Popularność Fausta datuje się na lata 50. XX wieku, kiedy wielkie nakłady pieniężne wydawane na jego wystawienie uczyniły z tej opery niemal hollywoodzką produkcję. Wystawienie tego utworu to tło wydarzeń w książce Upiór w operze Gastona Leroux i w jego filmowych adaptacji oraz musicalu A.L. Webbera.
Faust po raz pierwszy zagościł na bydgoskiej scenie operowej w 1960 roku w reżyserii Hugona Morycińskiego, pod muzycznym kierownictwem Zdzisława Bytnara. Postać powróciła wiele lat później w realizacjach Opery Nova: w operze A. Boita Mefistofele (reż. Tomasz Konina) oraz legendzie dramatycznej H. Berlioza Potępienie Fausta (reż. Maciej Prus).
Dla reżyserującego obecnie Pawła Szkotaka:
[...] wojenne tło, występujące oryginalnie w libretcie bez konkretnych czasowych odniesień, stanowi wyrazisty kontekst dla podejmowanych wyborów przez bohaterów, a także budzi nieoczywiste, ale czytelne skojarzenia z wojną, która toczy się dzisiaj w Ukrainie.
Akcja opery Faust Gounoda w inscenizacji przygotowanej dla Opery Nova w Bydgoszczy rozgrywa się w czasie I wojny światowej we Francji. Kostiumy oraz rekwizyty zostaną przygotowane zgodnie z realiami historycznymi. Ważnym rekwizytem o symbolicznym znaczeniu jest kwiat. Odnosi się nie tylko do imienia głównej bohaterki: Marguerita - margeritka, ale występuje także kilkukrotnie w akcjach scenicznych. Całość akcji scenicznej możemy odczytywać także jako walkę wewnętrzną Fausta pokazaną poprzez subiektywną wizję tytułowego bohatera.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Drodzy Widzowie!Prace związane z rozbudową Opery Nova o IV krąg oraz podziemny parking w przyszłości przyniosą odwiedzającej nas Publiczności korzyści i wygodę. Zanim jednak tak się stanie, wszyscy musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami.Bardzo prosimy Widzów wybierających się na spektakle w Operze Nova o uwzględnienie likwidacji dotychczasowego parkingu przy ulicy Karmelickiej oraz ograniczeń ruchu w tym rejonie, także wzdłuż bulwaru nad Brdą. Od 14 marca 2023 r. zamknięta jest kładka im. Ja...
25 maja…153 lata temu w Paryżu odbyła się premiera baletu Coppélia. Dzieło skomponowane przez Léo Delibesa odniosło sukces i przyniosło swemu twórcy sławę.
Falstaff to komediowa opera Verdiego oparta na dwóch dziełach Szekspira – Wesołych kumoszkach z Windsoru i Henryku IV. Tytułowa postać ma rodowód znacznie starszy - sięgający rzymskiej komedii Plauta Miles gloriosus. U Szekspira przyszły bohater ostatniej opery Verdiego pojawia się w obu częściach Henryka IV jako nieodłączny towarzysz wypraw i biesiad księcia Hala (późniejszego króla Henryka V). Natomiast w Wesołych kumoszkach z Windsoru, mistrzowskim obrazie obycza...
Bieżący sezon artystyczny kończymy 25 czerwca spektaklem Opowieści wędrowca. Na kolejne operowe wrażenia pozostaje czekać do jesieni! Repertuar na wrzesień jest już dostępny, zaś sprzedaż rusza 6 czerwca.