OPERA NOVA w Bydgoszczy

XXVI Bydgoski Festiwal Operowy

XXVI Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 27 kwietnia - 12 maja 2019.




Sprzedaż biletów rozpoczęła się 18 marca o godz. 8.30.

XXVI Bydgoski Festiwal Operowy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
27 kwietnia 2019, godz. 19.00 – inauguracja Festiwalu. Premiera. Opera Nova w Bydgoszczy

Stanisław Moniuszko: STRASZNY DWÓR – opera

Realizatorzy:
  • Reżyseria: Natalia Babińska,
  • Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak,
  • Scenografia: Diana Marszałek i Julia Skrzynecka,
  • Kostiumy: Martyna Kander,
  • Choreografia: Anna Hop,
  • Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń,
  • Reżyseria świateł: Maciej Igielski

    Bydgoska scena operowa sięgała już po „Straszny dwór” czterokrotnie (1958,1969,1976- na 20-lecie Opery,1994 w reż. S.Żerdzickiego = inauguracja I BFO). Obecna realizacja będzie pierwszą przygotowaną w gmachu Opery przy ul. Focha. Wpisuje się w obchody Roku Moniuszkowskiego. Jakie spojrzenie na polską operę narodową zaproponują nam realizatorzy? Czy powtórzą sukces „Halki” sprzed 6 lat?

Recenzje po premierze:

http://tygodnikbydgoski.pl/kultura/publicznosc-chce-wzruszenia-i-straszny-dwor-je-dal-recenzja-28-04-2019

http://bydgoszcz.tvp.pl/42399953/ta-wersja-klasyki-moniuszki-zaskoczyla-swiezoscia-spojrzenia

http://www.radiopik.pl/6,77741,straszny-dwor-zainaugurowal-bydgoski-festiwal-op

http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/we-wspolnym-modrzewiowym-domu.html

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/274588.html

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/274612,druk.html

https://www.rp.pl/Muzyka/190509977-Straszny-dwor-Ciezar-narodowych-schematow.html


30 kwietnia 2019, godz. 19.00

Łotewska Narodowa Opera i Balet w Rydze

Gaetano Donizetti: DON PASQUALE – opera komiczna

Libretto: Giovanni Ruffini i Gaetano Donizetti.

Czas trwania: 2 godz. 45 min.

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Mārtiņš Ozoliņš,

  • Reżyseria: Giorgio Barberio Corsetti5
  • Scenografia: Giorgio Barberio Corsetti, Francesco Esposito
  • Kostiumy: Francesco Esposito
  • Reżyseria świateł: Mārtiņš Feldmanis
  • Projekcje video: Lorenzo Bruno, Igor Renzetti, Alessandra Solimene

    Produkcja Łotewskiej Narodowej Opery i Baletu. (Premiera 24.05.2018)

    Łotewska Opera Narodowa to ośrodek artystyczny konkurujący na arenie międzynarodowej . Regularnie wystawiane są tu największe arcydzieła sztuki operowej i baletowej, a także utwory nowoczesne. Ten europejskiej klasy teatr operowy przyjeżdża po raz czwarty i specjalnie na Bydgoski Festiwal Operowy. Tym razem przedstawi arcydzieło opery komicznej i bel canta ,przygotowane w ubiegłym roku na stulecie swej działalności.Jest znakomita okazja do poznania dzieła, które nigdy nie gościło w repertuarze bydgoskiej Opery.

Recenzje po występie na XXVI BFO:

http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/awangardowa-poetyka-w-operze.html

http://tygodnikbydgoski.pl/opera/namietnosci-z-oprawa-multimediow-don-pasquale-w-operze-nova-recenzja

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/274700.html

https://bydgoszcz.tvp.pl/42446751/film-wdarl-sie-do-klasyki-opery-komicznej-oryginalna-wersja-don-pasquale-lotyszy


2 maja 2019, godz. 19.00

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Feliks Nowowiejski: LEGENDA BAŁTYKU – opera

Realizatorzy:

  • Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
  • Reżyseria i choreografia: Robert Bondara
  • Scenografia: Julia Skrzynecka
  • Kostiumy: Martyna Kander
  • Reżyseria świateł: Maciej Igielski
  • Kierownictwo chóru: Mariusz Otto

    Jest to dzieło mistrzowskie, łączące w sobie wachlarz znakomitych rozwiązań muzycznych, od harmonii i instrumentacji na nowoczesnych wzorach Wagnera i tzw. szkoły nowoniemieckiej, poprzez kontrapunkty w dawnym stylu aż po inspiracje muzyką ludową, traktowaną już w nowym, modernistycznym duchu – a wszystko to podporządkowane spójnej, nadrzędnej idei scenicznej. W polskiej literaturze operowej nie ma dzieł porównywalnych zbyt wiele. Spektakl zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii „Najlepszy spektakl” (2018 rok, ex aequo z „Falstaffem” Opery Nova).

