Atelier Młodych Twórców to w zamierzeniu cykl spektakli ukazujących pasje drzemiące w artystach Opery Nova. Pierwsze przedstawienie w roli twórców stawia tancerzy i muzyków.
Spektakl poświęcony jest pamięci Andrzeja Szwalbego - kreatora bydgoskiego życia kulturalnego, którego zasług dla środowiska artystycznego nie sposób przecenić.
Prolog/Epilog - Szukając przestrzeni
Choreografia: Artem Rybalchenko
Wszyscy jesteśmy Wędrowcami. Drogę, którą przemierzamy od narodzin do śmierci, determinuje tak wiele: napotkane sytuacje, ludzie, nasze doświadczenia i wybory. Wciąż na nowo wędrujemy, stawiając pytania i poszukując odpowiedzi, by na końcu drogi rozpocząć wszystko od początku. Etapy życia, podobnie jak pory roku, przychodzą i odchodzą, lecz zawsze są inne.
Część I - Wiosna. Światła
Choreografia: Maria Martins
Nieustanny cud życia polega na odnajdywaniu i gubieniu siebie. Chyba wszyscy doświadczyliśmy uczucia samotności w tłumie. Dokładając wszelkich starań, by odnaleźć siebie i nauczyć się patrzeć na jasną stronę życia, podążamy za tym, co nas uszczęśliwia i w co głęboko wierzymy. Sami musimy przekonać się, stojąc na rozdrożu, która droga jest właściwa i dobra, biorąc pod uwagę wpływ, jaki mamy na życie innych. Wreszcie, nigdy nie powinniśmy zapominać, że szczęście można znaleźć nawet w najciemniejszych miejscach i że każdy z nas ma swoje własne wewnętrzne światło, więc nie zapominajcie na krętych ścieżkach życia włączyć światło.
Część II - Lato. Zenit
Choreografia: Jorge Gutierrez
Od czasów starożytnych znaczenie słów ofiara, poświęcenie było interpretowane na różne sposoby. Dziś, gdy słyszymy to słowo, myślimy o ofiarowaniu czegoś z siebie, czegoś, co wymaga dodatkowego wysiłku. Jednak etymologiczne pochodzenie to: czynić rzeczy świętymi lub błogosławić rzeczy. Pamiętając o tych definicjach, stworzyłem choreografię dotyczącą tego, co nadaje naszej egzystencji szczególną wartość, tego, że kiedy się poświęcamy, jesteśmy szczęśliwsi. Posłużę się tematem migracji: dla jednych to po prostu wybór życiowy, dla innych - konieczność. Introspektywnie przyjrzę się naszemu wewnętrznemu dziecku i temu, jak radzimy sobie w dorosłym życiu i wszystkim, co jest jego częścią.
Część III - Jesień. Peirasmos (Pokusy)
Choreografia: Olga Markari
Pycha, chciwość, nieczystość, zazdrość, łakomstwo, gniew, lenistwo - oto siedem grzechów głównych. Tej klasyfikacji dokonano we wczesnym średniowieczu, uznając je za śmiertelne dla duszy. Utwór ten bada spotkanie z nimi, pokazuje walkę z pokusami i wreszcie akceptację ich obecności w życiu człowieka. Przedefiniowuje to, co jest uważane za wysoce naganne. Jest próbą przedstawienia upadków i błędów jako naturalnego procesu rozwoju.
Część IV - Zima. Atman
Choreografia: Abigail Cockrell
Ram Dass mówi: Śmierć to zdejmowanie ciasnego buta, który dobrze nosiłeś. Śmierć ego to proces, przez który wszyscy przechodzimy wiele razy w życiu. To walka przepełniona strachem, oporem i chaosem, gdyż ego chce kontrolować nasze umysły. Kiedy umiera, pozostawia w nas miejsce na odrodzenie. Mężczyzna jest postacią przewodnika, który wspiera kobietę w drodze ku śmierci, a poddanie się jej jest drogą ku wolności. W swojej choreograficznej opowieści czerpię wiele inspiracji od Rama Dassa, który mówi: wszyscy po prostu odprowadzamy się do domu. To właśnie robią tancerze. Idźcie razem ku śmierci, ku wolności, ku miłości i powróćcie do źródła wszystkiego, co jest.
Drodzy Widzowie!Prace związane z rozbudową Opery Nova o IV krąg oraz podziemny parking w przyszłości przyniosą odwiedzającej nas Publiczności korzyści i wygodę. Zanim jednak tak się stanie, wszyscy musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami.Bardzo prosimy Widzów wybierających się na spektakle w Operze Nova o uwzględnienie likwidacji dotychczasowego parkingu przy ulicy Karmelickiej oraz ograniczeń ruchu w tym rejonie, także wzdłuż bulwaru nad Brdą. Od 14 marca 2023 r. zamknięta jest kładka im. Ja...
25 maja…153 lata temu w Paryżu odbyła się premiera baletu Coppélia. Dzieło skomponowane przez Léo Delibesa odniosło sukces i przyniosło swemu twórcy sławę.
Falstaff to komediowa opera Verdiego oparta na dwóch dziełach Szekspira – Wesołych kumoszkach z Windsoru i Henryku IV. Tytułowa postać ma rodowód znacznie starszy - sięgający rzymskiej komedii Plauta Miles gloriosus. U Szekspira przyszły bohater ostatniej opery Verdiego pojawia się w obu częściach Henryka IV jako nieodłączny towarzysz wypraw i biesiad księcia Hala (późniejszego króla Henryka V). Natomiast w Wesołych kumoszkach z Windsoru, mistrzowskim obrazie obycza...
Bieżący sezon artystyczny kończymy 25 czerwca spektaklem Opowieści wędrowca. Na kolejne operowe wrażenia pozostaje czekać do jesieni! Repertuar na wrzesień jest już dostępny, zaś sprzedaż rusza 6 czerwca.