BULWAR ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA

BULWAR ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA

Kompozytor:
Andrew Lloyd Weber
Libretto:
Don Black & Christopher Hampton, na podstawie filmu „Sunset Boulevard” Billy’ego Wildera. Polska wersja językowa z napisami w języku angielskim
Orkiestracja:
David Cullen & Andrew lloyd Webber
Oryginalna produkcja:
The Really Useful Group Ltd.
Data premiery:
18.09.2021 r.
Czas:
ok. 180 minut, w tym przerwa po trwającej 80 minut pierwszej części spektaklu. Uwaga, realizacja przewiduje zadymienie w wybranym fragmencie inscenizacji oraz palenie papierosów przez bohaterów spektaklu, migające światło w scenie z projektorem filmowym, strzał z repliki broni. Spektakl dla widzów od 16. r.ż.
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova.

REALIZATORZY

Reżyseria i tłumaczenie libretta:
Jacek Mikołajczyk
Kierownictwo muzyczne:
Krzysztof Herdzin
II reżyser:
Tomasz Steciuk
Choreografia:
Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka
Scenografia:
Mariusz Napierała
Kostiumy:
Ilona Binarsch
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Przygotowanie wokalne:
Anna Domżalska
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Projekcje multimedialne:
Adam Keller
Asystent dyrygenta:
Jagoda Brajewska
Asystent reżysera:
Dorota Borowicz
Asystent scenografa:
Monika Ostrowska
Asystent choreografa:
Anna Bebenow

Obsada

Myron/Manfred/Reporter:
Mary/Astrolożka/Reporterka:

OPIS

The Really Useful Group Ltd. składa podziękowania Pani Amy Powers za udział w opracowaniu tekstu do Bulwaru Zachodzącego Słońca.

Produkcja na mocy porozumienia z The Really Useful Group Ltd.

Film noir Billy'ego Wildera Bulwar Zachodzącego Słońca zawierający elementy dramatu, horroru i komedii to jeden z najlepszych i najważniejszych tytułów w historii kina. Wywarł ogromny wpływ na inne dziedziny sztuki, przyczyniając się do powstania wielu utworów scenicznych. Premiera musicalu Andrew Lloyda Webbera pod tym samym tytułem odbyła się 12 lipca 1993 r. w Adelphi Theatre, w którym przez kolejne lata Webber wystawiał swoje najgłośniejsze musicale.

Sunset Boulevard - reprezentacyjna ulica Hollywood rozciąga się od Figueroa Street w śródmieściu Los Angeles do Pacific Coast Highway przy Oceanie Spokojnym w dzielnicy Pacific Palisades. Jest ikoną hollywoodzkiej kultury. To przy niej znajdują się liczne rezydencje gwiazd.

Musical „Sunset Boulevard” jest bezpośrednią adaptacją legendarnego filmu o tym samym tytule, wyreżyserowanego przez BIlly'ego Wildera w 1950 r. Musical miał prapremierę 12 lipca 1993 r., w nowo wówczas wyremontowanym Adelphi Theatre w Londynie. Oryginalna produkcja The Really Useful Group Ltd.

Zarys libretta:

Bankrutujący scenarzysta Joe ucieka przed wierzycielem. Trafia do posiadłości Normy Desmond, wielkiej niegdyś gwiazdy kina niemego. Aktorce wydaje się, że powróci jeszcze na szczyt przy okazji występu w filmie według jej własnego scenariusza. Spotkanie z Joe Norma traktuje jako szczęśliwy zbieg okoliczności i prosi go o pomoc przy pisaniu tekstu. Wkrótce kobieta zakochuje się w scenarzyście, niestety - bez wzajemności. Ich skomplikowana relacja, pełna namiętności i zmienności prowadzi do nieprzewidzianego i tragicznego zakończenia.

