Spektakle

Spektakle

{title}

RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA. PAJACE

Prapremiera Rycerskości wieśniaczej (Cavalleria rusticana) odbyła się w Rzymie w 1890 roku. Uważa się ją za pierwszą operę werystyczną. Opera odniosła sukcesy na wszystkich wielkich scenach europejskich. Do jej powodzenia przyczynił się nie tylko temat libretta (według powieści Giovanniego Vergi, pisarza z nurtu naturalistycznego) , lecz również ogólne uproszczenie środków teatralnych oraz ogromne bogactwo melodii oddających charakter i atmosferę południa Włoch (sceny z życia sycylijskich w...

{title}

BULWAR ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA

The Really Useful Group Ltd. składa podziękowania Pani Amy Powers za udział w opracowaniu tekstu do „Bulwaru Zachodzącego Słońca”.Produkcja na mocy porozumienia z The Really Useful Group Ltd.

{title}

OPEROWY ZAWRÓT GŁOWY

Operowy zawrót głowy został nagrodzony w kategorii: Najlepszy spektakl dla młodego widza w XV edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

{title}

STABAT MATER. HARNASIE

Premiera pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ze względu na wyjątkowy charakter dzieła, prosimy o nagradzanie artystów brawami dopiero po ostatniej, szóstej części utworu.Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 53.Harnasie - balet-pantomima w trzech obrazach na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę do scenariusza kompozytora i Jerzego Mieczysława Rytarda, op. 55.

{title}

STRASZNY DWÓR

Dorobek Moniuszki imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej, a jego wielkie opery takie jak Halka i Straszny dwór dotykają sedna idiomu polskości zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej - z uchwały Sejmu RP.

{title}

ZNIEWOLONY UMYSŁ

Zniewolony umysł Czesława Miłosza to słynne, najbardziej znane w świecie jego dzieło. Literacki traktat z kluczem zawiera ponadczasową refleksję o kondycji ludzkiej, etyce, wolności i zniewoleniu, wyrastającą z konkretnego i przez to wiarygodnego doświadczenia świadka i uczestnika. 

{title}

MY FAIR LADY

Libretto do My Fair Lady powstało na podstawie komedii George'a Bernarda Shawa - irlandzkiego prozaika, dramaturga i publicysty, obdarzonego niebywałym poczuciem humoru: Pigmalion. Przygoda romantyczna w 5. aktach (1912). Tytuł odwołuje się do greckiego mitu o cypryjskim królu - rzeźbiarzu Pigmalionie, który stworzył tak piękny posąg kobiecy, iż się w nim zakochał. Bogini Afrodyta zamieniła rzeźbę w żywą kobietę. Motyw Pigmaliona i stworzonej przez niego Galatei pojawiał się często w poezji...

{title}

TOSCA

Toskę oparł Puccini na sztuce Victoriena Sardou napisanej w 1887 r. dla Sary Bernhardt. Dramat, który stał się wielkim przebojem Europy, łączył elementy historii (Włochy w dobie Bonapartego, bitwa wojsk napoleońskich z Austriakami pod Marengo) z tragedią miłosną i erotyzmem, dając wielkiej aktorce możliwość ukazania pełni talentu. Świetnie nadawał się też do adaptacji na libretto operowe.

{title}

WESELE FIGARA

Wesele Figara (Szalony dzień czyli wesele Figara, La Folle Journée ou le Mariage de Figaro) – pięcioaktowa sztuka Pierre'a Beaumarchais'ego (1784), drugie z kolei, po Cyruliku sewilskim, dzieło przedstawiające perypetie hrabiego Almavivy i jego służącego Figara, które zainspirowało Mozarta do skomponowania opery pod tym samym tytułem. Operowy ideał - najlepsze możliwe libretto, mistrzowski scenariusz, wartka akcja, subtelność ludzkich portretów oddanych muzycznymi tematami: Mozart przekształcił ...

{title}

DZIADEK DO ORZECHÓW

W końcowych latach życia Piotra Czajkowskiego kontrastujące ze sławą, otaczającym go szacunkiem i uznaniem było narastające przygnębienie artysty. Bez pracy twórczej życie okazało się dla niego niemożliwe. Gdy dyrektorem stołecznych teatrów Petersburga został wykształcony i artystycznie utalentowany, bardzo przychylny kompozytorowi Iwan Wsiewołożski, kierował do Czajkowskiego liczne zamówienia na opery i balety. Na ostatnie osiem lat życia Czajkowskiego przypada powstanie tak wielkich dzieł, jak...

{title}

BARON CYGAŃSKI

Strauss uznawał Barona cygańskiego za swe największe kompozytorskie osiągnięcie. Zauroczony folklorem cygańsko-węgierskim stworzył operetkę oddającą piękno kultury obu tych nacji. Muzyka odzwierciedla koloryt i swobodę puszty, żywiołowość cygańskiego obozowiska i elegancję wiedeńskich pałaców, a dzieło aż roi się od wpadających w ucho melodii. Baron cygański powrócił w iście królewskim przepychu do repertuaru bydgoskiej Opery: operetkę wystawia się po to, aby sprawić radość widzom i… wykonawcom....

{title}

HRABINA MARICA

Kiedy Kálmán skomponował tę operetkę, Austro-Węgier już nie było na mapie. Przywołany świat istnieje tylko na kartach libretta. Kompozytor znakomicie czuł się w węgierskich tanecznych rytmach, „sypał jak z rękawa” melodyjnymi ariami i duetami (któż się oprze nakazowi Ach, jedź do Varasdin!.., czy skrzypcowemu romansowi granemu przez Cygana?).