WESELE FIGARA

WESELE FIGARA

Wesele Figara:
opera buffa w czterech aktach, KV 492
Kompozytor:
Wolfgang Amadeusz Mozart
Libretto:
Lorenzo da Ponte według P.A.de Beaumarchais'ego: Figaro ou La Folle Journée. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
29.04.2017
Czas trwania:
3 godziny, w tym przerwa
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne:
Marcin Sompoliński
Reżyseria:
Wojciech Adamczyk
Scenografia:
Marcelina Początek-Kunikowska
Kostiumy:
Maria Balcerek
Choreografia:
Zofia Rudnicka
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Asystent dyrygenta:
Kamil Parcheta
Asystent reżysera:
Dorota Borowicz
Asystent choreografa:
Anna Bebenow
Asystent kostiumografa:
Magdalena Kut

Obsada minionych
          spektakli

Hrabia Almaviva:
Sławomir Kowalewski, Adam Zaremba, Dawid Roy
Dyrygent:

Opis

Wesele Figara (Szalony dzień czyli wesele Figara, La Folle Journée ou le Mariage de Figaro) – pięcioaktowa sztuka Pierre'a Beaumarchais'ego (1784), drugie z kolei, po Cyruliku sewilskim, dzieło przedstawiające perypetie hrabiego Almavivy i jego służącego Figara, które zainspirowało Mozarta do skomponowania opery pod tym samym tytułem. Operowy ideał - najlepsze możliwe libretto, mistrzowski scenariusz, wartka akcja, subtelność ludzkich portretów oddanych muzycznymi tematami: Mozart przekształcił schemat opery buffa w niedościgły wzór spektaklu operowego.

Nie ma dziś na świecie poważnego teatru operowego, który nie miałby Wesela Figara w swym repertuarze. Arcydzieło Mozarta powróciło po 38. latach od poprzedniej realizacji do repertuaru bydgoskiej Opery. Scena wygląda jak z obrazów mistrzów baroku: dekoracje zawierają cytaty malarstwa rodzajowego, pejzażowego, motywów kwiatowych. A kostiumy? Każdy hrabia marzyłby o posiadaniu takiego surduta, czy stroju myśliwskiego, każda wieśniaczka zaś chciałaby ozdobić głowę sielskim ukwieconym kapeluszem z szarfami. Śpiewacy prezentują się wspaniale; wszyscy mają olbrzymią radość ze śpiewania Mozarta. Taka też idea przyświeca realizatorom: poprzez piękno muzyki i obrazu przekazać radość widzom.

Jak przechytrzyć możnych tego świata? Jak im utrzeć nosa unikając przy tym zemsty? Trzeba uciec się do inteligentnej intrygi: zranić dumę i jednocześnie wytrącić im z ręki broń, którą chcieliby nas dosięgnąć. Oto spotykamy naszych dobrych znajomych z Cyrulika sewilskiego: Rozynę, obecnie zaniedbywaną przez męża Hrabinę, Hrabiego Almavivę - dziś nadskakuje on wielu dziewczętom, Figara - dawnego cyrulika z Sewilli, obecnie w służbie Hrabiego, w przededniu jego ślubu. Doktor Bartolo czeka na okazję zemsty (nie zapomniał, że "sprzątnięto" mu Rozynę sprzed nosa). Jest i Don Basilio - nauczyciel muzyki. To oni, wraz z narzeczoną Figara Zuzanną, kochliwym Cherubinem, spragnioną miłości Marceliną i innymi przeżywać będą perypetie zanim dojdzie do wesela Figara. 

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
16-04-2024

Premiera „Don Pasquale” na inaugurację Festiwalu!

„Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka już 20 kwietnia otworzy jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy!

{title}
15-04-2024

Jak budowaliśmy świat „Don Pasquale”

Ten świat zrobi na Widzach wrażenie! Zdradzamy kilka tajemnic o tym, jak powstawała scenografia do naszej produkcji „Don Pasquale” - od wizji aż do jej montażu. 

{title}
12-04-2024

Nasza rozmowa z reżyserem musicalu „Kombinat” Wojciechem Kościelniakiem

- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak,  z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.

{title}
10-04-2024

„Strefa Ruchu” towarzyszy Festiwalowi: Czy opera może i czy powinna być nowoczesna?

Jeśli nurtują Państwa tajniki doboru repertuaru operowego, proporcje pojawiania się realizacji dzieł współczesnych, szansa na zachowanie autonomii opery przy inwazji innych sztuk, ocalenie jej autentyczności i „pierwiastka ludzkiego” w konfrontacji ze sztuczną inteligencją to zapraszamy na spotkanie z cyklu „Strefa Ruchu”, organizowane z redakcją Ruchu Muzycznego - partnerem medialnym XXX BFO, które odbędzie się w sali kameralnej Opery Nova 4 maja (sobota) o godz. 16.30. Wstęp wolny.Obecna ...