Długo wyczekiwana 28. edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, po kilkuletniej przerwie wymuszonej przez pandemię, odbyła się wyjątkowo jesienią: od 8 do 22 października.
28. Bydgoski Festiwal Operowy zapowiadał plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego, a premierę Fausta dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba plakaty można było kupić podczas Festiwalu.
Zgodnie w wieloletnią tradycją Festiwal otworzy premiera Opery Nova.
Na inaugurację gospodarze wybrali operę Charlesa Gounoda Faust, która w 66-letniej historii bydgoskiej sceny muzycznej wystawiona zostanie dopiero po raz drugi. Kierownictwo muzyczne sprawuje Piotr Wajrak, reżyseruje Paweł Szkotak, dla którego wojenne tło, występujące oryginalnie w libretcie bez konkretnych czasowych odniesień, stanowi wyrazisty kontekst dla podejmowanych wyborów przez bohaterów, a także budzi nieoczywiste, ale czytelne skojarzenia z wojną, która toczy się dzisiaj w Ukrainie.
Premierowe spektakle zaplanowane są na 8 i 9 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle: Giselle Adolphe Adama - symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina) oraz Don Carlo Giuseppe Verdiego - przejmującą inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera.
Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie Aida Verdiego - okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku Proces – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego Don Desiderio w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu.
Festiwal zamknie opera czeskiego kompozytora Bedricha Smetany Sprzedana narzeczona, którą podczas swej ponownej wizyty w Bydgoszczy pokaże Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.