Recenzje po występie na XXVI BFO:

https://bydgoszcz.tvp.pl/42480686/zapomniana-opera-w-operze-nova-zyskala-duze-uznanie-publicznosci

http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/w-swiecie-slowianskiej-mitologii.htm

http://www.bydgoszczinaczej.pl/artykul/legenda-baltyku-z-baletowym-lektorem/

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/274783.html

http://tygodnikbydgoski.pl/opera/z-glebin


4 maja 2019, godz.19.00

Teatr Wielki w Łodzi André Previn : TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM (A Streetcar Named Desire) – opera

Libretto: Philip Littell na podstawie dramatu Thomasa Laniera “Tennessy” Williamsa

Premiera: 21 kwietnia 2018. Opera w trzech aktach. Spektakl w języku angielskim z polskimi napisami. Czas trwania: 3 godz. 15 min. (jedna przerwa)

Wykonania odbywają się za zgodą G.SCHIRMER INC. & ASSOCIATED MUSIC PUBLISHERS, INC

Realizatorzy:
 

  • Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
  • Reżyseria: Maciej Prus
  • Dekoracje i kostiumy: Jagna Janicka
  • Reżyseria świateł: Rafał Wróblewski

    Łódzki spektakl to polska prapremiera tego dzieła. Publiczność pokochała dramat Williamsa (dwukrotnego laureata Nagrody Pulitzera) „Tramwaj zwany pożądaniem”. O to, że pokocha również operę Previna, można być spokojnym. Zwłaszcza, że łódzka inscenizacja spoczęła w rękach niezawodnego Macieja Prusa – wielkiego mistrza polskiej reżyserii teatralnej i maestro Tadeusza Kozłowskiego, który z muzyki często potrafi wydobyć więcej niż jest zapisane w nutach. Spektakl otrzymał dwie „Złote Maski” – za najlepszy spektakl w sezonie 2017/2018 oraz za najlepszą rolę wokalno-aktorską w sezonie 2017/2018 dla Joanny Woś za rolę Blanche DuBois.

Recenzje po występie na XXVI BFO:

http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/zaczarowala-aktorska-gra.html

https://expressbydgoski.pl/nie-trzeba-byc-jak-marlon-brando-na-polmetku-xxvi-bydgoskiego-festiwalu-operowego-recenzja/ar/c1-14099841

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/274793.html

https://bydgoszcz.tvp.pl/42499064/tramwaj-zwany-pozadaniem-wywolal-wyjatkowe-emocje-w-operze

http://tygodnikbydgoski.pl/kultura/tramwaj-na-kursie-z-konwencja-recenzja


6 i 7 maja 2019, godz. 19.00 Suzhou Ballet Theatre (Chiny)

Ying Li / Jiabin Pan: TANG YIN – balet

Muzyka: Arvo Pärt, Edward Elgar, Johann Sebastian Bach
 

  • Choreografia: Ying Li / Jiabin Pan (Kierownicy Artystyczni Suzhou Ballet)
  • Scenografia : Jiang Han
  • Światła: Xiai Han

    Teatr Baletowy Suzhou został założony przez Centrum Kultury i Sztuki Suzhou w czerwcu 2007 roku. Jest to jeden z sześciu profesjonalnych zespołów baletowych w Chinach oraz jedyny w Prowincji Jiangsu. Teatr ten włącza w swój repertuar oryginalne dzieła i dąży do wystawiania nowych produkcji, rozwijając talent swych tancerzy, aby osiągnęli swój najwyższy potencjał. Członkowie zespołu pochodzą z czołowych teatrów baletowych w Chinach, wliczając prestiżową Akademię Tańca w Pekinie. Ta grupa to najmłodszy, najdynamiczniejszy i tryskający energią zespół baletowy. Pod kierownictwem i przewodnictwem swych dyrektorów artystycznych – Ying Li i Jiabin Pan, Teatr Baletowy Suzhou staje się w szybkim tempie jednym z najsłynniejszych zespołów baletowych w Chinach. Gościliśmy ich w 2015 r. na XXII BFO z entuzjastycznie przyjętym spektaklem baletowym „Carmen”. „Tang Yin“ opowiada o pełnym trudności życiu Tang Yina, uczonego, najsłynniejszego malarza epoki Ming, zarazem utalentowanego poety żyjącego ok. 500 lat temu w południowej dolinie rzeki Jangcy. W spektaklu połączono taniec tradycyjny z nowoczesnym i znakomicie wykorzystano muzykę kompozytorów różnych epok. W ascetycznej scenografii widać inspirację delikatnymi pociągnięciami pędzla, niczym na reprodukcji chińskiego malarstwa.

