Sezon zainaugurowany został we wrześniu 2017 r. pięcioma spektaklami „Zemsty nietoperza” - przedstawienia granego od 1995 r. przy kompletach widowni.

Chwaliliśmy się inwestycjami dokonanymi latem2017 r., podczas pierwszego etapu modernizacji w ramach Projektu „Modernizacja Opery Nova”: zakup 22 nowych instrumentów za około milion złotych, zmodernizowanie sterowania oświetleniem roboczym i obwodami nieregulowanymi (ponad 3,5 mln zł). Zakupiliśmy też 140 różnego rodzaju aparatów oświetleniowych. Nagłośnienie zyskały sceny główna i kameralna. Nowy system sterowania urządzeniami mechanicznymi sceny głównej zapewnia sterowanie 50 różnymi urządzeniami sceny, za pomocą dwóch mobilnych pulpitów. Wymieniono podłogę w magazynie dekoracji wysokich. Pierwsza premiera sezonu: „Falstaff”, ostatnie z dzieł życia Giuseppe Verdiego w reżyserii Macieja Prusa - wybitnej postaci teatralnej powojennej Polski, który w ub. roku obchodził 80 lat (w tym samym wieku był Verdi komponujący „Falstaffa"!). Maciej Prus zaprosił do współpracy Jagnę Janicką - scenografkę, z którą przygotowywał już dla Opery Nova „Cyganerię" Pucciniego i „Potępienie Fausta" Berlioza. Efekt pracy ich i kierownika muzycznego spektaklu, Piotra Wajraka, przełożył się na niezwykle udaną premierę, która wzbudziła zainteresowanie środowiska artystycznego, mediów i publiczności z całej Polski. Przyniosła też wybitną kreację wokalną Łukasza Golińskiego w roli tytułowej.

Zaraz po premierze „Falstaffa” rozpoczęliśmy sprzedaż biletów na 7 koncertów sylwestrowo-noworocznych i w jeden dzień sprzedaliśmy tę okolicznościową edycję koncertową . Po raz czternasty (bo od 2003 roku realizujemy te wielkie koncerty-widowiska) udało się nam nie zawieść Publiczności, która ma wysokie oczekiwania wobec świątecznych koncertów w Operze, dlatego zachowaliśmy formułę wartkiej scenicznej rewii, prezentującej różnorodne gatunki muzyczne, a przy tym nie powtórzyliśmy żadnego z wcześniej prezentowanych utworów.

W grudniu i styczniu zaprezentowaliśmy także naszą nową „produkcję”: „Wypatrując gwiazdy”, czyli koncert na sali kameralnej w wykonaniu muzyków naszej orkiestry. Na co dzień pracujący w zespole artyści postanowili zaprezentować swe umiejętności jako kameraliści, soliści i aranżerzy. Utrzymany w nastrojowym klimacie muzycznym koncert wypełniły słynne świąteczne tematy instrumentalne i wokalne.

Początek nowego roku to przygotowania do XXV BFO. Udało się nam zrealizować zamierzenia i zaprosić do Bydgoszczy same - poza Teatrem Muzycznym Capitol z Wrocławia - zagraniczne zespoły z ich bardzo ciekawymi przedstawieniami. Na pewno był to pamiętny Festiwal, jaki potwierdził swą uznaną w Europie „markę” i znakomite opinie gości o randze imprezy, Opery Nova i naszego miasta.

Druga premiera na dużej scenie to „Romeo i Julia”. Tytuł ten, niewystawiany w bydgoskiej Operze od przeszło 30 lat, przygotowali twórcy, którzy zrealizowali dla naszego teatru głośne spektakle baletowe, jak: „Dziadek do orzechów” czy „Zniewolony umysł”. Paul Chalmer od zawsze zachwycał się muzyką Sergiusza Prokofiewa. Prezentując wiernie dzieje Romea i Julii, dodał wiele własnych pomysłów, starając się, by akcja układała się w wartką, spójną całość teatralną. Brawa należą się młodym tancerzom, wykonawcom ról tytułowych: Natalii Ścibak i Pawłowi Nowickiemu

Ostatnie wydarzenie artystyczne to wielki koncert plenerowy „Operowe rendez-vous” w teatrze letnim. 6 czerwca br. - już po raz czwarty - zgodnie z kilkuletnią „tradycją” koncertów zaprosiliśmy na muzyczne spotkanie nad Brdą z solistami, orkiestrą, chórem Opery Nova. Włączyliśmy się ten sposób w obchody Święta Województwa Kujawsko-Pomorskiego, a ponadto Koncert promował Projekt „Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy”, dzięki któremu zwiększają się możliwości techniczne i artystyczne Opery Nova jako największej instytucji kultury Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Świętowaliśmy jubileusze pracy scenicznej artystów, naszych wieloletnich solistów - w październiku fetowaliśmy 25-lecie współpracy Leszka Skrli z Operą Nova, a kilka dni temu Małgorzata i Janusz Ratajczakowie świętowali jubileusz 30-lecia nieprzerwanej wspólnej pracy artystycznej w Operze Nova, występując w „Zemście nietoperza”, która - jak na początku sezonu - entuzjastycznie przyjmowana była przez Publiczność.
 

Rozpoczęliśmy sesję nagrań dźwięku do planowanego wydania płytowego „Halki” Moniuszki. „Halka” będzie czwartą (po wydanych operach „Manru” Paderewskiego i „Rusałce” Dworzaka oraz nagranym już balecie „Zniewolony umysł” w choreografii Roberta Bondary) płytą z zapisem słynnego spektaklu z bieżącego repertuaru bydgoskiej sceny operowej.