uwertury umieszczony na scenie portret Rossiniego ożywa i kompozytor puszcza do nas oko, już wiemy, że "Cyrulik sewilski" ma być tylko eleganckim żartem. (…) Na samej zaś scenie postaci o ostrych konturach, przypominające wycinanki z papieru, przedstawiają się publiczności. Kilkoma gestami i ruchami oddają charaktery protagonistów "Cyrulika sewilskiego". Można to odczytać jako sygnał od reżyserki Natalii Babińskiej, że nie będzie zagłębiać się w psychologiczne niuanse, tylko chce narysować bohaterów grubą kreską, przenieść do współczesności typy z dawnej opery buffa”. Jacek Marczyński, Ruch Muzyczny.
Mieczysław Weinberg: " PORTRET" , opera w trzech aktach
1 maja godz.19.
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
reżyseria: David Pountney
scenografia: Dan Potra
reżyseria świateł: Linus Fellbom adaptacja reżyserii: Anelia Kadieva
Wykonawcy:
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Opis:
Mieczysław Weinberg (Wajnberg) był jednym z nielicznych polskich kompozytorów, który żyjąc na obczyźnie zdołał zainteresować swoją muzyką najwybitniejszych wykonawców. Jego twórczość jest obszerna: kilkadziesiąt symfonii, koncerty, muzyka chóralna, kameralna i filmowa (w tym do filmu Lecą żurawie). Skomponował siedem oper, do tekstów napisanych na podstawie Bernarda Shawa, Fiodora Dostojewskiego czy Nikołaja Gogola. Ten ostatni jest autorem opowiadania Portret : o biednym artyście, który sprzedaje talent i w końcu go traci. Gogolowskie postaci są świetnie skonstruowane, a opowiadania krótkie i tak zbudowane, że bez większych skrótów mogły posłużyć jako podstawa libretta .

Opera "Portret" opowiada o biednym malarzu Czartkowie, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego ...
Sergiej Rachmaninow: ALEKO
4 maja godz.19.
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Wołodimir Kożuchar
Reżyser: Witalij Małachow
Przygotowanie chóru: Lew Benediktow
Scenografia i kostiumy : Marija Lewitskaja
Wykonawcy:
Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie
Opis:
Pierwsza, reprezentacyjna scena Ukrainy pokaże w ciągu jednego wieczoru jednoaktową operę Sergieja Rachmaninowa "Aleko" i balet romantyczny "Chopiniana" do utworów Fryderyka Chopina.

Libretto Władimir Niemirowicz-Danczenko wg "Cyganów" A.Puszkina.
Premiera : w Narodowej Operze Ukrainy 19 marca 2010 r.
CHOPINIANA
4 maja godz.19.
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Mykoła Diadiura
Pedagog baletu: Raisa Hyłko
Wykonawcy: Mikita Suchorukow, Jelizaweta Czeprasowa, Julia Moskalenko.
Wykonawcy:
Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie
Opis:
Pierwsza, reprezentacyjna scena Ukrainy pokaże w ciągu jednego wieczoru jednoaktową operę Sergieja Rachmaninowa "Aleko" i balet romantyczny "Chopiniana" do utworów Fryderyka Chopina.

Jednoaktowy balet do muzyki Fryderyka Chopina (suita utworów na fortepian w orkiestracji Aleksandra Głazunowa). Inscenizacja i choreografia Michaił Fokin.
"CHŁOPI" musical Piotra Dziubka, Wojciecha Kościelniaka, Rafała Dziwisza
6 maja godz.19.
Realizatorzy:
reżyseria:Wojciech Kościelniak
scenografia:Damian Styrna
choreografia:Ewelina Adamska-Porczyk
muzyka:Piotr Dziubek
kierownik muzyczny:Piotr Dziubek
teksty piosenek:Rafał Dziwisz
animacje:Damian Styrna
współpraca muzyczna:Dariusz Różankiewicz
kostiumy:Katarzyna Paciorek
Wykonawcy:
Teatr Muzyczny w Gdyni
Opis:
Rok po znakomitej "Lalce", kolejna okazja do zobaczenia na XXI Bydgoskim Festiwalu Operowym musicalu w reżyserii Wojciecha Kościelniaka , "CHŁOPI" okrzyknięci rewelacją artystyczną mają już miejsce w historii polskiego musicalu.