    7 maja 2019 godz.17.30- sala kameralna Opery Nova

    "Balet we współczesnym świecie"- spotkanie z Jackiem Soleckim: byłym tancerzem,impresariem znakomitych artystów i zespołów ,znawcą baletu współczesnego.

    Wstęp wolny.

 

Recenzje po występie na XXVI BFO:

http://www.radiopik.pl/2,77906,wiadomosci-lokalne&dtx=&szukaj=&go=morelist&s=4

http://www.xinhuanet.com/english/europe/2019-05/07/c_138038715.htm

https://bydgoszcz.tvp.pl/42515350/chinski-balet-oczarowal-melomanow-ta-lekkosc-akrobatyki

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/274917.html

http://tygodnikbydgoski.pl/opera/wytanczyli-dusze-artysci-z-chin-zachwycili-w-operze-nova-recenzja

http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/zycie-sklada-sie-ze-snow.html


9 maja 2019, godz. 19.00 Opera Śląska w Bytomiu

Charles Gounod: ROMEO I JULIA (Romeo et Juliette) – opera

Libretto: Jules Barbier, Michel Carré wg tragedii Williama Szekspira

Opera w 5 aktach. Czas trwania: 3 godz. 10 min. (2 przerwy).

Realizatorzy:

  • Kierownictwo muzyczne: Bassem Akiki
  • Inscenizacja, reżyseria, kostiumy: Michał Znaniecki
  • Scenografia: Luigi Scoglio
  • Choreografia: Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
  • Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
  • Kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

    Szekspirowski dramat „Romeo i Julia”, przed rokiem wystawiany na bydgoskim Festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda. Należy dodać, że tej nigdy bydgoska scena nie wystawiała. Wyreżyserowany przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki spektakl został nagrodzony w 2018 r. trzema „Złotymi Maskami”: jako najlepsze przedstawienie w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta za rolę Romea i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert, za rolę Romea, otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego”.

Recenzje po występie na XXVI BFO:

http://tygodnikbydgoski.pl/opera/milosc-silniejsza-niz-wasnie-recenzja

https://expressbydgoski.pl/to-bylo-wydarzenie-na-xxvi-bydgoskim-festiwalu-operowym-romeo-slowik-nie-skowronek/ar/c13-14121719?

http://www.operanova.bydgoszcz.pl/Subiektywnym_okiem_-_relacje_z_XXVI_BFO,181

http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/operowe-odczytywanie-szekspira-na-nowo.html

https://bydgoszcz.tvp.pl/42571338/historia-romea-i-julii-znowu-dostarczyla-wielu-wzruszen-i-ta-muzyka-gounoda

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/275142.html


12 maja 2019, godz. 18.00 – zakończenie Festiwalu Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Wojciech Kościelniak / Mariusz Obijalski: BLASZANY BĘBENEK (The Tin Drum) – musical

na podstawie powieści Güntera Grassa

Czas trwania: 3,5 godziny z jedną przerwą Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 16 lat.

Realizatorzy:
 

  • Scenariusz, teksty piosenek, reżyseria: Wojciech Kościelniak
  • Muzyka: Mariusz Obijalski
  • Kierownictwo muzyczne: Mariusz Obijalski i Adam Skrzypek
  • Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj
  • Choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
  • Reżyseria świateł: Tadeusz Trylski
  • Projekcje video: Jakub Lech
  • Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
  • Reżyseria dźwięku: Krzysztof Borowicz
  • Charakteryzacja i peruki: Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka, Ewa Soszyńska

