NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

Napój miłosny

Opera komiczna w 2 aktach

Kompozytor:
Gaetano Donizetti
Libretto:
Felice Romani. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
18.04.2009 - inauguracja XVI BFO
Czas trwania:
2 godziny 20 minut, jedna przerwa
Wykonawcy:
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Nova

Realizatorzy

Reżyseria i inscenizacja:
Krzysztof Nazar
Kierownictwo muzyczne:
Iwona Sowińska
Scenografia:
Stephan Dietrich
Współpraca muzyczna:
Jerzy Wołosiuk
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Konsultacja choreograficzna:
Zofia Rudnicka
Autor plakatu:
Wojciech Siudmak

Fot. Andrzej Makowski/ Opera Nova

Obsada

Dulcamara:
Notariusz:
Dyrygent:

Opis

Partytura wskazuje na rękę prawdziwego mistrza: jej styl jest błyskotliwy, dzięki czemu reprezentuje najlepszy przykład opery buffa. Entuzjastyczny werdykt mediolańskiej publiczności po prapremierze w 1832 r. zyskał potwierdzenie na innych scenach - w ciągu kilkunastu lat opera ta podbiła świat. 

Dziś Napój miłosny to jeden z filarów „żelaznego repertuaru” operowego. Dzieło nosi piętno genialności: nie brak mu scen czysto komicznych, acz nie zmierzają one li tylko do wywołania beztroskiego śmiechu. Kompozytor doskonale wczuwa się w każdą sytuację libretta, celnie tworząc muzyczne charakterystyki bohaterów. Arcydzieło bel canta stworzone przez Gaetana Donizettiego, znakomicie wyreżyserowane w Operze Nova przez Krzysztofa Nazara, zachwyca pięknem muzyki i wiarygodnie przedstawionymi postaciami.

Mówi reżyser Krzysztof Nazar: 

(...) opera opowiada o odwiecznym problemie wynikającym z odmienności między kobietą i mężczyzną, o różniących się charakterach i sposobach widzenia świata, także o stosunkach między ludźmi, o wierności wobec swoich przekonań, zmienności natury, dojrzewaniu uczuć. Tyle, że jest to opowiedziane nie w wymiarze Dostojewskiego, ale dużo bardziej pogodnie i z pozycji wyrozumiałości dla ułomności śmiesznostek drugiego człowieka. 

Może stąd też wynika trudność, jak tę opowieść zawartą w libretcie potraktować. Czy jako farsę - ale nie jest zjadliwa i przecież farsą tak naprawdę nie jest? Czy jako opowiedzianą z lekkością historię o naszych niedoskonałościach, które towarzyszą całemu życiu (...). 

Myślę, że dużą scenę – nawet przy kameralnym dziele - zawsze można zapełnić atrakcyjnością bycia scenicznego bohaterów. Poza tym obok postaci wiodących równie istotną funkcję pełnić może w tej operze chór, który jest świadkiem scenicznych wydarzeń. A że w Operze Nova w Bydgoszczy chór jest 60-sobowy to siłą rzeczy musi być tak uruchomiony, by wyraziście i znacząco uczestniczyć i towarzyszyć perypetiom głównych bohaterów dramatu. 

W operze i w balecie już nie tylko perfekcja techniczna wykonawców jest najistotniejsza, liczy się także jak została ona „spożytkowana” przez inscenizację. Dlatego staram się, korzystając z zasad scenicznej sztuki, powiedzieć coś więcej o bohaterach, a nie tylko skupiać się na pokazaniu ich umiejętności czysto wokalnych. Dążę do tego, by każda postać żyła swoim życiem, posiadała swój charakter i uwiarygodniała swą niezbędność na scenie. Tak powstaje wymyślony świat rządzący się własną, stworzoną na jego potrzeby ekspresją.

Przedstawienie-laureat Narody im. Jana Kiepury dla najlepszego spektaklu muzycznego 2009 roku.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Data: 06-02-2026 (Piątek),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 01-10-2025 08:30

Data: 07-02-2026 (Sobota),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 01-10-2025 08:30

Data: 08-02-2026 (Niedziela),Godzina: 18:00

Sprzedaż biletów od: 01-10-2025 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
16-11-2025

Inauguracja bez precedensu: Jurorzy Konkursu Paprockiego wystąpili na scenie Opery Nova

Uroczysta inauguracja I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego za nami – wieczór 16 listopada był absolutnie wyjątkowy! Przed nami kolejne etapy Konkursu i koncerty. 

{title}
10-11-2025

Po premierze. „Król Roger” zaskakujący, fenomenalny, ludzki...

„Opera Nova znów zaskakuje publiczność”, „monumentalne dzieło ubrane w maski współczesności”, „niezwykle głęboki obraz ludzkiej psychiki pozwala na utożsamienie się z tytułowym Rogerem”, „finał wbija w fotel” - piszą recenzenci po obejrzeniu pierwszej w historii bydgoskiej sceny operowej inscenizacji „Króla Rogera” w reżyserii i choreografii Roberta Bondary. Popremierowe spotkanie z Królem Rogerem 27, 28 i 29 marca 2026 r. - bilety już w sprzedaży!

{title}
02-11-2025

Nowy balet Krzysztofa Pastora, nowy Gershwin. „Amerykanin w Paryżu” – premiera w Operze Nova!

Muzyka, miłość i taniec w rytmie Gershwina. Wybitny choreograf i dyrektor PBN Krzysztof Pastor mówi nam o swym najnowszym balecie „Amerykanin w Paryżu” - światowa prapremiera spektaklu 28 lutego 2026 na scenie Opery Nova! Bilety w kasie Opery oraz sprzedaży online od 3 listopada 2025!

{title}
04-10-2025

Nowy sezon, nowe emocje! Bilety na spektakle 2026 roku są już w sprzedaży!

Odsłaniamy kolejne karty repertuarowych miesięcy 69. sezonu artystycznego Opery Nova, które są pełne wzruszeń, olśnień i niepowtarzalnych wrażeń! Od 20 października br. rozpoczęliśmy sprzedaż biletów na marzec i kwiecień 2026 roku!