Balet do utworów Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Breitkopf & Härtel KG.
Karol Urbański, inscenizator i choreograf, podążył śladami komedii Szekspira. Widzimy więc królestwo elfów, władającego nim Oberona i wszędobylskiego, niebezpiecznego Puka. Czapce Spodka wyrastają długie uszy - zamienia się w osła. Mgła zasnuwa las pełen czarów. Pojawia się też "wątek ludzki": sześciu rzemieślników przygotowujących teatralne przedstawienie z okazji ślubu Tezeusza z Hipolitą czy Egeusz zatroskany o córkę Hermię, która pokochała niewłaściwego (w ojcowskim rozumieniu) młodzieńca.
Komedia zaliczana do najpopularniejszych dzieł Szekspira opowiada historię trzech par: Hermii i jej narzeczonego Lizandra, Demetriusza i Heleny, króla elfów Oberona i nieposłusznej królowej elfów Tytanii. Ojciec Hermii nie zgadza się na jej małżeństwo z Lizandrem, więc kochankowie uciekają do lasu. W ślad za nimi podąża zazdrosny o Hermię Demetriusz i zrozpaczona z miłości Helena. W historię mieszają się też leśne duszki, wśród których prym wiedzie służący Oberonowi Puk.
Kostiumy zaprojektowane przez Tijanę Tyski odwołują się do leśnych barw. Tytania okrywa się płaszczem uszytym z 20 metrów bieżących jedwabiu, który na dole ma 9 metrów rozpiętości, a jego tren ciągnie się ponad 3 metry.
Dla scenografa, Wacława Tadeusza Ostrowskiego premiera ta była pierwszą tak dużą, sceniczną pracą. W budowaniu nastroju wspomogły go światła reżyserowane przez Macieja Igielskiego. Dla potrzeb spektaklu, obok muzyki scenicznej Mendelssohna stworzonej do spektaklu - w tym kantaty Lobesgesang na dwa soprany solowe, chór żeński i orkiestrę - wykorzystano fragmenty Symfonii Szkockiej i Włoskiej.
Bohaterowie komedii Szekspira występujący w balecie
Bohaterowie fantastyczni:
Bohaterowie ludzie:
Bohaterowie o niższym statusie społecznym - rzemieślnicy odgrywający spektakl komediowy:
Two female and two male dancers engage in an extraordinary dialogue with a soloist playing the viola da gamba, creating the performance “Phénix”, in which we witness an unexpected encounter between hip-hop dance and the sound of an ancient instrument. The uniqueness of this combination is further highlighted by occasional electro sounds, inspired by the music of J. S. Bach.
"The immortal story of Carmen, reinterpreted," "told in a dark and deeply emotional way," "a performance unlike any other" — these are just some of the reactions found in the first reports and reviews following the ballet premiere of Carmen choreographed by Johan Inger. The ballet and the Orchestra of Opera Nova, together with the production team, received a standing ovation. And this is only the beginning of the 31st Bydgoszcz Opera Festival, whose program promises many exceptional artistic exp...
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów - stało się! Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej. Śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości mogą już zgłaszać swój udział w prestiżowym Konkursie - nabór trwa do 11 października br.
- I am sure that “Carmen” will be a success in Bydgoszcz, in Poland! – says Maria Luisa Ramos Corrales, coordinating the preparations of the costumes for the ballet performance by Johan Inger. The premiere of “Carmen" on April 26 will inaugurate the XXXI Bydgoszcz Opera Festival!