Jaś i Małgosia

Jaś i Małgosia

Jaś i Małgosia:
Baśń operowa w trzech obrazach
Kompozytor:
Engelbert Humperdinck
Libretto:
Adelheid Wetter
Data premiery:
26.04.2008
Czas trwania:
2 godziny 10 minut, jedna przerwa

Realizatorzy

Reżyseria:
Cezary Domagała
Kierownictwo muzyczne:
Jerzy Wołosiuk
Scenografia:
Małgorzata Szydłowska
Choreografia:
Marek Zajączkowski
Reżyseria świateł:
Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru dziecięcego:
Izabela Cywińska

Opis

Adelheid Wette, młodsza siostra kompozytora Engelberta Humperdincka, opracowała inscenizację znanej baśni braci Grimm Jaś i Małgosia i poprosiła swego brata, asystenta Wagnera, o skomponowanie muzyki. Utwór miał być w zamyśle rodzinną zabawą, a przerodził się w wymagającą niezłych głosów i dużej orkiestry operę, atrakcyjną zarówno dla młodej, jak i dojrzałej publiczności.

Dzieło Humperdincka istnieje w dwóch wersjach: symfonicznej i kameralnej. Wette zmodyfikowała nieco opowieść o dwójce zabłąkanych w lesie dzieci, które napotykają domek Czarownicy i cudem udaje im się uniknąć pożarcia. W wersji Grimmów Jasia i Małgosię wypędza zła macocha, a tu jest ona tylko prostą, czasem zbyt porywczą gospodynią domową, która po pewnym czasie żałuje swojego gniewu i razem z mężem wyrusza na poszukiwanie dzieci. W obu wersjach tak samo radosne pozostaje natomiast zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.

Chociaż Humperdinck komponował Jasia i Małgosię pod wpływem Wagnera, w warstwie muzycznej udało mu się zachować całą lekkość i wdzięk ludowej opowiastki. Z drugiej strony, język muzyczny opery jest wyrafinowany, dlatego poruszająca wyobraźnię dziecięcą bajkowa historia, jak każde dzieło operowe, zachwycić może melomana niezależnie od jego wieku. Pierwsze wykonanie Hansel und Gretel poprowadził w Weimarze Richard Strauss.

Realizacja Opery Nova jest niebanalna w warstwie scenograficznej i pełna uroku tajemniczości, dlatego z pewnością może kształcić gust muzyczny i plastyczny młodych widzów. Ponadto dzieci mają okazję podziwiania swych rówieśników, których trzydzieścioro bierze udział w przedstawieniu: dzieci z pracowni wokalnej Pałacu Młodzieży (jako pierniczki) oraz Studia Baletowego przy Operze Nova (jako małe elfy).

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
10-06-2024

Sprzedaż biletów w przerwie sezonowej

Kasa biletowa Opery Nova czynna do 28.06.2024 r.W lipcu przerwa urlopowa – kasa nieczynna.Od 1 do 14 sierpnia br. bilety na spektakle Opery Nova będzie można nabyć w kasie od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-15.00. Kasa i Biuro Obsługi Widza 15-18 sierpnia nieczynne.

{title}
30-05-2024

Sprzedaż biletów na październikowe i listopadowe spektakle

W kasie stacjonarnej Opery Nova oraz online [TUTAJ] można nabyć bilety na październikowe spektakle, a już od 17 czerwca godz. 8.30 rozpoczniemy sprzedaż na tytuły z listopadowego repertuaru. Jesienią także dwie premiery nowego sezonu, na które bilety będą dostępne w późniejszym terminie. Tymczasem prezentujemy oficjalne afisze na październik i listopad 2024, zapraszając do Opery Nova!

{title}
27-05-2024

„Wesoła wdówka” na finał sezonu artystycznego

Bieżący 67. sezon artystyczny w Operze Nova zakończą trzy wieczory (22, 23 i 24 VI) z „Wesołą wdówką” Franza Lehára, czyli najnowszy operetkowy hit w repertuarze bydgoskiej sceny. 

{title}
21-05-2024

Trzy dekady Małgorzaty Greli na scenie Opery Nova

- Każda rola to wyzwanie. Miałam szczęście do bardzo wielu udanych realizacji i wspaniałych realizatorów, dzięki którym tak spójnie udawało mi się wykreować ciekawe postaci. Te 30 lat pracy było pracowite i owocne w doznania zarówno pozytywne, jak i negatywne, ale to tak naprawdę buduje w nas osobowość artystyczną - mówi solistka Opery Nova Małgorzata Grela, której jubileusz pracy artystycznej uczciliśmy 25 maja spektaklem „Falstaff”.