    Musicale w reżyserii Wojciecha Kościelniaka to marka sama w sobie: pokazywaliśmy na BFO „Francesca”,„Chłopów” i „Lalkę” w wykonaniu Teatru Muzycznego w Gdyni, ”Mistrza i Małgorzatę” w realizacji Teatru Capitol we Wrocławiu. Capitol ponownie przyjeżdża na tegoroczny BFO z „Blaszanym bębenkiem”. Pierwszą część „gdańskiej trylogii” Grassa niemal od razu po publikacji uznano za jedną z najświetniejszych powieści XX wieku. Historia Oskara Matzeratha, chłopca, który nie chciał rosnąć, w teatralnej adaptacji przenosi się do sklepu z zabawkami. Grozę dziecinnej narracji Oskara, tak nieadekwatnej do ciężaru opisywanych zdarzeń, potęguje lalka w głównej roli – animowana przez aktorkę tintamareska. A że główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), mamy „wodewil”, show z elementami farsy, weimarskiego kabaretu, burleski, Singspiel.

Recenzje po występie na XXVI BFO: 

https://bydgoszcz.tvp.pl/42605981/musical-jak-wodewil-zachwyt-widzow-nad-blaszanym-bebenkiem-na-final-bfo

http://tygodnikbydgoski.pl/kultura/blaszany-bebenek-zakonczyl-xxvi-bydgoski-festiwal-operowy-recenzja-13-05-2019


*******************

Gospodarz wieczorów festiwalowych: Aleksander Laskowski

 

Wydarzenia towarzyszące

- wystawa fotograficzna Juliusza Multarzyńskiego: MARCELLA SEMBRICH-KOCHAŃSKA.Polka, artystka świata.

 – spektakle w ramach XII Międzynarodowego Operowego Forum Młodych odbywające się w sali kameralnej Opery Nova: 
 
29 kwietnia 2019 godz. 18.00
1 maja 2019 godz. 18.00 
 
Verbum Nobile – Stanisław Moniuszko (opera)
Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
 
5 maja 2019 godz. 18.00
 
Karmaniol, czyli Francuzi lubią żartować – Stanisław Moniuszko (operetka) 
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu 
 
Organizator, informacje o wejściówkach: Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
 

Partnerem XXVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego jest Fundacja Legalna Kultura: 




 

 
DON PASQUALE. Łotewski Narodowy Teatr Opery i Baletu - powiększ
DON PASQUALE. Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu - powiększ
DON PASQUALE. Łotewski Narodowy Teatr Opery i Baletu - powiększ
LEGENDA BALTYKU. Teatr Wielki w Poznaniu - powiększ
LEGENDA BAŁTYKU. Teatr Wielki w Poznaniu - powiększ
LEGENDA BAŁTYKU. Teatr Wielki w Poznaniu - powiększ
TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM. Teatr Wielki w Łodzi - powiększ
TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM. Teatr Wielki w Łodzi - powiększ
TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM. Teatr Wielki w Łodzi - powiększ
Romeo i Julia. Spektakl Opery Ślaskiej. fot.Krzysztof Bieliński - powiększ
ROMEO I JULIA . Opera Śląska w Bytomiu - powiększ
Romeo i Julia opera Gounoda, spektakl Opery Śląskiej. fot.Krzysztof Bieliński - powiększ
TANG YIN. Suzhou Ballet - powiększ
TANG YIN. Suzhou Ballet - powiększ
TANG YIN. Suzhou Ballet - powiększ
BLASZANY BĘBENEK. Teatr Capitol we Wrocławiu - powiększ
BLASZANY BĘBENEK. Teatr Capitol we Wrocławiu - powiększ
BLASZANY BĘBENEK. Teatr Capitol we Wrocławiu - powiększ
Marcella Sembrich-Kochańska w roli Julii w operze Gounoda. Zdjęcie z wystawy Juliusza Multarzyńskiego. - powiększ
Wystawa fotograficzna Juliusza Multarzyńskiego: MARCELLA SEMBRICH-KOCHAŃSKA.Polka, artystka świata - powiększ
Wystawa fotograficzna Juliusza Multarzyńskiego: MARCELLA SEMBRICH-KOCHAŃSKA.Polka, artystka świata - powiększ
Wystawa fotograficzna Juliusza Multarzyńskiego: MARCELLA SEMBRICH-KOCHAŃSKA.Polka, artystka świata - powiększ
Wystawa fotograficzna Juliusza Multarzyńskiego: MARCELLA SEMBRICH-KOCHAŃSKA.Polka, artystka świata - powiększ

Do góry



Stopka

Opera Nova jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program "Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy"
Flagi unijne
Zamknij