A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM

A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM

Kompozytor:
Feliks Mendelssohn-Bartholdy
Libretto:
wg dramatu Wiliama Szekspira
Data premiery:
19.11.2011
Czas trwania:
2 godziny 10 minut, w tym jedna przerwa
Choreografia:
Karol Urbański
Wykonawcy:
Balet, Chór Żeński i Orkiestra Opery Nova

Realizatorzy

Inscenizacja i choreografia:
Karol Urbański
Kierownictwo muzyczne:
Jerzy Wołosiuk
Scenografia:
Wacław Tadeusz Ostrowski
Kostiumy:
Tijana Tyski
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Projekcje wideo:
Krystian Drywa
Światła:
Maciej Igielski
Asystent choreografa:
Autor plakatu:
Michał Batory

OPIS

Balet do utworów Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Breitkopf & Härtel KG.

Karol Urbański, inscenizator i choreograf, podążył śladami komedii Szekspira. Widzimy więc królestwo elfów, władającego nim Oberona i wszędobylskiego, niebezpiecznego Puka. Czapce Spodka wyrastają długie uszy - zamienia się w osła. Mgła zasnuwa las pełen czarów. Pojawia się też "wątek ludzki": sześciu rzemieślników przygotowujących teatralne przedstawienie z okazji ślubu Tezeusza z Hipolitą czy Egeusz zatroskany o córkę Hermię, która pokochała niewłaściwego (w ojcowskim rozumieniu) młodzieńca.

Komedia zaliczana do najpopularniejszych dzieł Szekspira opowiada historię trzech par: Hermii i jej narzeczonego Lizandra, Demetriusza i Heleny, króla elfów Oberona i nieposłusznej królowej elfów Tytanii. Ojciec Hermii nie zgadza się na jej małżeństwo z Lizandrem, więc kochankowie uciekają do lasu. W ślad za nimi podąża zazdrosny o Hermię Demetriusz i zrozpaczona z miłości Helena. W historię mieszają się też leśne duszki, wśród których prym wiedzie służący Oberonowi Puk.

Kostiumy zaprojektowane przez Tijanę Tyski odwołują się do leśnych barw. Tytania okrywa się płaszczem uszytym z 20 metrów bieżących jedwabiu, który na dole ma 9 metrów rozpiętości, a jego tren ciągnie się ponad 3 metry. 

Dla scenografa, Wacława Tadeusza Ostrowskiego premiera ta była pierwszą tak dużą, sceniczną pracą. W budowaniu nastroju wspomogły go światła reżyserowane przez Macieja Igielskiego. Dla potrzeb spektaklu, obok muzyki scenicznej Mendelssohna stworzonej do spektaklu - w tym kantaty Lobesgesang na dwa soprany solowe, chór żeński i orkiestrę - wykorzystano fragmenty Symfonii Szkockiej i Włoskiej.

Bohaterowie komedii Szekspira występujący w balecie

Bohaterowie fantastyczni: 

  • Oberon – król elfów,
  • Tytania – królowa elfów,
  • Puk – psotnik,
  • elfy.

Bohaterowie ludzie: 

  • Tezeusz – książę Aten,
  • Egeusz – ojciec Hermii,
  • Lizander – ukochany Hermii,
  • Demetriusz – adorator Hermii,
  • Hipolita – królowa Amazonek,
  • Hermia – zakochana w Lizandrze,
  • Helena – zakochana w Demetriuszu.

Bohaterowie o niższym statusie społecznym - rzemieślnicy odgrywający spektakl komediowy:

  • Głodniak – krawiec (Księżyc)
  • Pigwa – cieśla.
  • Spój – stolarz (Lew),
  • Dudka – miechownik (Tyzbe),
  • Spodek – tkacz (Piram),
  • Ryjek – kotlarz ( Ściana).

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Date: 17-05-2024 (Piątek),Starts at: 19:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Date: 18-05-2024 (Sobota),Starts at: 19:00

Sprzedaż biletów od: 20-05-2024 08:30

Date: 19-05-2024 (Niedziela),Starts at: 18:00

Sprzedaż biletów od: 20-05-2024 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
22-01-2024

Cierpienie i miłość opowiedziane współczesnym tańcem

Suffering and love told through contemporary dance 

{title}
19-10-2023

Tickets

20th of February:We will begin to sell tickets to our May performances! 

{title}
13-09-2023

„Les Liaisons Dangereuses” premiered on the stage of Opera Nova!

Since the publication of the novel "Les Liaisons Dangereuses" in 1782, it has been accompanied by an aura of scandal. Pierre Choderlos de Laclos, using the image of the aristocracy of eighteenth-century France as the background of the events, exposed the baseness of the human soul, talking about revenge, lust and manipulation. It is a story in which men are cynical and impertinent, women are cruel and calculating each move, and there is no room for love, tenderness nor innocence. The histor...

{title}
01-06-2023

Parking at the Opera - information

Works, associated with the construction of Opera Nova, will benefit our audience in the future. However, before it happens, we all have to face certain constraints.We politely remind our visitors about the difficulties linked to the liquidation of the of the car park in Karmelicka Street and traffic restrictions in this area, which also includes Brda Boulevard.  If travelling by car is essential, we suggest designated parking spaces:Grudziądzka Street (15 minutes walk from the Opera House),...