Wojciech Kościelniak , reżyser musicali „Lalka” i „Francesco” na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni, po raz kolejny sięgnął po wydawałoby się "nieteatralny" materiał literacki . „Chłopi” to pierwsza próba opowiedzenia w musicalowy sposób tej słynnej powieści Reymonta ,nagrodzonej Nagrodą Nobla w 1924 r. Tekst "Chłopów" wciąż zachwyca swoją aktualnością. Łowickie, barwne i niezwykle plastyczne kostiumy stanowią piękną oprawę tego niezwykłego widowiska. W "Chłopach" odnajdziemy wszystko to, co charakteryzuje społeczeństwo i jednostkę. Problematyka utworu skupia się wokół takich zagadnień jak m.in. tematyka chłopska, społeczna i ekonomiczna sytuacja polskiej wsi, konflikt pokoleń, nieuchronność przemijania. Mamy tam panoramę różnorodnych charakterów, zachowań, różne motywacje wyborów; podkreślone przywiązanie ludzi do tradycji i gloryfikację pracy, która, choć nie daje komfortowego życia, nadaje mu sens i rytm.

„Często słyszę pytanie dlaczego akurat CHŁOPI? Zdecydowały przede wszystkim trzy czynniki – dobra literatura, świetnie skonstruowane postaci i bardzo ciekawy konflikt. Właśnie w CHŁOPACH Reymonta odnajdziemy wszystko to, co charakteryzuje społeczeństwo i jednostkę XX jak i XXI wieku. To opowieść o ludzkim dojrzewaniu do mądrości i doskonałości otaczającej nas natury. Jak w zwierciadle odbija się polska mentalność, tak charakterystyczna i rozpoznawalna, że wspólna dla wszystkich Polaków. Żyjemy w czasach, gdy narody szukają swojej odrębności, my też zaczynamy chwalić się tym, co jest nasze i niepowtarzalne” – mówił reżyser, Wojciech Kościelniak.
"CUD MNIEMANY, czyli KRAKOWIACY i GÓRALE" opera Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego
8 maja godz.19.
Realizatorzy:
reżyseria i opracowanie tekstu: Andrzej Strzelecki
kierownik muzyczny: Jacek Boniecki
choreografia: Zofia Rudnicka
scenografia: Tatiana Kwiatkowska.
Wykonawcy:
Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego
Opis:
Premiera: 11 października 2013 r., W Mateczniku Mazowsze w Otrębusach (w siedzibie zespołu).

Innowacyjne połączenie muzyki klasycyzmu z polską muzyką ludową umiejscawiają tę operę wśród prekursorów stylu muzycznego charakterystycznego później dla Chopina i Moniuszki. Umuzyczniony dramat mówiony, śpiewogra czy opera wodewilowa wszystkie te nazwy zapowiadają , że „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” jest utworem bogatym interpretacyjnie, jednocześnie lekkim i przyjemnym w odbiorze.

Prapremiera "Krakowiaków i górali "odbyła się 1 marca 1794 r. w warszawskim Teatrze Narodowym, na trzy tygodnie przed przysięgą Naczelnika Kościuszki . Zebrała elity społeczeństwa polskiego przed trzecim rozbiorem – szlachtę , mieszczan, a także magnatów i innych możnych. Dekoracje przygotował Antoni Smuglewicz. Oprócz znanych śpiewaków Teatru Narodowego w operze śpiewał sam Wojciech Bogusławski. Dzieło Bogusławskiego zaginęło i zostało odnalezione dopiero w 1929 r. przez Leona Schillera, który okrzyknął je "polską operą narodową".

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego, który w tym roku obchodzi jubileusz 65-lecia powstania, odkrył na nowo przesłanie Wojciecha Bogusławskiego i Jana Stefaniego, zawarte w najstarszej polskiej operze.

"Pomysł na 'Krakowiaków i Górali' był długo konsultowany, ponieważ jest to zupełna nowość, jeśli chodzi o repertuar 'Mazowsza'. Spektakl będzie dopełnieniem działalności zespołu" - powiedział dyrektor "Mazowsza" Włodzimierz Izban. „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” w inscenizacji „Mazowsza” to nowatorski projekt, którego realizacji podjął się Andrzej Strzelecki. Za muzyczną stronę odpowiada Jacek Boniecki. Choreografia jest dziełem Zofii Rudnickiej.
Gospodarzem wieczorów festiwalowych jest Aleksander Laskowski


Do góry


Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij