THE CAPTIVE MIND (Zniewolony umysł)

THE CAPTIVE MIND (Zniewolony umysł)

Kompozytor:
Philip Glass, Wojciech Kilar
Libretto:
Robert Bondara wg eseju Zniewolony umysł Czesława Miłosza
Data premiery:
19.03.2011
Czas trwania:
1 godzina 50 minut, w tym jedna przerwa
Choreografia:
Robert Bondara
Wykonawcy:
Balet Opery Nova

Realizatorzy

Inscenizacja i choreografia:
Robert Bondara
Scenografia:
Diana Marszałek
Kostiumy:
Mariusz Napierała
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Asystent choreografa:
Anna Sąsiadek
Projekcje video:
Krystian Drywa
:

Obsada

Mi:
Elpis:
Gamma:
Alfa:
Beta:
Delta:
Tyrannos:
Funkcjonariusze:
Dziewczyna Delty:

Opis

Zniewolony umysł Czesława Miłosza to słynne, najbardziej znane w świecie jego dzieło. Literacki traktat z kluczem zawiera ponadczasową refleksję o kondycji ludzkiej, etyce, wolności i zniewoleniu, wyrastającą z konkretnego i przez to wiarygodnego doświadczenia świadka i uczestnika. 

Pomysł utworu baletowego inspirowanego tym tytułem choreograf i zarazem autor scenopisu oraz inscenizacji, Robert Bondara, nosił w sobie przez kilka lat. Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynnej książce, powstał jedynie na jej motywach. Główni bohaterowie odtwarzani przez tancerzy nie odnoszą się wprost do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy z eseju Miłosza.

Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego okresu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii: powaloną piramidę, z której przezierają cegły, metalowe uchwyty - stopnie i klitkowate okienka. Na tę wieloznaczną bryłę nakładają się niekiedy projekcje multimedialne.: chmury, płonąca lawa. Dominujące kolory to szarości, rozmyta światłem czerń i jasne akcenty (sukienka Elpis).

Bondara mówił w rozmowie z Bydgoskim Informatorem Kulturalnym: 

W komponowaniu ruchu nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale o to by w każdym ruchu i geście kryła się treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie zbudować atmosferę i ułatwić widzowi odczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A wszystko, o czym mówię, ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową. Czyli podążaniu od sensu do obrazu.

Dla Baletu Opery Nova  to pierwsza pozycja baletu współczesnego w repertuarze.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
06-07-2025

The magic of Christmas returns to the Opera Nova stage

Dear Sir and Madam,in the 2025/2026 season, The Nutcracker – a ballet choreographed by Paul Chalmer to the music of Pyotr Tchaikovsky – will return to the stage of Opera Nova.The suspension of this title in 2022 from the repertoires of Polish theatres was a clear gesture of solidarity with the Ukrainian people in the face of brutal aggression from Russia, in accordance with the recommendation of the Ministry of Culture and National Heritage.Today, our values remain unchanged. At the same time, w...

{title}
06-07-2025

New season, new emotions! Tickets for performances from September to December 2025 on sale!

We are pleased to present the repertoire for the upcoming months - following September - of Opera Nova’s 69th artistic season, which promises to be filled with powerful emotions, artistic revelations, and unforgettable experiences! Tickets for all events (except New Year’s Eve concerts) are already on sale: in July exclusively online, and from August also at the box office.

{title}
16-05-2025

Pedestrian and vehicle access to the Opera is temporarily restricted

Dear Sirs,Due to the construction works (construction of a rainwater collector), a section of the sidewalk on Focha Street has been closed - from the construction site of the 4th circle to Karmelicka Street. Therefore, you should expect that access to the Opera Nova from the Teatralny Square will be difficult. The lack of a pedestrian crossing also applies to pedestrians moving along Focha Street towards the Wiedeński stop at Teatralny Square.We recommend that music lovers going to our performan...

{title}
27-03-2025

Konkurs Paprockiego w bydgoskiej operze w międzynarodowym wydaniu. Nabór zgłoszeń rozpoczęty!

Zgodnie z zapowiedziami organizatorów - stało się!  Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego jesienią w Operze Nova będzie mieć miejsce kolejny już raz, ale po raz pierwszy w edycji międzynarodowej.  Śpiewaczki i śpiewacy (do 34. r.ż.) niemal wszystkich narodowości mogą już zgłaszać swój udział w prestiżowym Konkursie - nabór trwa do 11 października br.