Bohaterowie:

Norma Desmond: 45-60 lat. Ekscentryczna dawna gwiazda kina niemego. Niegdyś największe nazwisko w Hollywood, dziś zapomniana, mieszka w podupadłej rezydencji przy Bulwarze Zachodzącego Słońca. Kobieta o wielkiej dumie, pozornie silna i władcza, w rzeczywistości głęboko nieszczęśliwa i wrażliwa na ciosy. Z jednej strony ma w sobie coś z królowej, z drugiej - zagubionej dziewczynki. Marzy o wielkim powrocie do Hollywood. Sopran.

Joe Gillis: 32-40 lat. Scenarzysta filmowy, któremu obecnie nie wiedzie się najlepiej. Przystojny, pewny siebie, o manierach playboya. Kiedyś ten styl otwierał przed nim wszystkie drzwi, dzisiaj coś się zacięło i stare metody przestały działać. Wprowadza się do Normy Desmond jako jej ghostwriter, a później kochanek. Zakochany w Betty. Pozornie uroczy, szarmancki, w typie gwiazdora filmowego, cechuje go jednak pewna mroczność. Wysoki baryton.

Betty Schaefer: 21-27 lat. Młodziutka, aspirująca scenarzystka, asystentka w studiu filmowym. Pełna energii i młodzieńczej świeżości, pewna siebie i trochę bezczelna. Ubóstwia Hollywood i głęboko wierzy, że uda jej się odnaleźć w tym niełatwym świecie. Narzeczona Artiego, zakochuje się w Joe. Sopran.

Max von Mayerling: 45-60 lat. Kamerdyner i wierny sługa Normy, mroczny i wszechobecny „władca” rezydencji przy Bulwarze Zachodzącego Słońca. Stara się chronić Normę przed światem zewnętrznym. Kiedyś był jej reżyserem i mężem. Postać głęboko tragiczna. Baryton. 

Cecil B.DeMille: 60-70 lat. Reżyser filmowy, ikona Hollywood, mistrz olbrzymich kinowych spektakli. Odkrył dla kina Biblię, realizując filmowe opowieści Dziesięcioro przykazań, Mojżesz, Samson i Dalila. Jego filmy wyróżniały się precyzją i dobrym smakiem. To on odkrył Normę Desmond i uczynił z niej gwiazdę. Poważny, mimo wieku pełen energii. Współczuje Normie, ale nie robi nic, żeby jej pomóc. Baryton.

Artie Green: 25-30 lat. Narzeczony Betty, najlepszy przyjaciel Joego. Dobroduszny chłopak, sympatyczny, trochę naiwny. Taki, który zna i lubi wszystkich, którego wszyscy znają i lubią. W Hollywood wiedzie mu się trochę lepiej niż Joe. Tenor.

Sheldrake: 40-60 lat. Producent filmowy. Tyran, typ hollywoodzkiego rekina. Baryton.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
16-04-2024

Premiera „Don Pasquale” na inaugurację Festiwalu!

„Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka już 20 kwietnia otworzy jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy!

{title}
15-04-2024

Jak budowaliśmy świat „Don Pasquale”

Ten świat zrobi na Widzach wrażenie! Zdradzamy kilka tajemnic o tym, jak powstawała scenografia do naszej produkcji „Don Pasquale” - od wizji aż do jej montażu. 

{title}
12-04-2024

Nasza rozmowa z reżyserem musicalu „Kombinat” Wojciechem Kościelniakiem

- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak,  z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.

{title}
10-04-2024

„Strefa Ruchu” towarzyszy Festiwalowi: Czy opera może i czy powinna być nowoczesna?

Jeśli nurtują Państwa tajniki doboru repertuaru operowego, proporcje pojawiania się realizacji dzieł współczesnych, szansa na zachowanie autonomii opery przy inwazji innych sztuk, ocalenie jej autentyczności i „pierwiastka ludzkiego” w konfrontacji ze sztuczną inteligencją to zapraszamy na spotkanie z cyklu „Strefa Ruchu”, organizowane z redakcją Ruchu Muzycznego - partnerem medialnym XXX BFO, które odbędzie się w sali kameralnej Opery Nova 4 maja (sobota) o godz. 16.30. Wstęp wolny.Obecna ...