Jaś i Małgosia

Jaś i Małgosia

Jaś i Małgosia:
Baśń operowa w trzech obrazach
Kompozytor:
Engelbert Humperdinck
Libretto:
Adelheid Wetter
Data premiery:
26.04.2008
Czas trwania:
2 godziny 10 minut, jedna przerwa

Realizatorzy

Reżyseria:
Cezary Domagała
Kierownictwo muzyczne:
Jerzy Wołosiuk
Scenografia:
Małgorzata Szydłowska
Choreografia:
Marek Zajączkowski
Reżyseria świateł:
Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru dziecięcego:
Izabela Cywińska

Opis

Adelheid Wette, młodsza siostra kompozytora Engelberta Humperdincka, opracowała inscenizację znanej baśni braci Grimm Jaś i Małgosia i poprosiła swego brata, asystenta Wagnera, o skomponowanie muzyki. Utwór miał być w zamyśle rodzinną zabawą, a przerodził się w wymagającą niezłych głosów i dużej orkiestry operę, atrakcyjną zarówno dla młodej, jak i dojrzałej publiczności.

Dzieło Humperdincka istnieje w dwóch wersjach: symfonicznej i kameralnej. Wette zmodyfikowała nieco opowieść o dwójce zabłąkanych w lesie dzieci, które napotykają domek Czarownicy i cudem udaje im się uniknąć pożarcia. W wersji Grimmów Jasia i Małgosię wypędza zła macocha, a tu jest ona tylko prostą, czasem zbyt porywczą gospodynią domową, która po pewnym czasie żałuje swojego gniewu i razem z mężem wyrusza na poszukiwanie dzieci. W obu wersjach tak samo radosne pozostaje natomiast zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.

Chociaż Humperdinck komponował Jasia i Małgosię pod wpływem Wagnera, w warstwie muzycznej udało mu się zachować całą lekkość i wdzięk ludowej opowiastki. Z drugiej strony, język muzyczny opery jest wyrafinowany, dlatego poruszająca wyobraźnię dziecięcą bajkowa historia, jak każde dzieło operowe, zachwycić może melomana niezależnie od jego wieku. Pierwsze wykonanie Hansel und Gretel poprowadził w Weimarze Richard Strauss.

Realizacja Opery Nova jest niebanalna w warstwie scenograficznej i pełna uroku tajemniczości, dlatego z pewnością może kształcić gust muzyczny i plastyczny młodych widzów. Ponadto dzieci mają okazję podziwiania swych rówieśników, których trzydzieścioro bierze udział w przedstawieniu: dzieci z pracowni wokalnej Pałacu Młodzieży (jako pierniczki) oraz Studia Baletowego przy Operze Nova (jako małe elfy).

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
11-06-2025

Nowy sezon, nowe emocje! Bilety na wrzesień w sprzedaży od 3 CZERWCA

Różnorodny repertuarowo wrzesień w Operze Nova rozpocznie 69. sezon artystyczny, który będzie obfitować w moc wydarzeń i wrażeń artystycznych. Bilety na pierwsze spektakle nowego sezonu w kasie Opery oraz w sprzedaży online od wtorku, 3 czerwca. 

{title}
09-06-2025

„Carmen” popremierowo uwodzi na naszej scenie

(…) Największą zaletą bydgoskiego spektaklu jest wysoki poziom całego zespołu, który dobrze zaprezentował się w choreografii, wymagającej ogromnej precyzji. Tu mężczyźni chcą udowodnić swą siłę wobec kobiet, a one wcale nie zamierzają być im uległe - napisał Jacek Marczyński na łamach „Ruchu Muzycznego”, recenzując „Carmen” w choreografii Johana Ingera, którą jako pierwszy w Polsce wykonuje Balet Opery Nova.Już w najbliższy czerwcowy weekend (13, 14 i 15 VI) zapraszamy na opo...

{title}
16-05-2025

Dojście do Opery tymczasowo utrudnione

Od soboty (14 czerwca) tramwaje wracają na tory ul. Marszałka F. Focha, a to oznacza, że ponownie będzie można dotrzeć na nasze spektakle, wysiadając na przystanku Focha/Opera. Nadal trzeba jednak liczyć się z utrudnieniami dla pieszych - zamknięty jest odcinek chodnika przy placu budowy IV kręgu Opery w związku z powstawaniem kolektora deszczowego oraz remontem ulicy Karmelickiej.

{title}
30-04-2025

Dwie operetki i baletowa „Carmen” na finał sezonu w Operze Nova

Baletowa Carmen, po premierze na inaugurację XXXI BFO, w czerwcu powraca na naszą scenę! Ponadto, na zakończenie sezonu artystycznego lista znakomitych dzieł w wyśmienitych inscenizacjach. Zapraszamy do Opery Nova!